انتخابات آمریکا بدون «موج قرمز» عکس: AFP

به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، با این حال هر دو حزب در رقابت‌های فرمانداران و رقابت‌های سنا به پیروزی‌های برجسته‌ای دست یافتند. این یکی از موثرترین مبارزات میان‌دوره‌ای در تاریخ اخیر برای کنترل مجلس نمایندگان و سنا برای هر دو حزب بود و تا لحظات آخر، پیروزی هر دو حزب نامشخص و مبهم بود. تاکنون، تنها یک نماینده دموکرات، الین لوریا، نماینده ویرجینیا، در مبارزه برای مجلس نمایندگان شکست خورده است. اما یک جمهوری‌خواه کهنه‌کار، به نام استیو چابات، در مجلس نمایندگان نیز در اوهایو شکست خورد. در ورمونت برای تصاحب کرسی سنا، پیتر ولچ، نامزد دموکرات، جرالد مالوی جمهوری‌خواه را شکست داد. رن پاول، سناتور جمهوری‌خواه، چارلز بوکرِ دموکرات را در کنتاکی شکست داد و در کارولینای جنوبی نیز تیم اسکات، سناتور جمهوری‌خواه، توانست بر کریستب متیوزِ دموکرات پیروز شد.

در ایالت ایندیانا نیز سناتور جمهوری‌خواه، تاد یانگ، در مقابل توماس مک‌درموت، نامزد دموکرات، پیروز شد .به گزارش آسوشیتدپرس، در رقابت‌های حساس مجلس نمایندگان نیز، دموکرات‌های در معرض خطر مانند ابیگیل اسپانبرگر از ویرجینیا و کریس پاپاس از نیوهمپشایر کرسی‌های خود را حفظ کردند. در منطقه۱۱ کالیفرنیا هم جایی که نانسی پلوسی در آن حضور داشت، با شمارش ۴۲درصد آرا تا لحظه تنظیم گزارش او توانست با ۴/ ۸۱درصد بر جان دنیس جمهوری‌خواه برتری‌اش را حفظ کند. او تنها ۶/ ۱۸درصد رای آورد. در منطقه ۲۰ کالیفرنیا اما کوین مک‌کارتی از حزب جمهوری‌خواهان توانست با شمارش ۳۶درصد آرا از ماریسا وودِ دموکرات پیشی بگیرد. کوین مک‌کارتی ۶/ ۶۷درصد آرا را به‌دست آورده بود و وود به ۳۲درصد آرا رسید. مک‌کارتی که رهبر اقلیت در مجلس نمایندگان است، احتمالا با پیروزی جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان رهبر اکثریت شود.

در روز سه‌شنبه رای‌دهندگان در حال تعیین این بودند که کدام حزب نه تنها بر مجلس نمایندگان و سنا، بلکه بر ۳۶فرمانداری و مجموعه‌ای از مناصب مهم ایالتی، مانند وزیران ایالتی و قضات دادگاه عالی، کنترل خواهند داشت. انتخاب‌های آنها بر باقی‌مانده دوره ریاست‌جمهوری بایدن، آینده سقط جنین قانونی در چندین ایالت و حتی شکل خود دموکراسی تاثیر خواهد گذاشت. اما با انتشار نتایج انتخابات، مشخص شد که انتخابات میان‌دوره‌ای سال۲۰۲۲ انتظارات جمهوری‌خواهان را محقق نکرده و حتی دموکرات‌ها را نیز غافلگیر کرده است. ترس از سقوط در ایالت‌های دموکرات بی‌اساس بود؛ زیرا رقابت فرمانداران در نیویورک و پنسیلوانیا، رقابت مجلس نمایندگان در رود آیلند و انتخابات مجلس سنا در کلرادو و واشنگتن همگی به نفع دموکرات‌ها بود.

