«ایزابل چیان» و «دیوید پیرسون» در گزارش ۲۷دسامبر برای نیویورک‌تایمز نوشتند، بیمارستان‌های چین قبلا هم پر ازدحام بودند و در بهترین زمان‌ها کمبود بودجه و پرسنل ناکافی داشتند. اما اکنون با انتشار و چرخش آزادانه کووید برای اولین‌بار در چین، سیستم پزشکی دچار محدودیت‌هایی شده است. صحنه‌های استیصال و بدبختی در بیمارستان عمومی دانشگاه پزشکی تیانجین که در یکی از چندین ویدئوی بررسی‌شده توسط نیویورک‌تایمز ثبت شده است، بحران رو به رشدی را منعکس می‌کند. حتی با افزایش موارد کووید، کارکنان بهداشتی در خط مقدم نیز با ابتلاهای شایع در صفوف خود دست به گریبان هستند.

آزمایش ویروس در برخی بیمارستان‌ها به قدری مثبت و زیاد بوده که آن تعداد اندک کارکنان بهداشتی بازمانده می‌گویند که مجبور هستند کار پنج یا چند همکار را انجام دهند.برای اطمینان از حضور کافی کارکنان، برخی مراکز الزام پزشکان و پرستاران برای آزمایش خودشان قبل از کار را کنار گذاشته‌اند. یکی از پزشکان در شهر مرکزی ووهان گفت کارکنان بیمارستانی که او در آن شاغل است؛ به قدری تحلیل رفته و خالی شده‌اند که یک جراح مغز و اعصاب در بخش او اخیرا مجبور شد دو عمل را در یک روز انجام دهد؛ درحالی‌که با علائم کووید دست به گریبان بود. دکتر «جودی پو»، پزشکی که معمولا ۱۰ تا ۱۵پرستار دارد و اکنون تعداد پرستارانش به دو نفر کاهش یافته است، گفت: «بیمارستان بر آستانه سقوط ایستاده است. حدود ۸۰ تا ۹۰درصد از افراد اطراف من مبتلا شده‌اند.»چین اولین کشوری بود که در سال۲۰۱۹ از ووهان، وحشت کووید را تجربه کرد.

سپس، طی سه سال گذشته، این کشور تا حد زیادی ویروس را با ترکیبی پرهزینه از آزمایش‌های انبوه، قرنطینه‌های سخت و بستن مرزها سرکوب کرد. دولت می‌توانست از این زمان برای تقویت سیستم بهداشتی خود با انباشت دارو و ساختن واحدهای مراقبت‌های ویژه استفاده کند. دولت می‌توانست یک برنامه بزرگ واکسیناسیون را راه‌اندازی کند که میلیون‌ها سالمند آسیب‌پذیر را هدف قرار دهد که تمایلی به دریافت تزریق واکسن یا دز تقویتی نداشتند. چین این کار را آنگونه که باید انجام نداد و دوباره مانند روزهای اولیه ووهان در وضعیت بحران قرار گرفت.سنجش مقیاس واقعی اورژانس بهداشتی در چین دشوار بوده تا حدی به این دلیل که دولت پس از لغو ناگهانی اقدامات سختگیرانه «صفر کووید» در این کشور، آزمایش انبوه را کنار گذاشت.

سطوح ناکافی واکسیناسیون در این کشور و همچنین فقدان ایمنی گله‌ای، این نگرانی را ایجاد کرده که آمار تلفات ممکن است به سطوحی برسد که قبلا در مکان‌هایی مانند ایالات متحده، اروپای غربی و اخیرا هنگ‌کنگ مشاهده شده بود. به نظر می‌رسد داده‌های منتشرشده توسط مقامات محلی در روزهای اخیر تایید می‌کند که ویروس در حال گسترش است و گزارش‌هایی از چندین شهر و نیز استان‌های چند صد هزار نفری درباره رکورد ابتلاهای روزانه منتشر شده است. همچنین درباره تعداد مرگ و میرهای مرتبط با کووید که چین گزارش می‌کند، سوالات فراوانی وجود دارد؛ زیرا مقامات فقط کسانی را می‌شمارند که بر اثر نارسایی تنفسی می‌میرند که مستقیما با عفونت کووید مرتبط است. به‌طور رسمی، از زمان کاهش قوانین همه‌گیر در ۷ دسامبر، هفت نفر بر اثر این ویروس جان خود را از دست داده‌اندبیمارستان شانگهای پیش‌بینی کرد که نیمی از ۲۵میلیون نفر ساکن شانگهای در نهایت مبتلا می‌شوند و بر اساس بیانیه‌ای که بیمارستان هفته گذشته در شبکه اجتماعی WeChat منتشر کرد، درباره یک «نبرد غم‌انگیز» در هفته‌های آینده به کارکنان خود هشدار داد.

در این بیانیه آمده است: «در این نبرد غم‌انگیز، تمام شانگهای سقوط خواهد کرد و همه کارکنان بیمارستان مبتلا خواهند شد. تمام خانواده‌های ما مبتلا خواهند شد. بیمارانمان همگی مبتلا خواهند شد. ما چاره‌ای نداریم و نمی‌توانیم فرار کنیم.» نیروی انسانی در برخی بیمارستان‌ها به قدری کم شده که از پزشکان بازنشسته درخواست شده است به سر کار بازگردند. بنا بر گزارش‌ها، پزشکان و پرستاران از استان‌های شرقی «شاندونگ» و «جیانگ سو» برای تقویت امکانات پزشکی به پکن گسیل شده‌اند. دانشجویان پزشکی که به‌عنوان رزیدنت و کارورز در بیمارستان‌ها کار می‌کنند، به وخامت شرایط کاری اعتراض کرده‌اند. آنها خواستار آن شدند که در صورت تمایل دانشجویان به آنها اجازه داده شود برای تعطیلات زمستانی به خانه بازگردند. آنها همچنین خواستار پرداخت حقوق برابر و محافظت بهتر در مقابل کرونا برای کسانی شدند که در این شرایط کار کردن را برگزیده‌اند، .