خبرنگار این شبکه آمریکایی در بخشی از این مصاحبه از جو بایدن سوال کرد: «درحالی‌که اوکراین در میدان جنگ موفق می‌‌شود، ولادیمیر پوتین خجالت‌زده شده و به گوشه‌‌ای رانده می‌‌شود و من با تعجب به خودم می‌‌گویم، آقای رئیس‌‌جمهور! شما به او (پوتین) چه می‌‌گویید اگر وی در حال بررسی استفاده از سلاح‌‌های شیمیایی یا تسلیحات تاکتیکی اتمی باشد؟» جو بایدن، رئیس‌‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال و خطاب به ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه گفت: «این کار را نکن، این کار را نکن، این کار را نکن. شما چهره جنگ را تغییر خواهید داد؛ چیزی که از زمان جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است.» خبرنگار برنامه ۶۰ دقیقه شبکه «سی‌‌بی‌‌اس نیوز» از رئیس‌‌جمهور آمریکا درباره عواقب استفاده ادعایی رئیس‌‌جمهور روسیه از سلاح شیمیایی و اتمی در اوکراین سوال کرد.

جو بایدن در پاسخ به این سوال گفت: «شما فکر می‌‌کنید که اگر من دقیقا می‌‌دانستم که (عواقب) چه خواهد بود، به شما می‌‌گفتم؟ البته که عواقب خواهد داشت (اما) من قرار نیست به شما درباره‌اش حرف بزنم.» رئیس‌‌جمهور آمریکا با اتهام‌زنی به مقام‌‌های روسیه و هشدار به جایگاه این کشور در جهان با لحنی تند گفت: «آنها منفورتر از چیزی در جهان تبدیل خواهند شد که تاکنون بوده‌‌اند و بسته به اینکه آنها چه می‌‌کنند، تعیین می‌‌کند که پاسخ (آمریکا به روسیه) چه خواهد بود.»

الجزیره نیز در گزارش ۱۷سپتامبر نوشت، ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه متعهد شد که حملات خود علیه اوکراین را ادامه می‌دهد. او هشدار داد که در صورت ادامه حملات، پاسخ نظامی «جدی‌‌تری» داده خواهد شد. پوتین به‌رغم شواهد قوی مبنی بر متحمل شدن خسارات سنگین نیروهایش در ضدحمله اوکراین در این ماه، اما همچنان در حملات خود ثابت قدم مانده است. رهبر روسیه گفت که هدف اصلی این حملات «آزادسازی کل قلمرو دونباس» است؛ مناطق شرقی اوکراین از جمله دونتسک و لوهانسک که عمدتا روسی‌زبان هستند. پوتین نیروهای اوکراینی را به تلاش برای انجام «اقدامات تروریستی» و وارد کردن خسارت به زیرساخت‌‌های غیرنظامی روسیه متهم کرد. پوتین روز جمعه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «ما در حال حاضر در پاسخ به این موضوع واقعا خویشتن‌داری می‌کنیم. اگر وضعیت به همین منوال ادامه یابد، واکنش جدی‌‌تری نشان خواهیم داد.»

همچنین به به گزارش خبرگزاری رویترز، ولادیمیر پوتین هشدار داد که اگر سربازان روسیه تحت فشار مضاعفی قرار بگیرند، مسکو واکنش سفت‌‌وسخت‌‌تری خواهد داشت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه پس از نشست سازمان همکاری شانگهای در ازبکستان، حمله روسیه به اوکراین را اقدام ضروری برای پیشگیری از چیزی دانست که آن را برنامه غرب برای تجزیه روسیه خواند. او گفت: مسکو در مناقشه اوکراین عجله‌‌ای ندارد و اهدافش تغییر نکرده است و با نیشخند ادامه داد: مقامات کی‌‌یف اعلام کردند که یک عملیات ضدحمله آغاز کرده‌‌اند و در حال انجام آن هستند. ببینیم چطور می‌‌شود و به کجا می‌‌رسد!

 این نخستین اظهارات عمومی پوتین درباره ضدحملات اخیر اوکراین در منطقه شمالی‌‌شرقی خارکیف بود که انتقاد عمومی کم‌‌سابقه از سوی تحلیلگران نظامی روسیه را در پی داشته است. او گفت: اخیرا نیروهای روسیه چند ضربه حساس وارد کرده‌‌اند. آنها را نوعی هشدار در نظر بگیرید. اگر اوضاع به همین منوال باشد، واکنش روسیه شدیدتر خواهد بود. علاوه بر این، رئیس‌‌جمهوری روسیه درباره احتمال تغییر اهداف نظامی روسیه گفت: این برنامه تغییر نمی‌‌کند. شاید فرماندهی کل یک مساله را در اولویت قرار دهد و مساله‌ای دیگر نه؛ اما هدف اصلی تغییر نمی‌‌کند و در دست اجراست. هدف اصلی آزادسازی کامل منطقه دونباس است.

در همین حال، اولاف شولتز، صدراعظم آلمان روز سه‌شنبه پس از وقفه‌ای چند ماهه، تلفنی با پوتین گفت‌وگو کرد. به گفته دولت آلمان، این گفت‌وگو ۹۰دقیقه به طول انجامید. شولتز به شبکه آلمانی Deutschlandfunk گفت: «رئیس‌‌جمهور روسیه به دنبال هدف امپریالیستی خود برای الحاق بخشی از خاک همسایه است.» شولتز بر راه‌حل دیپلماتیک برای جنگ در اوکراین پافشاری کرد و به پوتین گفت که این راه‌حل باید شامل آتش‌بس، خروج کامل نیروهای روسیه و احترام به حاکمیت ارضی اوکراین باشد. او افزود که سلاح‌‌های آلمانی به ایجاد تفاوت کمک کرده است. او افزود بخشی از موفقیت‌‌های کنونی اوکراین محصول تسلیحات آلمانی است.