«ایوان نچپورنکو» و «مایکل شوویرتز» در گزارش ۱۹اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، ژنرال سرگئی سوروویکین، فرمانده ارشد روسیه در اوکراین، در مصاحبه‌‌ای نادر اذعان کرد که وضعیت در منطقه خرسون پس از لطمات ارتش اوکراین به دو محور ارتباطی کلیدی با دیگر سرزمین‌‌های تحت اشغال روسیه، «مشکل» شده است. برای هفته‌ها، نیروهای اوکراینی در یک حمله متقابل با هدف عقب راندن روس‌‌ها از رودخانه دنیپرو، به آرامی به سمت پایتخت منطقه، شهر خرسون پیشروی می‌‌کنند. ولادیمیر سالدو، رئیس این بخش اشغالی در یک بیانیه ویدئویی گفت که ساکنان از چهار منطقه در سمت غربی رودخانه دنیپرو تخلیه خواهند شد. سالدو -که مدت کوتاهی پس از الحاق رسمی این منطقه به روسیه در پایان سپتامبر از سوی کرملین به فرمانداری منطقه خرسون منصوب شد- به خطر گلوله‌باران و نیاز روسیه به ایجاد خطوط دفاعی برای دفع حمله مورد انتظار از سوی اوکراین اشاره کرد.

ژنرال سوروویکین، در اولین اظهارات عمومی خود از زمان انتصاب به‌عنوان فرمانده قوای نظامی روسیه در اوکراین در ۸ اکتبر، گفت که ارتش روسیه به فرآیند تخلیه کمک خواهد کرد و بر شرایط چالش‌برانگیزی که نیروهایش با آن روبه‌رو هستند - با اذعان ضمنی به اینکه ممکن است عقب‌نشینی از شهر خرسون ضروری باشد- تاکید کرد. وی در بیانیه‌ای تلویزیونی گفت: «برنامه‌ها و اقدامات آتی ما درباره شهر خرسون به وضعیت نظامی- تاکتیکی جاری بستگی دارد. تکرار می‌کنم - امروز شرایط بسیار دشوار است.» این اطلاعیه‌ها به تسلط پرمخاطره روسیه بر بخش به لحاظ استراتژیک مهم سرزمین اوکراین تاکید می‌کند که به نیروهای روسی اجازه می‌دهد در سمت غربی رودخانه دنیپرو که کشور را به دو قسمت تقسیم می‌کند، دست به عملیات بزنند.

این کنترل به روسیه اجازه می‌دهد تا بقیه سواحل دریای سیاه تحت کنترل اوکراین از جمله شهر نمادین اودسا را تهدید کند. اما نیروهای در حال پیشروی اوکراینی پل‌هایی را که برای تامین و تقویت نیروهای روسی در کرانه غربی رودخانه دنیپرو استفاده می‌شد، قطع کردند.  اوکراین از اولین هفته‌های جنگ -یعنی زمانی که این شهر تنها پایتخت منطقه‌‌ای بود که به دست نیروهای روسیه افتاد- آرزوی آزادسازی خرسون را داشت. اما با نزدیک شدن نیروهای اوکراینی به محدوده شهر، آنها با معمایی روبه‌رو می‌‌شوند: برخلاف ارتش روسیه که به نظر می‌‌رسد هیچ تردیدی درباره هدف قرار دادن زیرساخت‌‌ها و کشتن غیرنظامیان برای دستیابی به اهداف جنگی خود ندارد، اما اوکراین مایل است از تخریب خرسون در فرآیند بازپس گیری آن اجتناب کند.

اگر نیروهای روسی نبردی هماهنگ برای حفظ شهر انجام دهند، ممکن است اوکراین در استفاده از تمام قدرت آتش خود دچار تردید شود. وبلاگ‌نویسان نظامی طرفدار روسیه - گروهی به‌شدت پر سروصدا در روسیه - ژنرال سوروویکین را به‌دلیل صریح بودن درباره چالش‌های خرسون تحسین کردند. بسیاری اظهارات وی را به‌عنوان نشانه‌ای از آمادگی روسیه برای نبردی گسترده تفسیر کردند؛ درحالی‌که برخی دیگر گفتند که این می‌تواند نشانه‌ای از عقب‌نشینی در آینده باشد. «ولادلن تاتارسکی» وبلاگ‌نویس محبوب گفت: «در اینجا سه گزینه وجود دارد: یا نیروهای ما در جایی که هستند سنگر می‌گیرند یا به سمت شهر خرسون عقب‌نشینی می‌کنند و سعی می‌کنند با دشمن وارد درگیری خیابانی شوند یا آنجا را تخلیه می‌کنند.»

الجزیره نیز در گزارش ۱۹اکتبر در همین زمینه نوشت، ژنرال سوروویکین، بر این باور است که وضعیت در خرسون «هم برای غیرنظامیان و هم برای سربازان روسی بسیار دشوار شده است.» او به تلویزیون دولتی روسیا۲۴ گفت: «ارتش روسیه بیش از هر چیز تخلیه ایمن جمعیت خرسون را تضمین خواهد کرد.» وی افزود: «دشمن از تلاش برای حمله به مواضع نیروهای روسیه دست نمی‌کشد.» نیروهای روسی در این منطقه در چند هفته گذشته ۲۰ تا ۳۰کیلومتر (۱۳ تا ۲۰مایل) عقب رانده شده‌اند. سوروویکین گفت که مواضع روسیه در شهرهای «کوپیانسک» و «لیمان» در شرق اوکراین و منطقه شمال خرسون بین «میکولایف» و «کریوی ریه» تحت حملات مداوم قرار دارند. خرسون یکی از چهار استان نیمه‌اشغالی اوکراین است که روسیه ادعای ضمیمه کردن آن را دارد و مسلما مهم‌ترین استان از نظر استراتژیک است. این منطقه هم تنها مسیر زمینی به شبه‌جزیره کریمه و هم دهانه دنیپر را کنترل می‌کند.