دوشنبه جهنمی اوکراین

«مایکل شوویرتز»، «مگان اسپسیا» و «اوستین رمزی» هم در گزارش ۱۰اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند، حملات موشکی روسیه علاوه بر اینکه پایتخت اوکراین را هدف قرار داد، حدود ۱۰شهر دیگر را هم هدف قرار داد. این حملات نه تنها غیرنظامیان بلکه زیرساخت‌ها را هم در امان نگذاشت. به گفته پلیس اوکراین، این حملات نه تنها باعث قطع برق و دیگر خدمات اساسی شد، بلکه به نظر می رسد انتقام روسیه از ویرانی پل کریمه باشد. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، «این مجموعه حملات - از لویو در غرب تا میکولایف در جنوب و خارکیف در شمال شرق- اهداف غیرنظامی را هدف قرار داده و با نزدیک شدن به فصل زمستان، زیرساخت‌ها و مراکز انرژی را هم بی‌نصیب نگذاشته است. این حملات موشکی باعث شد پنجره‌های خانه‌ها تکه‌تکه و به اطراف پراکنده شود، بسیاری از خودروها را طعمه آتش کرد و بسیاری از شهروندان را هم روانه پناهگاه‌ها کرد. این در حالی است که بسیاری در حال حرکت به سوی مدرسه یا محل کار خود بودند.

این حملات نشان داد که روسیه اگرچه در ماه هشتم جنگ در جبهه‌ها دست به تقلا زده است، اما هنوز می تواند عمق اوکراین را مورد هدف قرار دهد. در هفته‌های اخیر، نیروهای اوکراینی حدود ۱۲۰۰ مایل مربع از سرزمین‌های اوکراین را در شرق و جنوب آزاد کرده‌اند. همین امر باعث شده است پوتین در داخل به‌دلیل عملکرد ارتش خود زیر فشار و انتقاد قرار بگیرد. این فشارها و انتقادات و مخالفت‌های روزافزون باعث شد که فراخوانی برای اعزام صدها نفر از غیرنظامیان و نیروهای ذخیره به خدمت نظامی شکل بگیرد. به هر حال، به نوشته «شوویرتز- اسپسیا- رمزی»، حداقل ۱۰ شهر اوکراینی مورد حمله موشکی قرار گرفت. به گفته مقام‌ها، تاسیسات برق و انرژی در زمره اهداف بودند. قطع برق باعث شد اینترنت هم قطع شود و چندین شهر بدون برق و سیستم گرمایشی مرکزی بمانند. در مقابل، اوکراین هم دست به حملات توپخانه‌ای به بلگوگراد و کورسک در غرب روسیه زد.

به هر روی، الجزیره در بخش دیگری از گزارش خود نوشت که «نیک پاپسکو»، وزیر خارجه مولداوی هم گفت که سه موشک کروز روسی که به سوی اوکراین پرتاب می‌شد از حریم هوایی این کشور گذشت. پاپسکو در توییتی نوشت: «دستور دادم سفیر روسیه برای ادای پاره‌ای توضیحات فراخوانده شود.» لوکاشنکو هم در بلاروس بیکار ننشسته و به هر شکلی می‌خواهد همراهی خود را با «برادر بزرگ‌تر» ابراز دارد. او گفت این دو کشور (روسیه و بلاروس) یک نیروی ویژه ضربت و مشترکی را در پاسخ به تشدید تنش‌ها در مرزهای غربی خود تشکیل خواهند داد. «هدا عبدالحمید» گزارشگر الجزیره که از دنیپرو گزارش می‌داد نوشت، حمله موشکی روسیه به این شهر «بدترین موج حمله از زمان آغاز جنگ بوده است.» او افزود: «این شهر در گذشته هم مورد حمله قرار گرفته است. هفته گذشته منطقه‌ای مسکونی مورد حمله قرار گرفت که کل اعضای یک خانواده را کشت؛ اما حمله‌ای در این مقیاس انجام نگرفته بود و هشدارها هنوز در این شهر جریان دارد.»

