وزیر دفاع روسیه گفت که فرار این 500 نفر از شمال شرقی سوریه، پس از عملیاتی صورت گرفت که قبل از آن ترکیه و آمریکا با یکدیگر توافق کرده بودند.

به گزارش روسیاالیوم، وی تاکید کرد که محور اصلی گفت‌وگوی اخیر ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان در سوچی، توقف درگیری‌ها در سوریه بود.

روسای جمهور ترکیه و روسیه روز سه‌شنبه ضمن دیدار با یکدیگر در سوچی روسیه اعلام کردند که آنکارا و مسکو در این دیدار به توافقی تاریخی برای جلوگیری از تقسیم سوریه رسیدند.

اردوغان در نشست خبری مشترک با پوتین در سوچی گفت: « تلاش می‌کنیم تمامیت ارضی سوریه حفظ شده و هیچگونه چشم طمعی به اراضی سوریه نداریم.» وی افزود: «به دنبال تقویت شرایط کنونی در ادلب و حمایت از زیرساخت‌ها در این منطقه برای تقویت امنیت هستیم.»

رئیس جمهور ترکیه افزود: « در این دیدار به توافقی تاریخی برای جلوگیری از گسسته شدن اراضی سوریه دست پیدا کردیم و اسنادی را با روسیه امضا کردیم که بر اساس آن، گروه‌های تروریستی از تمامی مرزهای منطقه امن تا عمق 30 کیلومتر طی 150 ساعت عقب نشینی کنند که این عقب نشینی شامل تل رفعت و منبج به طور کامل نیز می‌شود»(جزئیات بیشتر).

اردوغان ۱۷ مهرماه از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

«مایک پنس» معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز پنجشنبه (۲۵ مهرماه) اعلام کرد آنکارا و واشنگتن به توافقی برای برقراری آتش‌بس پنج روزه در شمال سوریه دست پیدا کرده‌اند.

پنس که در ترکیه در کنار پامپئو حضور داشت گفت: «توقفی در عملیات نظامی برای ۱۲۰ ساعت برقرار خواهد شد و همزمان، ایالات متحده خروج نیروهای ی.پ.گ را از مناطق مورد نظر در منطقه امن تسهیل خواهد کرد. بعد از اتمام این مرحله، ترکیه موافقت کرده که آتش‌بس را دائمی کند.»

معاون رئیس‌جمهور آمریکا گفت که دولت آمریکا هم متعهد شده تحریم‌ها علیه ترکیه را اعمال نکند. او گفت بعد از برقراری آتش‌بس دائمی، آمریکا تحریم‌های اعمال‌شده را پس خواهد گرفت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.