توهین در اولین مناظره دو رقیب سرسخت در برزیل

لولا از بولسونارو به‌خاطر مدیریتش با همه‌‌گیری کووید-۱۹ انتقاد کرد و به مقاومت او در برابر واکسن‌‌ها و پذیرش داروهای اثبات‌‌نشده مانند هیدروکسی کلروکین حمله کرد. وی به رئیس‌‌جمهور فعلی گفت: «سهل‌‌انگاری شما منجر به مرگ ۶۸۰هزار نفر شد؛ درحالی‌که می‌‌شد بیش از نیمی از آنها را نجات داد.» بولسونارو نیز در این مناظره فقط دفاع نکرد و لولا را با رسوایی‌‌های فساد در ۱۴سالی که حزب کارگران او بر برزیل حکمرانی می‌‌کرد، هدف قرار داد. در پی این پرونده ده‌ها تن از رهبران تجاری و سیاستمداران، از جمله لولا، در سرکوب گسترده فساد دستگیر شدند و لولا مدتی را به‌دلیل محکومیت رشوه‌‌خواری در زندان گذراند که بعدا توسط دادگاه عالی برزیل لغو شد. کاپیتان سابق ارتش ۶۷ساله به لولا گفت: «گذشته شما شرم‌‌آور است. شما هیچ کاری برای برزیل انجام ندادید، جز اینکه پول عمومی را در جیب‌های خود و دوستانتان انداختید.»

لولا در دور اول انتخابات ۴۸درصد آرا را به‌دست آورد و بولسونارو ۴۳درصد را به‌دست آورد که برای رئیس‌‌جمهور فعلی بسیار بیشتر از آن چیزی است که نظرسنجی‌‌ها نشان داده بودند. اجرای غیرمنتظره قوی او انتخابات را به دور دوم کشاند. در مناظره روز گذشته نیز بولسونارو و لولا داسیلوا لفاظی خود را افزایش دادند و حملات شخصی را علیه یکدیگر در تبلیغات تلویزیونی به راه انداختند. مونیکا یاناکیو، خبرنگار الجزیره در برزیل گفت: «این یک انتخابات میخکوب‌‌کننده است. هر دو نامزد برای تک‌‌تک رای‌‌ها می‌‌جنگند؛ اگرچه لولا همچنان فرد مورد علاقه برزیلی‌‌ها است.» قوانین مناظره آزاد به نامزدها این امکان را می‌‌دهد تا در صحنه خودی نشان دهند. اگرچه به ندرت هر دوی آنها به یکدیگر نگاه می‌‌کردند، اما مناظره آن دو نشان داد که هر دو آماده حمله هستند.

همان‌طور که در بسیاری از مبارزات انتخاباتی مرسوم است، زمان بسیار بیشتری صرف حملات شخصی شد تا بحث‌های اساسی. کریستوفر مندونکا، استاد علوم سیاسی به خبرگزاری فرانسه گفت: «طرح‌های سیاستی نقش اصلی خود را از دست داده‌‌اند و اتهامات جای خود را گرفته‌‌اند.» کمپین بولسونارو روی مناظره روز یکشنبه حساب می‌‌کرد تا به کاهش فاصله با لولا کمک کند. لولا اما هنوز بر اساس نظرسنجی‌‌های انجام‌شده توسط نظرسنجی «دیتا فول‌‌ها» تقریبا ۵درصد برتری دارد. در اولین مناظره این دو برای انتخابات دور دوم هیچ یک از کاندیداها توضیح ندادند که چگونه یک برنامه رفاهی تدارک خواهند دید.