حمله به خانه نانسی پلوسی

 ویلیام اسکات، رئیس پلیس سانفرانسیسکو گفت که مهاجم بالاخره توانست چکش را از دست پل پلوسی خارج کند و با آن به افسران حمله کرد. درحالی‌که رهبران طیف سیاسی برای محکوم کردن این حمله عجله داشتند، همسر نانسی پلوسی برای ترمیم شکستگی جمجمه و سایر جراحات تحت عمل جراحی قرار گرفت. به گفته دفتر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، همسر او بعدازظهر جمعه در بیمارستانی در سانفرانسیسکو بستری شد و انتظار می‌‌رود که بهبودی کامل پیدا کند. درحالی‌که پلیس می‌گوید هنوز در حال بررسی انگیزه و بازجویی از مظنونی است که در بازداشت به سر می‌‌برد، این حادثه نگرانی‌‌ها از خشونت سیاسی را در کمتر از دو هفته قبل از انتخابات میان‌دوره‌‌ای افزایش داد.

حمله او درحالی صورت گرفت که تهدیدها و خشونت‌‌ها علیه شخصیت‌‌های سیاسی در آمریکا افزایش یافته است. پس از حمله ۶ژانویه۲۰۲۱ به ساختمان کنگره این رویه بدتر شد؛ به‌‌ویژه اینکه رئیس دموکرات مجلس نمایندگان باعث شد تا نمایندگان در مقابل شورشگرانی قرار بگیرند که توسط رئیس‌‌جمهور سابق جمهوری‌‌خواه تهییج شده بودند. شورشیان به کنگره آمدند تا مانع تایید ریاست‌‌جمهوری جو بایدن شوند. اسکات، رئیس پلیس سانفرانسیکو گفت: «این یک عمل بدون برنامه نبوده است.» در این زمینه پلیس، ضارب را دیوید دی.پاپ ۴۲ساله معرفی کرد و اسکات تاکید کرد که این مرد متهم به «اقدام به قتل» خواهد شد و عناوین اتهامی وی شامل حمله با سلاح مرگبار، حمله به سالمندان و سرقت از منزل و «چند جرم دیگر» نیز است.

مظنون هم از عصر جمعه با جراحات نامعلومی در بیمارستان بستری بوده است. بروک جنکینز، دادستان منطقه سانفرانسیسکو گفت که مقامات در حال بررسی این موضوع هستند که آیا پست‌‌های وبلاگی توسط فردی که همنام مظنون بوده و حاوی نظرات نفرت‌آمیز است، به او مرتبط بوده است یا نه؛ چراکه این پست‌‌ها می‌‌تواند انگیزه‌های وی را برای حمله به خانه نانسی پلوسی روشن کند. او در مصاحبه‌‌ای گفت که از رسانه‌های اجتماعی و پست‌‌های وبلاگی که دست به دست می‌‌شوند، آگاه است و مقامات در حال بررسی همه چیز هستند.

در دو وبلاگ نوشته‌شده توسط کاربری که خود را دیوید دی.پاپ خوانده، پست‌‌هایی منتشر شده که ناشی از خشم و رویکردهای بدبینانه از جمله احساسات ضد یهودی و نژادپرستانه است. او همچنین در یک پست دیگر از کنترل اینترنت توسط نخبگان شکایت کرده بود. مقامات مجری قانون، از جمله جنکینز هنوز نگفته‌‌اند که آیا این وبلاگ‌‌ها - یا صفحه فیس‌بوکی با همین نام - توسط همان دیوید دی.پاپی نوشته شده که متهم به حمله به پل پلوسی است.

خشونت‌‌ها در شرایطی افزایش یافته است که اعضای هر دو حزب اعتراف کرده‌‌اند که چندین بار مورد تعقیب یا حمله مسلحانه قرار گرفته‌‌اند یا اینکه با خرابکاری در منزل خود مواجه شده‌‌اند. درحالی‌که رئیس مجلس نمایندگان به خوبی از سوی نیروهای امنیتی مورد محافظت قرار می‌‌گیرد، اما اعضای خانواده وی و همچنین اعضای خانواده قانون‌‌گذاران از این امتیاز بهره نمی‌‌برند.