در ایالت‌های موسوم به «نوسانی»، دموکرات‌ها بسیار بهتر از حد انتظار عمل کردند. فرماندار گرچن ویتمرِ دموکرات، مانند فرماندار تونی اورز در ویسکانسین، دوباره در میشیگان انتخاب شد. همچنین در مجلس نمایندگان الیسا اسلاتکین، نماینده مجلس نمایندگان آمریکا در میشیگان، رقیب جمهوری‌خواه خود تام بارت، سناتور ایالتی را برد. این سناتور ایالتی از هواخواهان ترامپ بود وبر این باور است که در نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۰ تقلب شده است. این رقابت برای دموکرات‌ها به‌عنوان یک چالش در نظر گرفته می‌شد؛ زیرا اسلاتکین در منطقه‌ای حاضر به رقابت شده بود که برای انتخابات از نو طراحی شده بود. این امر پس از آن صورت می‌گیرد که هیلاری شولتن، وکیل مهاجرتی، جان گیبس، نامزد مورد حمایت ترامپ، یکی از مقامات سابق وزارت مسکن و شهرسازی را شکست داد. این پیروزی کرسی را به سود دموکرات‌ها عوض کرد.

گیبس در انتخابات مقدماتی پیتر مایجر، نماینده جمهوری‌خواه کنگره را که به استیضاح ترامپ رای داده بود، شکست داد. دموکرات‌ها کرسی‌های دیگری مانند کرسی مجلس نمایندگان را توسط انجی کریگ در مینه‌سوتا در غرب‌میانه در اختیار گرفتند؛ درحالی‌که می‌ترسیدند آن را از دست بدهند. آنها در تگزاس جنوبی عملکردی بهتر از انتظارات داشتند و دو کرسی از سه کرسی مجلس نمایندگان را به دست آوردند. فقط در فلوریدا و نیویورک، جمهوری‌خواهان واقعا به موفقیت‌های اولیه دست یافتند. اوایل چهارشنبه در نیویورک، جمهوری‌خواهان به یک کرسی در لانگ‌آیلند دست یافتند و یک کرسی آزاد را در آنجا از دموکرات‌ها گرفتند.

اما به گزارش آسوشیتدپرس، در رقابت برای مجلس سنا، مگی حسن، یک دموکرات از نیوهمپشایر و مایکل بنت، سناتور دموکرات از کلورادو، به‌طور قاطع در انتخابات مجدد پیروز شدند و به دو رقابتی پایان دادند که احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان در آن داده می‌شد. اما در اوهایو، نویسنده و سرمایه‌گذار، جی.دی ونس، رقیب دموکرات خود، تیم رایان، را با ۷درصد شکست داد، تقریبا با همان اختلافی که دونالد جی.ترامپ دو سال پیش جوزف آر.بایدن جونیور را شکست داد.

در جورجیا، استیسی آبرامز که زمانی یک ستاره در حال ظهور در حزب دموکرات بود، به فرماندار برایان کمپ رقابت را واگذار کرد و به یک مسابقه تکراری تلخ و پرمخاطب از سال۲۰۱۸ پایان داد. البته آسوشیتدپرس تا لحظه تنظیم گزارش پایان این رقابت را اعلام نکرد. در فلوریدا، فرماندار ران دیسانتیس، در «میامی‌-دید کانتی» که طی دو دهه جای خود را به هیچ‌کس در حزب جمهوری‌خواه نداده بود، توانست ورق را برگرداند و مجددا پیروزی را جشن بگیرد. این جمهوری‌خواه کسی است که از او به‌عنوان رقیب درونی دونالد ترامپ در سال‌۲۰۲۴ یاد می‌شود و احمالا رقابت درونی این حزب را داغ نگه دارد. همچنین سناتور مارکو روبیو رقیب دموکرات خود، وال دمینگس را شکست داد و سومین دوره خود را در کنگره تضمین کرد و تسلط جمهوری‌خواهان بر ایالت را بیشتر کرد.

