خیزش کرونا در شرق آسیا

گاردین هم گزارش می‌دهد که حضور مردم چین در بیمارستان‌ها به‌شدت افزایش یافته است، با این حال مقامات این کشور هیچ گزارش رسمی درباره مرگ و میر ارائه نداده‌اند. چین تعریف جدیدی از مرگ و میر ناشی از کرونا اراده داده است که به‌نظر می‌رسد، آمار کم مرگ‌و‌میر به همین دلیل باشد. با وجود گزارش‌ها و تصاویر گسترده از بارگیری بیش از حد بیمارستان‌ها و کوره‌های مرده‌سوزی و صف خودروهای نعش‌کش، مقامات در آخرین به‌روزرسانی آمار کووید در روز چهارشنبه هیچ تلفات جدیدی گزارش نکردند. تعداد رسمی مرگ و میرها از زمان شروع همه‌گیری در ووهان از سه سال پیش به ۵۲۴۱نفر رسیده است که حتی در مقایسه با بسیاری از کشورهای کم‌جمعیت بسیار پایین است.

پروفسور وانگ گوئیچیانگ، متخصص بیماری‌های عفونی روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری شورای دولتی گفت که کمیسیون بهداشت ملی اخیرا دستورالعمل‌های خود را برای «انعکاس علمی و عینی مرگ‌های ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا» اصلاح کرده است و تنها مرگ‌ومیرهای ناشی از ذات‌الریه و نارسایی تنفسی در بیماران را در این رده طبقه‌بندی کرده است. وانگ گفت: «مرگ‌های ناشی از بیماری‌های دیگر مانند بیماری‌های قلبی عروقی یا عروق مغزی و حملات قلبی به‌عنوان مرگ‌های ناشی از کرونا طبقه‌بندی نمی‌شوند.» وی ادامه داد: «در مقایسه با اولین شیوع کووید-۱۹ در اوایل سال۲۰۲۰، زمانی که اکثر بیماران بر اثر نارسایی تنفسی جان خود را از دست دادند، علت اصلی مرگ و میر ناشی از عفونت با اُمیکرون، بیماری‌های زمینه‌ای بوده است.

نارسایی تنفسی که مستقیما توسط عفونت ویروس کرونای جدید ایجاد می‌شود، نادر است.» اما تعریف جدید در تضاد با دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت (WHO) است که می‌گوید بسیاری از کشورها اکنون از «مرگ و میر اضافی» به‌عنوان معیار دقیق‌تری برای تاثیر واقعی همه‌گیری استفاده می‌کنند. واریانت جدید که در حال چرخش است، مشهور به «BF.۷» از نوع اُمیکرون است. در هندوستان نیز توصیه شده است که مردم واکسن تقویتی خود را حتما تزریق کنند. سایت ان‌پی‌آر نیز می‌گوید: «چین اکنون با آنچه احتمالا بزرگ‌ترین موج شیوع کووید در جهان است، مواجه است.» مقامات بهداشت عمومی چین می‌گویند که احتمالا ۸۰۰میلیون نفر در چند ماه آینده به ویروس کرونا مبتلا خواهند شد و چندین مدل پیش‌بینی می‌کنند که نیم میلیون نفر ممکن است بمیرند.

برخی مدل‌ها از احتمال مگ و میر بیشتر از این رقم هم می‌دهند. شی چن، یک محقق بهداشت جهانی در دانشگاه ییل و متخصص در سیستم مراقبت‌های بهداشتی چین می‌گوید: «اخیرا، معاون مدیر مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری چین، شیائوفنگ لیانگ که دوست خوب من است، از طریق رسانه‌های عمومی اعلام کرد که اولین موج کووید ممکن است در واقع حدود ۶۰ درصد از جمعیت را مبتلا کند.» این به آن معناست که حدود ۱۰درصد از جمعیت سیاره ممکن است در طول ۹۰روز آینده آلوده شوند. بن کاولینگ، اپیدمیولوژیست با این پیش‌بینی موافق است.

کاولینگ که در دانشگاه هنگ‌کنگ مشغول به کار است، می‌گوید: «متاسفانه این افزایش بسیار سریع اتفاق خواهد افتاد. این بدترین چیز است. اگر کندتر بود، چین زمان آماده‌شدن داشت، اما این بسیار سریع است. در پکن، تعداد زیادی از موارد ابتلا و در شهرهای بزرگ دیگر وجود دارد؛ زیرا بسیار سریع در حال گسترش است.» این سریع‌ترین گونه کرونا در جهان بوده که در حال پخش است. کاولینگ می‌گوید که ویروس در چین سریع‌تر از هر جای دیگری در طول همه‌گیری شیوع یافته است. برای تخمین قابلیت انتقال ویروس، دانشمندان اغلب از پارامتری به نام عدد تولید مثل یا عدد R استفاده می‌کنند. اساسا عدد R به‌طور متوسط به شما می‌گوید که یک فرد بیمار چند نفر را مبتلا می‌کند.

