بیش از شش‌ماه پس از حمله به اوکراین، ارتش روسیه نسبت به زمانی که اولین پیش‌‌نویس این سند در دسامبر در کاخ سفید منتشر شد، ترسناک‌‌تر شده است. روسیه و جمهوری خلق چین دو تهدید برای آمریکا به‌‌حساب می‌‌آیند. روسیه تهدیدی فوری برای نظام بین‌‌الملل آزاد و باز محسوب می‌‌شود و قوانین اساسی نظم بین‌‌المللی امروز را زیر پا می‌‌گذارد، همان‌طور که جنگ این کشور علیه اوکراین مصداق بارز بی‌‌توجهی مسکو به قوانین بین‌‌المللی است. رئیس‌‌جمهوری آمریکا تصریح کرد: «چین تنها کشوری است که هم قصد دارد نظم بین‌‌المللی را تغییر دهد و پکن هم قدرت اقتصادی و دیپلماتیک، هم نظامی و تکنولوژیکی برای پیشبرد این هدف را دارد.»

استراتژی جو بایدن به‌دلیل تمایز قائل نشدن بین سیاست داخلی و خارجی قابل توجه است. او استدلال می‌‌کند که منبع قدرت ایالات متحده ناشی از توجه به سنت‌‌های دموکراتیک این کشور است. اما این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که چین در حال افزایش قدرتش است و به همین منظور به‌‌دنبال بازنویسی قوانین تجارت، نظارت و نفوذ بر سایر کشورها است و روسیه نیز به دنبال ترسیم مجدد مرزهای ملی خود است. متحدان و مخالفان ایالات متحده بیانیه رئیس‌‌جمهوری آمریکا را نشانه‌‌ای از تعهدات وی می‌‌دانند. رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده، به‌‌ویژه از منظر یک دموکرات مواضع غیرمعمولی اتخاذ کرده است.

او خواستار نوسازی سریع‌‌تر ارتش شد، اگرچه منتقدان می‌‌گویند بودجه او منعکس‌‌کننده جاه‌طلبی‌‌های او نیست. او دیدگاهی تاریک از مزایای جهانی شدن دارائه داد و به تفصیل توضیح داد که چگونه به بیماری‌‌های همه‌‌گیر و اطلاعات نادرست دامن زده و به کمبود زنجیره تامین کمک کرده است. بایدن همچنین به موضوعی پرداخته است که از ماه دوم ریاست‌‌جمهوری‌‌اش مدام به آن اشاره کرده و آن بازگشت و مبارزه با اتوکراسی‌‌هایی است که علیه دموکراسی هستند. او گفت که ایالات متحده باید با متحدان و همچنین صنایع خصوصی به‌عنوان بخشی از تلاش غرب برای کاهش وابستگی به دشمنان سرمایه‌‌گذاری کند.

ارائه این سند راهبردی در زمستان گذشته به تعویق افتاد؛ زیرا مشخص شد که حمله روسیه به اوکراین قریب‌‌الوقوع بوده و روابط ایالات متحده با متحدان اروپایی‌‌اش در آستانه آزمایش بزرگی قرار دارد. سند بازنگری شده انسجام جدیدی را در میان کشورهای ناتو نشان می‌‌دهد و به موازات آن هشدارهایی به مسکو می‌‌دهد و روسیه را دارای اهداف جاه‌‌طلبانه همچون دوران شوروی خوانده است. در این سند از دوره جدیدی نام برده شده است که باید روسیه را مهار کرد، درست مانند دوران جنگ سرد که بزرگ‌ترین چالش را برای آمریکا رقم زده بود. در سند جدید آمده است: «ایالات متحده اجازه نخواهد داد روسیه یا هیچ قدرتی از طریق استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح‌‌های هسته‌‌ای به اهداف خود دست یابد.» اما این جمله ادامه ندارد و هیچ توضیحی درباره معنای «اجازه نمی‌‌دهد» ندارد. همچنین در ادامه بحثی درخصوص پاسخ ایالات متحده و ناتو درصورتی‌که ولادیمیر پوتین، در استفاده از سلاح هسته‌‌ای تاکتیکی درنگ نکند، وجود ندارد. بایدن در مصاحبه با جیک تاپر در روز سه‌‌شنبه در سی‌‌ان‌‌ان از بیان جزئیات درباره گزینه‌های خود خودداری کرد.

برای هر دولتی، استراتژی امنیت ملی ترکیبی از نشانه‌ها و همچنین ارائه رهنمودهایی برای کمک به متحدان یا ایستادگی در برابر مخالفان است. راهبرد جورج دابلیو بوش، رئیس‌‌جمهور سابقِ جمهوری‌خواه آمریکا به‌دلیل ایجاد یک دکترین «پیشگیرانه» که به توجیه دولت او برای حمله به عراق کمک کرد، معروف بود. راهبرد اوباما در جهت حرکت به سوی جهانی بدون سلاح هسته‌‌ای بود؛ اما همچنین برای غلبه بر بیماری و فقر جهانی، قدرت نرم آمریکا را گسترش داد. دونالد ترامپ، رئیس‌‌جمهور پیشین و جمهوری‌‌خواه آمریکا نیز اعلام کرده بود که دوران مبارزه با تروریسم به اتمام رسیده و جایش را به احیای رقابت‌‌های ابرقدرت‌ها داده است؛ اگرچه او معمولا اظهارات خود را درباره ارزش ناتو و سایر اتحادها نادیده می‌‌گرفت. سند استراتژی بایدن به کارکرد دموکراسی آمریکایی می‌‌پردازد که در استراتژی‌های قبلی وجود ندارد. در این سند آمده است: «به‌عنوان آمریکایی، همه باید موافق باشیم که حکم مردم، همان‌طور که در انتخابات بیان می‌‌شود، باید مورد احترام و محافظت قرار گیرد.» سپس اقدامات علیه «تروریسم داخلی» را مورد بحث قرار می‌دهد و می‌گوید: «آمریکا مداخله خارجی در انتخابات خود را تحمل نخواهد کرد.»