جشن تولد 70سالگی پوتین در هنگامه جنگ

این یک دیدار غیر رسمی اجلاس سران کشورهای پس از فروپاشی شوروی نیز محسوب می‌‌شود. او همچنین تماس‌‌هایی را از رهبران جهان از جمله کوبا، ترکیه، آفریقای جنوبی، قرقیزستان و قزاقستان دریافت کرد. در اوکراین، تولد او به‌طور گسترده با محکومیت مواجه شد. کمیته جایزه صلح نوبل در پیامی مشخص به پوتین جایزه خود را به فعالان حقوق بشر از بلاروس، اوکراین و روسیه اعطا کرد. میم‌‌های بی‌‌شماری برای رئیس‌‌جمهوری روسیه ساختند و اقدامات او را در اوکراین محکوم کردند. برخی از فعالان اوکراینی از حامیان خود خواستند تا برای تهیه سلاح به ارتش اوکراین کمک مالی کنند و سیاستمداران و رهبران محلی در رسانه‌های اجتماعی به رهبر روسیه نقد وارد کردند. الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین در ویدئویی که به‌‌مناسبت روز تولد پوتین به افسران و فرماندهان روسی ارسال شد، گفت که هیچ مذاکره‌‌ای با رهبران روسیه انجام نخواهد شد و از رهبران نظامی خواست تا حمله خود را متوقف کنند. رزنیکوف گفت: «شما فریب خورده‌اید و به شما خیانت شده است .به شما قول یک سواری آسان داده شده بود و به دام افتادید.»

هکرهای اوکراینی این روز را با نفوذ به وب‌‌سایت‌‌های سازمان پیمان امنیت جمعی، نهادی شبیه به ناتو برای کشورهای پس از فروپاشی شوروی و ارسال این پیام به این روز یاد کردند: «ما می‌‌خواهیم آخرین تولد پوتین را تبریک بگوییم و برای او «آرامش» آرزو کنیم؛ سفر به لاهه در راه است.» این پیام بعدا در وب‌سایت حذف شد. دیگر فعالان و مدافعان حقوق بشر به سرعت خاطرنشان کردند که روز تولد پوتین روز درگذشت یکی از برجسته‌‌ترین منتقدان او، آنا پولیتکوفسکایا، نویسنده و روزنامه‌‌نگار نوایا گازتا است. او در ۷اکتبر۲۰۰۶ در مسکو به قتل رسید. اوکسانا پوکالچوک، وکیل حقوق‌‌بشری و مدیر سابق عفو بین‌‌الملل اوکراین نوشت: «این روز تولد پوتین نیست. این سالگرد دیگری از کشته شدن آنا پولیتکوفسکایا است که جنایات جنگی بسیاری را در جریان مبارزات چچن افشا کرد. مرگ او یکی از اولین نشانه‌های حمله سال۲۰۲۲ به اوکراین بود.»

اما در خانه اوضاع بسیار فرق داشت و بسیاری رهبر روسیه را در آغوش گرفتند. روزنامه‌ها دوره ۲۲ساله پوتین را به‌عنوان رهبر موفق کشور در بوق و کرنا کرده و کومسومولسکایا پراودا او را با با پتر کبیر، جوزف استالین و لئونید برژنف مقایسه کرد. در گروزنی، در جنوب روسیه، ۲۰۰۰۰مبارز چچنی برای تظاهرات نظامی گرد هم آمدند تا به او احترام بگذارند. این اقدام دو روز پس از آن صورت گرفت که پوتین رمضان قدیروف، رهبر قدرتمند منطقه را به درجه سرهنگی ارتقا داد. در فضای مجازی، ویدئوهایی از جوانان در حال ستایش از پوتین پخش شد. کودکان یک مهدکودک در مرکز روسیه در حال اجرای رقص برای تولد رئیس‌‌جمهورشان بودند و فیلم دیگری که از بالا گرفته شده بود، دانش‌‌آموزانی را در سن‌‌پترزبورگ نشان می‌‌داد که پرچم‌‌های روسیه را به اهتزاز در آورده بودند و روی لباس‌‌هایشان جمله «پوتین، رئیس‌‌جمهور من است» نقش بسته بود.

پاتریارک کریل اول، رهبر کلیسای ارتدوکس روسیه در نامه‌ای به پوتین نوشت: «خدا شما را در رأس قدرت قرار داد تا بتوانید خدمتی با اهمیت ویژه و مسوولیت بزرگ برای کشور انجام دهید و مردم آن، نزدیکی رو به رشد روابط بین کلیسا و دولت را ستایش می‌‌کنند.» حتی زمانی که اوکراینی‌‌ها آرزوی خوبی برای رئیس‌‌جمهوری روسیه نداشتند، پوتین - که عکس‌‌های تبلیغاتی او با سینه برهنه سوار بر اسب است تا نشان دهند وی همچنان سر زنده است- به نظر می‌‌رسد از سلامت جسمانی خوبی هم برخوردار است. مقامات اطلاعاتی غربی و همچنین کرملین، گمانه‌زنی‌‌ها را مبنی بر اینکه او در ماه ژوییه بیمار است، رد کردند. ویلیام جی برنز، مدیر سی‌‌آی‌‌ای در آن زمان خاطرنشان کرد: «شایعه‌های زیادی درباره سلامت پوتین وجود دارد و تا آنجا که ما می‌‌دانیم او کاملا سالم است.»