کاولینگ می‌گوید؛ برای مثال‌ در ابتدای همه‌گیری کووید، در اوایل سال۲۰۲۰، عدد R حدود ۲ یا ۳ بود. در آن زمان، هر فرد به‌طور متوسط ویروس را به ۲ تا ۳ نفر منتقل می‌کرد. مطالعات نشان داده است که در طول موج اُمیکرون در زمستان گذشته در ایالات‌متحده، عدد R به حدود ۱۰ یا ۱۱ افزایش یافته است. دانشمندان در کمیسیون ملی بهداشت چین تخمین می‌زنند که عدد R در حال حاضر در چین در طول این افزایش ۱۶عدد است. کاولینگ می‌گوید: «این سطح بسیار بالایی از قابلیت انتقال است. به همین دلیل است که چین نتوانست سیاست خود را در برابر کووید صفر حفظ کند. این ویروس حتی برای آنها نیز که مدام در قرنطینه به سر می‌برند، بسیار قابل‌انتقال است.» کاولینگ اضافه می‌کند که علاوه بر آن، به نظر می‌رسد که ویروس در چین سریع‌تر از نقاط دیگر در حال گسترش است. زمستان گذشته، موارد ابتلا در ایالات متحده هر سه روز یا بیشتر دو برابر شد. کاولینگ می‌گوید: «اکنون در چین، زمان دوبرابر شدن مانند ساعت‌ها است.

حتی اگر بتوانید کمی سرعت آن را کاهش دهید، باز هم بسیار بسیار سریع «دو برابر» می‌شود. بنابراین بیمارستان‌ها احتمالا تا پایان این ماه تحت فشار قرار خواهند گرفت.»  سوال این است که چرا در چین سرعت گسترش آن بیشتر است؟ دلیل آن این است که جمعیت نسبت به ویروس ایمنی بسیار کمی دارند؛ زیرا اکثریت قریب به اتفاق مردم هرگز به این ویروس مبتلا نشده‌اند. تا همین اواخر، چین بر قرنطینه‌های گسترده، آزمایش‌ها و محدودیت‌های سفر تمرکز کرده بود تا ویروس را بیشتر از این کشور دور نگه دارد.

بنابراین چین از آلوده‌شدن بیشتر مردم به انواعی که قبل از اُمیکرون بودند، جلوگیری کرد. اما این به آن معناست که اکنون تقریبا تمام ۴/ ۱میلیارد نفر در معرض ابتلا به عفونت هستند. چین در حال حاضر دارای چند نوع بسیار قابل انتقال از اُمیکرون است که در سراسر کشور پخش می‌شود، از جمله یکی از آنها BF.۷ نام دارد. اما این گونه‌ها در چین منحصربه‌فرد نیستند و ایالات متحده در حال‌حاضر همان‌ها یا نمونه‌های مشابه از جمله BF.۷ را دارد؛ با این حال در ایالات‌متحده، به نظر نمی رسد که هیچ یک از انواع آن به سرعت در چین گسترش یابد.

ژاپن؛ بازگشت به مرگ ۳ رقمی

وزارت بهداشت ژاپن روز پنج‌شنبه ۱۸۴ هزار و ۳۷۵ مبتلای جدید به کرونا را در سراسر این کشور شناسایی و تایید کرد که تنها در این روز ۳۳۹ نفر بر اثر این ویروس در ژاپن جان باخته‌اند. به گزارش رویترز، این وزارت‌خانه همچنین روز پنج‌شنبه ۱۸هزار و ۸۲۰مبتلای جدید در توکیو را گزارش کرد که نسبت به یک هفته گذشته ۱۱۳۳نفر بیشتر بود. آمار نشان می‌دهد که این رقم برای هفتمین روز پیاپی نسبت به همین روز در هفته پیش از آن افزایش یافته است. به گزارش شبکه ان‌اچ‌کی، وزارت بهداشت ژاپن همچنین فوت ۱۸نفر بر اثر کرونا در توکیو را گزارش کرد.

آمار جدید جهانی

بنابر جدیدترین آمار جهانی کرونا، مجموع مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ در دنیا تاکنون به ۶۶۰میلیون و ۴۱۷هزار و ۴۱۹نفر رسیده و مرگ ۶میلیون و ۶۸۱هزار و ۲۲۱بیمار نیز تایید شده است. براساس جدول جهانی «ورلداُمتر»، آمریکا با بیش از ۱۰۲میلیون مبتلا و عبور از ۱/ ۱میلیون قربانی همچنان در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد. در اروپا نیز فرانسه با ثبت بیش از ۳۹میلیون مبتلا تا این لحظه رکورددار ابتلا در بین کشورهای قاره سبز است و روسیه با گذشتن از آمار ۳۹۳هزار قربانی، همچنان بالاترین رقم مرگ‌ومیر کرونایی را در میان کشورهای اروپایی دارد. روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۸ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.