با این حال درحالی‌که جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان فاصله خود را از رقیب دموکرات خود بیشتر کرده‌اند، ممکن است تا اطلاعات کافی برای اطمینان از اینکه جمهوری‌خواهان کنترل مجلس را به دست آورده‌اند یا خیر، چند روز یا حتی بیشتر طول بکشد. جمهوری‌خواهان هنوز ۲۲کرسی با کسب اکثریت فاصله دارند و بسیاری از کرسی های مورد نیاز آنها برای اثبات پیروزی‌شان معطل رای در ایالت‌های غربی است که آرا به‌کندی در حال شمارش است. در ساعات اولیه صبح بر اساس آنچه رویترز گزارش داد، در سنا، دموکرات‌ها با ۴۸کرسی از جمهوری‌خواهان که ۴۷کرسی به‌دست آورده، پیش بودند.

اما در میانه‌های روز، سی‌ان‌ان گزارش داد که جمهوری‌خواهان توانستند عقب افتادگی را جبران کنند و نتیجه، برابر و در ۴۸کرسی برای هر دو حزب ایستاد. در مجلس نمایندگان اما در همین ساعات، جمهوری‌خواهان با ۱۹۹کرسی از دموکرات‌ها که ۱۷۸کرسی به‌دست آورده بودند، پیش بودند. بنا به گفته سی‌ان‌ان، جمهوری‌خواهان توانسته بودند نسبت به دموکرات‌ها در کرسی‌هایی که «نوسانی» بود، بهتر عمل کنند. درحالی‌که جمهوری‌خواهان ۹کرسی از این کرسی‌ها را فتح کرده بودند، این رقم برای دموکرات‌ها ۳کرسی بود. سی‌ان‌ان در گزارش خود اما تاکید می‌کند که این، آن شبی نبود که جمهوری‌خواهان انتظار داشتند و دموکرات‌ها خلاف انتظارات عملکرد خوبی داشتند. به گفته این سایت حزب دموکرات در سنا در کرسی‌های حیاتی عملکرد خوبی نشان داد. مثلا در پنسیلوانیا، یکی از مهم‌ترین ایالت‌های حساس، جان فترمنِ دموکرات توانست مهمت اوز را شکست دهد.

پیروزی دموکرات‌ها با چاشنی لیبرالیسم

از نکات قابل توجه انتخابات روز سه‌شنبه انتخاب ماورا هیلی به‌عنوان اولین فرماندار زن بوده که گرایش‌های همجنس‌گرایانه دارد. در آرکانزاس هم سارا هاکبی تبدیل به اولین زنی شد که در فرمانداری پیروز شد. او در دولت ترامپ به‌عنوان سخنگو فعالیت می‌کرد. در مریلند نیز وس مورِ دموکرات، به‌عنوان اولین سیاه‌پوست در فرمانداری پیروز شد. همچنین آسوشیتدپرس گزارش داد که رای‌دهندگان در میشیگان به حق سقط جنین رای دادند و قانون اساسی ایالتی خود را اصلاح کردند تا حق «آزادی باروری» را ایجاد کنند؛ از جمله تصمیمات «درباره همه مسائل مربوط به بارداری»، مانند سقط جنین و پیشگیری از بارداری به زنان واگذار شد. در این گزارش آمده است: رای‌دهندگان در کالیفرنیا، میشیگان و ورمونت تصمیم گرفتند که حمایت از سقط جنین را در قانون اساسی ایالت خود در روز سه‌شنبه ثبت کنند.

رای‌گیری در کنتاکی درباره اصلاح قانون اساسی ایالتی برای تامین حق سقط جنین در اوایل روز چهارشنبه بسیار نزدیک بود؛ اما رای کافی را به‌دست نیاورد. این در حالی است که نتایج در سه ایالت دیگر- آن هم تنها چند ماه پس از حذف حق قانونی سقط جنین توسط دیوان عالی- نشان می‌دهد که وقتی درخصوص این حق مستقیما از مردم پرسیده شود، بخش وسیعی از آمریکایی‌ها می‌خواهند این حق برای آنها قانونی و محفوظ شمرده شود. همچنین به نظر می‌رسد که حق سقط جنین در شکل گرفتن برخی از نتایج موثر بوده است. در سراسر کشور، سیاستمداران دموکرات در مبارزات انتخاباتی بر حمایت خود از سقط جنین قانونی تاکید کردند؛ درحالی‌که بسیاری از جمهوری‌خواهان مخالف سقط جنین سعی کردند رای‌دهندگان را بر موضوعات دیگر از جمله تورم متمرکز کنند.

