تقابل دیدگاه‌ها در بالی

در نشست گروه۲۰ در روز سه‌شنبه، او با نرمی درباره «ابتکارات جهانی» چین برای مبارزه با فقر و نزاع صحبت کرد؛ درحالی‌که بایدن ‌آشکارا درباره حمله روسیه به اوکراین و تهدید وی به استفاده از «شمشیر داموکلس هسته‌ای» مبهم بود. شی در جلسه افتتاحیه نشست گروه۲۰ در بالی، اندونزی گفت: «ترسیم خطوط ایدئولوژیک یا ترویج سیاست گروهی و رویارویی بلوکی تنها جهان را تقسیم می‌کند و مانع از توسعه جهانی و پیشرفت بشر می‌شود.» بایدن از اقدامات جدید کشورهای ثروتمند غربی رونمایی کرد که صدها میلیارد دلار برای ایجاد زیرساخت در کشورهای فقیر وعده می‌دهند؛ تلاشی که به‌طور گسترده در تقابل با «ابتکار کمربند و جاده» چین تلقی می‌شود، و بایدن با رهبران ایتالیا و ترکیه دیدار کرد تا حمایت خود از اوکراین را اعلام کنند.

برنامه‌های چین و ایالات متحده در این اجلاس، گردهمایی بزرگ‌ترین اقتصادهای جهان نشان داد که چگونه هر دو قدرت با دوئل اولویت‌ها و برنامه‌های هزینه‌ای در حال مغازله با دیگر ملت‌ها هستند. این رقابت گاهی اوقات می‌تواند برای قدرت‌های میانی ​-مانند اندونزی، کشور میزبان- با ایجاد رقابت برای ارائه کمک‌ها و حمایت‌ها به نفع آنها باشد؛ اما در عین حال می‌تواند باعث ترس آنها از گیر افتادن بین غول‌های در حال رقابت شود. «کورتنی جی.فانگ» یکی از همکاران موسسه Lowy در سیدنی با اشاره به کشورهای آسیای جنوب شرقی مانند اندونزی گفت: «این گروه علاقه‌ای به انتخاب طرف ندارند.

آنها ترجیح می‌دهند که این دو کشور این موضوع را بفهمند تا آنها در این میانه له نشوند.» برای شی، سفر او به اندونزی اولین حضور چهره به چهره‌اش در یک گردهمایی بزرگ جهانی در خارج از چین در سال‌های اخیر بود. اولین سفر او به خارج از کشور از زمان شیوع بیماری همه‌گیر در ماه سپتامبر به ازبکستان بود. به نظر می‌رسد که شی (کنگره حزب کمونیست چین ماه گذشته حکومت او را برای پنج‌سال دیگر تمدید و قدرت او را تقویت کرد) دیپلماسی چین را دوباره تقویت کند. او گفت که از چین می‌خواهد راه‌حل‌های خود را برای مشکلات جهان با عزم بیشتری ترویج کند.

فانگ گفت، اما عدم تمایل شی به اتخاذ موضع شفاف‌تر درباره اوکراین یا وارد شدن به وظیفه پیچیده توقف جنگ، محدودیت‌هایی را نشان داد که چین در صورت تلاش برای جانشینی ایالات متحده با آنها مواجه است. شی از پلتفرم جهانی گروه۲۰ برای ترویج به اصطلاح «ابتکار امنیت جهانی» استفاده کرد؛ پیشنهادی مبهم که در اوایل سال جاری برای ارائه راه‌حل‌های چین برای درگیری‌ها و تهدیدات بین‌المللی آغاز شد. به نظر می‌رسد که این ایده حداقل تا حدی ناشی از حساسیت دولت چین به انتقاداتی است که نشان می‌دهد در هنگام حمله روسیه به اوکراین، نتوانست بر احترام اعلامی خود روی حاکمیت بایستد. فانگ افزود: تاکنون این پیشنهاد «یک به‌روزرسانی در چین بود که می‌گفت: «من کاری را که آمریکایی‌ها انجام داده‌اند، دوست ندارم» اما برای من کاملا مشخص نیست که پکن چه چیزی ارائه می‌کند. هنوز برای من مشخص نیست که آنها چه پاسخ‌های بهتری می‌توانند به پرسش‌های دشوار ارائه دهند.»

از سوی دیگر، بایدن مشتاق تقویت رهبری سنتی ایالات متحده بوده و روز دوشنبه گفت که ایالات متحده بیش از هر کشور دیگری در جهان، از نظر اقتصادی و سیاسی، برای مقابله با شرایط در حال تغییر در جهان آماده است.» او روز سه‌شنبه با جورجیا ملونی نخست‌وزیر جدید ایتالیا و رجب طیب‌اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه دیدار کرد و به دنبال تضمین همکاری آنها در زمانی بود که اوکراین برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تصرف‌شده توسط نیروهای روسی می‌جنگد. مقامات واشنگتن خوش‌بین بودند که این نشست فرصتی برای دیگر رهبران باشد تا به شی نشان دهند که در تفکرشان با آمریکا همسوتر هستند تا با چین.