سناتور سوزان کالینز، جمهوری‌‌خواه اهل مین که مورد تهدید قرار گرفته و شیشه خانه‌‌اش شکسته شده است، در بیانیه‌‌ای گفت که «از این حمله به پل پلوسی در خانه‌‌اش وحشت زده شده است.» او اخیرا به نیویورک‌‌تایمز گفته بود که با توجه به افزایش تهدیدات، اگر یک قانون‌‌گذار کشته شود، تعجب نخواهد کرد.

جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده در سخنرانی خود در یک رویداد سیاسی در پنسیلوانیا روز جمعه گفت که با نانسی پلوسی صحبت کرده و صمیمانه‌‌ترین آرزوها را برای او و همسرش کرده و گفته است که او به‌‌زودی سرپا خواهد شد. بایدن افزود: «خشونت بسیار زیاد است. خشونت سیاسی و نفرت بیش از حد دیده می‌‌شود. اینها ناشی از صحبت‌هایی است که پیش‌تر ارائه شده که گفته بودند در انتخابات تقلب شده است، کووید دروغ است و یکسری دروغ دیگر که می‌‌تواند بر افراد نامتعادل تاثیر مخربی بگذارد.»

با وجود صحبت‌های رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده، همه رهبران منتخب با لحن جدی به حمله وحشیانه به پل پلوسی واکنش نشان ندادند. در یک گردهمایی سیاسی روز جمعه، فرماندار ویرجینیا، گلن یانگ‌‌کین که جمهوری‌‌خواه است، اهمیت حمله به همسر رئیس مجلس نمایندگان را تقلیل داد و گفت: «از نظر ما هم جایی برای خشونت وجود ندارد؛ اما به زودی کاری خواهیم کرد که او (نانسی پلوسی) به نزد همسرش برود و خانه‌‌نشین شود.»

برای سانفرانسیسکو، حمله و ورود به عنف در زمانی اتفاق می‌‌افتد که شهر غرق در بحران‌‌های ناشی از جنایت و بی‌‌نظمی در خیابان‌‌ها است؛ جایی که خرید و فروش مواد مخدر در فضای باز امر عادی است و نگرانی‌‌ها درباره سرقت، به‌‌ویژه در محله‌های ثروتمند، افزایش دو چندان یافته و به نگرانی‌‌های امنیتی افزوده است.

برای پلوسی‌‌ها، حادثه روز جمعه اولین باری نبود که رخ می‌‌داد. خانه آنها پیش‌تر نیز به صحنه جنایت تبدیل شده بود. از سال ۱۹۸۷، این زوج صاحب یک خانه سه‌طبقه آجری قرمز در محله اقیانوس آرام هستند و در ژانویه۲۰۲۱، پس از تصویب لایحه تحرک اقتصادی توسط کنگره، محل اقامت آنها با گرافیتی تخریب و سر خوک در حیاط خانه‌‌شان رها شد.

پل پلوسی، سرمایه‌گذار املاک و فناوری، زمانی که نانسی پلوسی در دانشگاه جورج تاون تحصیل می‌کرد در واشنگتن با او آشنا شد و این زوج در سال۱۹۶۳ ازدواج کردند. رئیس مجلس نمایندگان روز جمعه به سانفرانسیسکو بازگشت تا به ملاقات همسرش برود. رئیس بیمارستان بعدازظهر جمعه، در بیانیه‌‌ای گفت که پل پلوسی در بیمارستان تحت مراقبت‌های پزشکی بوده و حالش عالی است.

همزمان گفته می‌‌شود که چندین نهاد مجری قانون در حال بررسی حمله روز جمعه برای تعیین انگیزه مظنون هستند. پلیس کاپیتول‌هیل می‌‌گوید که ماموران ویژه دفتر خود در سانفرانسیسکو را به سرعت به محل جنایت اعزام کرده است تا در کنار اف‌‌بی‌‌آی، اداره پلیس سانفرانسیسکو، دادستان منطقه و دفتر دادستان ایالات متحده، تحقیقات خود را پیش ببرد.

جنکینز در باب اینکه چگونه نیروهای امنیتی از حمله با خبر شده‌‌اند، گفت که این پل پلوسی بود که به‌طور مخفیانه از حمام با فوریت‌‌های پلیسی تماس گرفت؛ درحالی‌که مهاجم در خانه بود. پلیس اما سریع خود را به محل حادثه رسانده و توانسته است جان همسر رئیس مجلس نمایندگان را نجات دهد.