این اصلاحات یک پیروزی برای حامیان حقوق سقط جنین بود که از زمان شکست‌شان در دیوان عالی کشور به‌دنبال بازگرداندن آن بودند. گاوین نیوسام فرماندار کالیفرنیا، یک دموکرات که روز سه‌شنبه در انتخابات مجدد پیروز شد، گفت: «مایه افتخار» است که سقط جنین اکنون در قانون اساسی این ایالت محفوظ باقی ماند. او افزود: «این یک نقطه عطف و البته یک نقطه تضاد است، در زمانی که چنین نتایج متفاوتی در سراسر این کشور وجود دارد.» همچنین نیویورک‌تایمز به نقل از آسوشیتدپرس در گزارش دیگری نوشت: رای‌دهندگان در مریلند و میسوری روز سه‌شنبه، در یک انتخابات به قانونی کردن ماری جوانای تفریحی رای مثبت دادند و این ایالت‌ها را به فهرستی اضافه کردند که هر سال در حال افزایش است. اما تلاش‌های مشابه در آرکانزاس و داکوتای شمالی نیز ناکام ماند، نتیجه‌ای متفاوت که بر نگرش‌های مختلف درباره مصرف ماری‌جوانا تاکید دارد.

انتخابات فرمانداری‌ها

درحالی‌که در فرمانداری‌ها، پیروزی اصلی برای جمهوری‌خواهان بوده است، داده‌های آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که در فرمانداری‌ها ۱۴دموکرات توانسته‌اند پیروز شوند. این به معنای کسب دو کرسی بیشتر نسبت به دوره قبل است. در مقابل جمهوری‌خواهان با از دست دادن این دو کرسی، توانستند در ۲۳ فرمانداری پیروز باشند.

پیش‌بینی جو بایدن

درحالی‌که نتیجه انتخابات ممکن است چند روزی طول بکشد، اما ناظران می‌گویند که ممکن است پیروزی جمهوری‌خواهان، جو بایدن را بیش از پیش تحت فشار قرار دهد. این احتمال وجود دارد که در صورت پیروزی جمهوری‌خواهان تحقیق و تفحص از خانواده بایدن کلید بخورد. این در حالی است که جو بایدن پیش‌بینی کرده بود که دموکرات‌ها همچنان بتوانند سنا را در کنترل خود داشته باشند. البته بنا به اذعان رئیس‌جمهور آمریکا و نتایج به‌دست آمده، رقابت برای دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان سخت بوده و احتمالا این مجلس را از دست بدهند. نامزدهای جمهوری‌خواه مهم‌ترین منتقد تورم و افزایش جرایم هستند و کارزار انتخاباتی خود را روی موضوعاتی همچون اقتصاد، کنترل جرایم و قیمت سوخت متمرکز کرده بودند. بر اساس نظرسنجی‌های سی‌ان‌ان، تقریبا نیمی از رای‌دهندگان حامی جمهوری‌خواهان به دلیل تورم به آنها در مجلس نمایندگان رای داده‌اند. در مقابل ۴۴درصد از دموکرات‌ها مساله اصلی خود را حق سقط جنین و بارداری خودخواسته اعلام کرده بودند.

تاثیر انتخابات بر روابط با روسیه

برخی می‌گویند که با پیروزی جمهوری‌خواهان در سنا ممکن است فشار روی مسکو کمتر شود. اما روسیه چنین نظری ندارد. در این زمینه رسانه دولتی روسیه گزارش داد که کرملین گفته است که انتخابات میان‌دوره‌ای ایالات متحده «روابط بد» بین مسکو و واشنگتن را بهبود نمی‌بخشد. همچنین کرملین اتهامات روسیه درباره دخالت روسیه در رای‌گیری ایالات متحده را رد کرده است. به گزارش الجزیره، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز به خبرنگاران گفت که هنوز برای صحبت درباره گفت‌وگو با ایالات متحده درباره تمدید معاهده تسلیحات هسته‌ای جدید «استارت» زود است.

04-02 copy