این انتخابات پیامدهای عمده‌ای برای جنگل‌های بارانی آمازون دارد که برای سلامت سیاره بسیار مهم است. بولسونارو سازمان‌هایی را که وظیفه حفاظت از جنگل را بر عهده داشتند، نابود کرد و منجر به جنگل‌‌زدایی شدید شد؛ درحالی‌که داسیلوا قول داده که قطع درختان غیرقانونی و استخراج معادن را ریشه‌‌کن کند. اقتصاد برزیل که زمانی ششمین اقتصاد بزرگ جهان بود، در دهه گذشته ثابت مانده است. بولسونارو متعهد شد که مقررات‌زدایی و خصوصی‌‌سازی را دنبال کند؛ درحالی‌که داسیلوا درباره تغذیه و اسکان فقرا که تعداد آنها در طول همه‌‌گیری افزایش یافته است، صحبت کرد. این رای آزمونی است برای قدرت پایدار پوپولیسم راست‌گرا که در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها حضور داشته است. بولسونارو یکی از مهم‌ترین چهره‌های بازمانده از آن جنبش است؛ اما او تلاش می‌‌کند در برابر تغییر آشکار اخیر به چپ در سراسر آمریکای لاتین مقاومت کند.

در هر حال، درباره سلامت یکی از بزرگ‌ترین دموکراسی‌های جهان نگرانی وجود دارد. بولسونارو سال‌ها را صرف حمله به نهادهای دموکراتیک برزیل کرده است، از جمله تلاش‌‌های مستمر برای تضعیف سیستم رای‌‌دهی این کشور که باعث شده است میلیون‌‌ها برزیلی اعتماد خود را به یکپارچگی انتخابات کشورشان از دست بدهند. اکنون بسیاری از کشور در این فکر هستند که اگر رئیس‌جمهور مستقر در انتخابات شکست بخورد، آیا آن را می پذیرد؟ این دو مرد این کشور ۲۱۷میلیونی را تقریبا به دو قسمت تقسیم کرده‌اند و بسیاری از رای‌دهندگان از هر طرف این انتخاب را یک «انتخاب موجودیتی» برای ملت می‌دانند. «مالو گاسپار» ستون‌نویس سیاسی «او گلوبو» (O Globo)، یکی از بزرگ‌ترین روزنامه‌های برزیل می‌گوید: «ما جمعیتی داریم که کاملا بین دو جهان تقسیم شده است.

بنابراین من پیش‌‌بینی می‌‌کنم که این مهم‌ترین انتخابات زمان ماست و با این وجود، ما با مشکلات بسیار بیشتری نسبت به زمانی که وارد شدیم، از این فضا خارج خواهیم شد.» رقابت نزدیک، مخاطرات بالا و قطبی شدن عمیق منجر به یک «کارزار زشت» شده است. اطلاعات نادرست در هفته‌های اخیر افزایش یافته و حامیان داسیلوا، بولسونارو را به آدم‌‌خواری و پدوفیل بودن متهم می‌‌کنند؛ درحالی‌که حامیان بولسونارو، داسیلوا را رهبر یک باند، یک کمونیست و شیطان‌پرست می‌‌خوانند که می‌‌خواهد کلیساهای کشور را تعطیل کند. مناظرات بین دو نامزد به اختلاف بر سر گذشته آنها در مقابل برنامه‌هایشان برای آینده تبدیل شد. تاکنون موجی از خشونت‌های سیاسی، با ضرب و شتم‌های بی‌شمار و حداقل دو قتل در ارتباط با انتخابات وجود داشته است. با پیروزی داسیلوا در روز یکشنبه، وی یک احیای سیاسی خیره‌کننده را تکمیل خواهد کرد. او کسی است که ۲۰میلیون برزیلی را از فقر شدید نجات داد. زمانی که او در سال۲۰۱۰ سمت خود را ترک کرد، ۸۰درصد محبوبیت داشت.