این گزارشگر می‌افزاید، در دنیپرو «هفت بار در روز» صدای آژیر خطر به گوش می‌رسد و همواره توصیه می‌شود که «مردم در پناهگاه‌ها حضور داشته باشند.»  این گزارشگر بر این باور است که «استدلالی وجود دارد که می‌گوید به‌دلیل خسارتی که اوکراینی‌ها به پل کرچ وارد آوردند و به‌دلیل لطمه‌ای که به اعتبار و حیثیت روسیه وارد آوردند، اکنون روس‌ها درصدد انتقام هستند. بهترین انتقام هم بسیج نیروها و گروه‌بندی دوباره نیروهای زمینی در راستای هدف قرار دادن شهرهاست.» «محمد وال» هم در گزارش دیگری از مسکو برای الجزیره معتقد است که حملات موشکی دیروز دوشنبه روسیه به شهرهای اوکراینی فقط در راستای «انتقام» است. او می نویسد: «تنها چیزی که ما می‌شنویم این است که پوتین انگشت اتهام را به سوی سرویس‌های اطلاعاتی اوکراین نشانه رفته است و آنها را در پس حمله به پل کرچ می‌داند.» بنابراین، باید «اوکراینی‌ها را سخت تنبیه و گوشمالی داد». او افزود: «این دقیقا همان چیزی است که امروز [دوشنبه ۱۸ مهرماه] رخ داد. آن حملات موشکی به شهرها انتقامی است که روسیه وعده داده است.»

مایکل شوویرتز هم در گزارش دیگری در تاریخ ۱۰اکتبر در نیویورک‌تایمز روایت دیگری ارائه می‌دهد. او نوشت، در محل یکی از انفجارها در کی‌یف، پنج وسیله نقلیه سوخته بیرون یک دانشگاه دیده می‌شد و شیشه‌های یک ساختمان هم منفجر شدند. بوی گاز و آتش در فضا پیچید و سیلاب‌های آب از دهانه بزرگی در مرکز خیابان بیرون زد. «الکساندر شووچنکو» که در پشت چراغ قرمز داخل ماشین نشسته بود ناگهان «صدای وحشتناکی» شنید و خودرویش واژگون شد؛ درحالی‌که وی روی صندلی نشسته بود. موشک چند متر آن سو‌تر بر زمین برخورد کرد و شدت انفجار باعث چپ کردن خودروی او شد. این گزارشگر روایتی زنده از حملات موشکی روسیه ارائه داد و به نقل از الکساندر شووچنکو می‌افزاید: «توانستم به سختی از ماشین بیرون بروم و نزدیک دیواری پناه بگیرم. خیلی دهشتناک بود.» وقتی موشک دیگری منفجر شد، او دهان خود را به نفرین علیه روس‌ها گشود و گفت: «تحت هر شرایطی آنها را شکست می‌دهیم.»

گزارشگر نیویورک‌تایمز روایت بسیاری از این دست ارائه می‌دهد که نشان‌دهنده برخی واقعیت‌های میدانی از حملات موشکی روسیه به اوکراین است. او در نمونه‌ای دیگر به زنی اشاره کرد که دو فرزند با کوله‌پشتی داشت گویی به مدرسه می‌روند. او به سرعت می دوید و از فرزندان می‌خواست سریع‌تر بدوند تا به مکانی امن برسند. مورد دیگر پیرمردی است که در اتوبوسی نشسته بود که شیشه‌هایش خرد شده و دستش غرق در خون بود. او داشت مردانی را به سر کار می‌برد که راکتی به ساختمانی در همان نزدیکی اصابت کرد و تلفاتی هم به خودروی وی وارد آورد. «کورا انگلبرشت» و «آندره مارتینز» هم در گزارش دیگری مورخ ۱۰اکتبر در نیویورک‌تایمز نوشتند که نیروهای روسیه به عمد مراکز تولید برق و انرژی را در اوکراین هدف حمله قرار دادند. مقام‌های اوکراینی بر این باورند که روسیه زیرساخت‌های برق و انرژی این کشور را هدف قرار داده تا در زمستان پیش رو بتواند ضربات سخت‌تری بر اوکراین وارد آورد. «کیریلو تیموشنکو» از مقام‌های ارشد دفتر رئیس‌جمهور اوکراین می‌گوید «کاملا روشن» است که روس‌ها به عمد تاسیسات انرژی را در ۱۲ شهر هدف قرار دادند. او در تلگرام خود نوشت: «این می‌تواند بر ثبات عرضه انرژی تاثیر بگذارد.»