ابراهیم در قامت نخست‌وزیر جدید

 این در حالی است که وی یک روز قبل یعنی روز پنج‌شنبه در برابر پادشاه حضور یافته و سوگند خورده بود. این سیاستمدار کهنه‌کار ۷۵ساله در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود در پنج‌شنبه شب، برنامه‌های خود را برای کشور اعلام کرد. او گفت که حقوقی دریافت نمی‌کند و دولت او «حقوق همه مالزیایی‌ها، به‌ویژه افراد حاشیه‌نشین و فقیر را بدون در نظر گرفتن نژاد یا مذهب تضمین و محافظت خواهد کرد» وی همچنین بر اهمیت اصلاحات تاکید کرد. انور در مراسم اواخر شب گفت: «ما هرگز درباره حکمرانی خوب، مبارزه با فساد، استقلال قضایی و رفاه مردم عادی مالزی سازش نخواهیم کرد.»

انور پس از انتخابات بی‌نتیجه شنبه گذشته که باعث شد ائتلاف «پاکاتان هاراپان» (PH) او بیشترین کرسی‌ها را داشته باشد، از سوی پادشاه به‌عنوان نخست‌وزیر معرفی شد؛ اما اکثریت لازم برای حکومت را نداشت. «پاکاتان هاراپان» کشور را در ائتلاف با «اتحاد احزاب ساراواک» («گابونگان» یا GPS که متشکل از چهار حزب است و حزب اصلی در ایالت ساراواک در بورنئو مالزی است)، و «حزب باریسان ناسیونال» (BN، ائتلافی که تا سال۲۰۱۸ بر سیاست مالزی مسلط بود و در همین سال برای اولین‌بار قدرت را در میان رسوایی چند میلیارد دلاری صندوق دولتی ۱MDB از دست داد) اداره خواهد کرد.

انور در اوایل کنفرانس مطبوعاتی پنج‌شنبه شب خود، پس از به اشتراک گذاشتن ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی از گفت‌وگوی خود با رئیس‌جمهور اندونزی، جوکو ویدودو، تماس تبریکی از سوی اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دریافت کرد. با این حال، انور اندونزی را «دوست واقعی» مالزی توصیف کرد و گفت که بر تقویت روابط دو کشور تمرکز خواهد کرد. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده نیز با اشاره به رکورد تعداد آرا در انتخابات، به انور و مردم مالزی تبریک گفت. انتصاب انور به‌عنوان نخست‌وزیر، یک تحول سیاسی مهم را برای مردی رقم می‌زند که در سال۱۹۴۷ در ایالت شمالی پنانگ به دنیا آمد. انور جوان پس از فعالیت به‌عنوان یک فعال دانشجویی دوآتشه، به «سازمان ملی مالایایی های متحد مالایی» (UMNO) - حزب مسلط در ائتلاف حاکم BN در آن - پیوست؛ جایی که او به سرعت مدارج ترقی را پیمود.

برکناری شوکه‌کننده او در سال۱۹۹۸ و سپس زندانی شدن او به اتهام فساد، مخالفان سیاسی مالزی را مصمم کرد، به درخواست‌ها برای اصلاحات - معروف به « reformasi»- دامن زد و به تغییر تدریجی سیاست این کشور کمک کرد. انور قبل از اینکه در سال۲۰۱۸ عفو و از زندان آزاد شود، برای دومین‌بار به جرم فساد محاکمه و محکومیت خود را تحمل کرد. «جیمز چای» محقق ‌میهمان در برنامه مطالعات مالزی در موسسه ISEAS-Yusof Ishak سنگاپور گفت: «تنها مردی مانند انور می‌تواند تجسم تضادهای مالزی باشد و کشور را به صفحه جدیدی در تاریخ تبدیل کند. بسیاری استدلال می‌کنند که او دقیقا همان چیزی است که ملت به آن نیاز دارد. نسل Reformasi می‌تواند پس از سال‌ها ناامیدی نفس راحتی بکشد.» دولت «پاکاتان هاراپان» انور دومین دولت ائتلاف اصلاح‌طلب پس از فروپاشی آخرین دولت حزب در میان مخالفت محافظه‌کاران قومی مالایی پس از تنها ۲۲ماه است. این کشور از آن زمان تاکنون با دو نخست‌وزیر در طول چندین سال در وضعیت بی ثباتی بوده است.

به نظر می‌رسد انور مایل است دست به مانور سیاسی بزند و بگوید که این رای اعتماد برای نشان دادن قدرت ائتلاف جدید است آن هم در زمانی که قرار است پارلمان برای اولین‌بار در ۱۹دسامبر تشکیل شود. او در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز جمعه گفت: «ما اکثریت واقعا قانع‌کننده‌ای داریم.» او افزود که دو سوم از ۲۲۲ کرسی پارلمان را دارد و این اکثریت به اندازه‌ای هست که به ائتلاف مذکور قدرت تغییر قانون اساسی را بدهد. نخست‌وزیر پیشین، محی‌الدین یاسین که رهبری «ائتلاف ملی پریکتان» (PN) را بر عهده داشت - که تلاش کرده بود پس از پارلمان معلق دولت تشکیل دهد- روز جمعه انتصاب انور را به وی تبریک گفت. او در بیانیه‌ای گفت که «PNنقش کنترل و توازن» را در پارلمان ایفا خواهد کرد.