«آنا یونووا» هم در گزارش ۲۹اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشت، بولسونارو، کسی است که دانشگاهیان، رسانه‌ها و حتی نهادهای دموکراتیک از جمله کنگره و دادگاه عالی برزیل را به‌عنوان دشمن معرفی کرده است. رقیب چپ‌‌گرای او، لولا داسیلوا قول داده است که بر همه برزیلی‌‌ها حکومت کند و در عین حال کشور را به گذشته‌‌ای مرفه‌‌تر بازگرداند؛ اگرچه سابقه رسوایی‌‌های فساد او باعث اختلاف میان رای‌‌دهندگان شده است. رئیس‌جمهور جدید اول ژانویه سوگند یاد خواهد کرد. این انتخابات در لحظه‌ای مهم در تاریخ برزیل برگزار می‌شود؛ جایی که افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت، همراه با رکود اقتصادی دردناک، زندگی را برای بسیاری از برزیلی‌ها سخت‌تر کرده است. حدود ۳۳میلیون نفر از ۲۱۷میلیون نفر در کشور گرسنگی را تجربه می‌کنند؛ درحالی‌که فقر افزایش یافته و چندین دهه پیشرفت اجتماعی و اقتصادی معکوس شده است.

نگرانی‌‌های زیست‌‌محیطی و آب‌‌وهوایی نیز بسیار مهم است. جنگل‌زدایی در آمازون در زمان بولسونارو به بالاترین حد خود در ۱۵سال گذشته رسیده است. ویرانی آمازون برزیل را به یک کشور «طردشده» جهانی تبدیل کرده است. همچنین پرسش‌هایی درباره سلامت دموکراسی برزیل وجود دارد. بولسونارو درباره یکپارچگی سیستم انتخاباتی تردید ایجاد کرده است و بدون مدرک ادعا می‌‌کند که دستگاه‌های رای‌‌گیری الکترونیکی کشور قابل تقلب هستند. او گفته که اگر شکست بخورد، فقط به‌دلیل تقلب بوده است. این امر نگرانی‌‌ها را در داخل و خارج از کشور افزایش داده است که اگر بولسونارو با رای مردم کنار گذاشته شود، احتمالا میلیون‌‌ها نفر از حامیان خود را به خیابان‌‌ها خواهد آورد. بولسونارو قول داده است که پرداخت‌‌های نقدی حدود ۱۱۳دلار در ماه را به خانواده‌های نیازمند بپردازد.

بولسونارو همچنین متعهد شده است که با حذف تشریفات اداری، کاهش مالیات و سرمایه‌گذاری در فناوری، شغل ایجاد کند. بولسونارو در پیامی به رهبران کسب‌وکار که در اولین دوره ریاست‌جمهوری از او حمایت کردند، گفت که رویکرد بازار آزاد را حفظ خواهد کرد و بدهی‌های عمومی را تحت کنترل خواهد داشت. اما داسیلوا قول داده است که کشور را به آن روزهای شکوه بازگرداند. او وعده داد که مالیات بر ثروتمندان و هزینه‌های عمومی را افزایش دهد. برنامه‌های او شامل مجموعه‌‌ای از برنامه‌های اجتماعی، مانند کوپن نقدی ماهانه ۱۱۳دلاری است که با کوپن پیشنهادی بولسونارو رقابت می‌‌کند.

خانواده‌های فقیر دارای فرزند نیز به ازای هر کودک زیر ۶سال ۲۸دلار دیگر در ماه دریافت خواهند کرد. داسیلوا همچنین قول داده است که حداقل دستمزد برزیل را مطابق با تورم تنظیم کند و طرح مسکن فقرا را احیا کند و در عین حال امنیت غذایی را برای افرادی که با گرسنگی مواجه هستند، تضمین کند. داسیلوا قصد دارد با هزینه کردن در زیرساخت‌ها، رشد را آغاز کند و «فرصت‌های کار و اشتغال ایجاد کند». اما او همچنین قصد دارد در «اقتصاد سبز» سرمایه‌‌گذاری کند و هشدار داد که برزیل باید به سمت سیستم‌‌های انرژی و مواد غذایی پایدارتر روی آورد.