شورش کم‌سابقه در چین

برای رهبر چین، شی جین‌پینگ، ناآرامی‌ها آزمونی برای سومین دوره حضور او در قدرت است و بر این پرسش سیاسی فوری تاکید می‌کند که چگونه می‌تواند چین را از دوران کووید خارج کند.تظاهرات نادر سرپیچی در دو هفته گذشته بارزترین نشانه‌های ناامیدی و سرخوردگی از قرنطینه‌ها، محصور شدن‌ها و آزمایش‌های انبوه است که زندگی روزمره را به هم ریخته است. این خشم، همراه با شیوع دوباره کووید در سراسر کشور که موارد ابتلا را به بالاترین حد خود رسانده است، زمستان تاریکی را نوید می‌دهد. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، در اوایل این ماه، مقامات گفتند که محدودیت‌های کووید را برای محدود کردن تاثیر آسیب‌های آن بر اقتصاد و منابع دولتی تعدیل خواهند کرد. جدیدترین موارد از افزایش کووید، آن تعهد را زیر سوال برده است؛ زیرا بسیاری از مقامات از اقدامات سخت و البته آشنا برای جلوگیری از گسترش ویروس کوتاه آمده‌اند.

اینکه آیا شی می‌تواند حد وسطی پیدا کند یا خیر، بر وضعیت چین به‌عنوان کارخانه‌ جهان و محرک اصلی رشد اقتصاد جهانی منعکس خواهد شد. برخی از شرکت‌های چند ملیتی در حال حاضر به دنبال گسترش تولید در جاهای دیگر هستند.«وو چیانگ» تحلیلگر سیاسی در پکن با اشاره به اپراتور تایوانی کارخانه در مرکز چین که نیمی از آی‌فون های جهان را تولید می‌کند، گفت: «آنچه در فاکسکان (Foxconn) شاهد آن هستیم، ورشکستگی «الگوی چین» است. این فروپاشی تصویر چین به‌عنوان یک نیروگاه تولید و همچنین رابطه چین با جهانی شدن است.» بسیاری در حال مشاهده هستند تا ببینند آیا هرج و مرج اخیر در کارخانه فاکسکان به جاهای دیگر سرایت می کند یا خیر؟‌ حتی قبل از شورش‌هایی که در این هفته در کارخانه رخ داد، اپل هشدار داده بود که یک قرنطینه سازمان‌دهی‌نشده در آنجا بر فروش آن تاثیر می‌گذارد.

تحلیلگران زمان انتظار طولانی‌تری را برای خرید «آی‌فون ۱۴پرو» و « ​​۱۴پرومکس» در تعطیلات پیش‌بینی کرده‌اند. «لی چیانگ» بنیان‌گذار و مدیر اجرایی «دیده‌بان کار چین» که یک گروه حقوق کار چینی مستقر در نیویورک است، گفت: «اگر دولت به سیاست خود در برابر کووید صفر ادامه دهد، فاکسکان تنها آغاز کار خواهد بود. امروز فاکسکان است؛ اما کارخانه‌های دیگر با شرایط مشابهی روبه‌رو خواهند شد.»کارگران فاکسکان درباره تاخیر در پرداخت پاداش‌ها و همچنین شکست مونتاژکننده تایوانی در جداسازی مناسب کارگران جدید از افرادی که آزمایش آنها مثبت شده بود، انتقاد کردند. نیروهای جدید اخیرا پس از فرار هزاران کارگر از کارخانه فاکسکان در ماه گذشته به‌دلیل شیوع کووید، استخدام شده‌اند. به گفته چهار کارگری که با تایمز صحبت کردند، از غروب سه‌شنبه تا سپیده دم چهارشنبه، هزاران کارگر با پلیس ضد شورش و کارکنان بهداشت درگیر شدند.

معترضان سنگرها را تخریب کردند، مواد غذایی را به سرقت بردند و قطعات نرده را به سوی مقامات پرتاب کردند. «هان لی»، یک کارگر جدید از ژنگژو که به تظاهرات پیوسته است، گفت: «ما تمام روز، از صبح تا شب اعتراض کردیم.» او گفت که احساس کرده فریب خورده است و پرداخت پاداش و شرایط زندگی در کارخانه با آنچه که به او وعده داده شده بود، متفاوت است. هان گفت که شاهد ضرب و شتم و مجروح شدن کارگران بوده است.ویدئوهایی که کارگران فاکسکان با تایمز به اشتراک گذاشتند، نشان می‌داد که کارگران - در صفوف هزاران نفری- در حال کوبیدن و پرتاب تیرهای فولادی به سوی پلیس بودند که لباس‌های ضدشورش و لباس‌های محافظ بر تن داشتند.

یکی از ویدئوها که در سحرگاه گرفته شده بود، اقداماتی از این دست را نشان می‌داد: یک کارگر بی‌حرکت در کنار جاده که خم شده بود؛ درحالی‌که نیروهای امنیتی او را لگد می‌زدند. دیگری در حالی که ژاکت خون‌آلود و حوله‌ای روی سرش پیچیده بود، کنار جاده نشسته بود. فاکسکان در بیانیه‌ای این پاداش‌های تاخیری را به «یک خطای فنی» در سیستم استخدام خود نسبت داد. شامگاه چهارشنبه، فاکسکان به کارگرانی که مایل به استعفا بودند قول ۱۴۰۰دلار داد و آنها را رایگان به منزل رساند. هان روز پنج‌شنبه گفت: «همه‌جا اشک است. من فقط می‌خواهم غرامتم را بگیرم و به خانه بروم.»