نانسی‌پلوسی در ایروان استقبال آلن سیمونیان، رئیس پارلمان ارمنستان از نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا / عکس:AFP

الجزیره در گزارش ۱۸سپتامبر در این رابطه نوشت، سفارت ایالات متحده اعلام کرد که سفر پلوسی شامل دیدار با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان خواهد بود. پلوسی روز جمعه به خبرنگاران در برلین گفت که این سفر «درباره حقوق بشر و احترام به کرامت و ارزش آحاد انسان‌ها است.» دیگر قانون‌گذاران آمریکایی که پلوسی را همراهی می‌کنند، عبارتند از «فرانک پالون»، رئیس کمیته انرژی و بازرگانی مجلس نمایندگان و «جکی اسپیر» و «آنا اشو» نمایندگان زن کنگره. «آلن سیمونیان» رئیس مجلس ارمنستان، به خبرنگاران گفت که سفر سه روزه پلوسی «نقش بزرگی در تضمین امنیت ما خواهد داشت.» روزگذشته همچنین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با رئیس پارلمان ارمنستان دیدار کرد. ارمنستان و آذربایجان دو جنگ - در سال۲۰۲۰ و در دهه ۱۹۹۰ - بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی (منطقه ارمنی‌‌نشین آذربایجان) داشته‌‌اند. جنگ۲۰۲۰ بیش از ۶۵۰۰ سرباز از هر دو طرف را کشت و با میانجی‌گری روسیه آتش‌بس پایان یافت.

بر اساس آن توافق، ارمنستان بخش‌هایی از سرزمین‌‌هایی را که برای دهه‌ها تحت کنترل خود بود، واگذار کرد و مسکو حدود ۲هزار نیروی حافظ صلح روسی را برای نظارت بر آتش‌‌بس شکننده مستقر کرد. روسیه متحد نظامی ارمنستان است و همچنین روابط دوستانه‌ای هم با آذربایجان دارد. روز سه‌‌شنبه، بدترین درگیری‌‌ها از زمان درگیری‌‌های۲۰۲۰ آغاز شد و باکو و ایروان یکدیگر را مقصر گلوله‌‌باران «شدید» اعلام می‌کردند.ارمنستان، آذربایجان را به «تجاوز بی‌دلیل» متهم کرد؛ اما مقامات در باکو گفتند که ارتش آنها به حملات ارمنستان پاسخ داد. پاشینیان گفت که حداقل ۱۳۵سرباز ارمنی در این درگیری کشته شدند؛ درحالی‌که وزارت دفاع آذربایجان اعلام کرد که ۷۷سرباز خود را از دست داده است. به گفته مقامات در ایروان، خصومت‌ها روز پنج‌شنبه با میانجی‌گری «جامعه بین‌المللی» پایان یافت.

اعتبار آتش‌بس به نفع روسیه تمام شد. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه به خبرنگاران گفت که درگیری‌های اخیر «تحت نفوذ» مسکو «محلی» و محدود شده است. در پاسخ به این سوال که آیا روسیه منابع لازم را برای حفظ نفوذ خود در منطقه (با توجه به تمرکز مسکو بر درگیری تقریبا هفت ماهه خود در اوکراین) دارد یا خیر که پوتین پاسخ داد: «همان‌طور که می‌بینید، به اندازه کافی وجود دارد.» اما ایالات متحده ادعاهای روسیه را رد می‌کند. یک مقام آمریکایی در زمان آتش‌‌بس به خبرگزاری رویترز گفت که واشنگتن «هیچ نشانه‌‌ای نمی‌بیند که روسیه تلاشی مثبت در زمینه آتش‌بس کرده باشد.» به گزارش خبرگزاری اینترفاکس، سیمونیان هفته گذشته در نشانه‌ای از چالش‌های احتمالی، از پاسخ ائتلاف نظامی به رهبری روسیه به درخواست کمک ایروان ابراز نارضایتی کرد.

 ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری مسکو خواستار مداخله شده بود؛ اما تاکنون فقط یک تیم حقیقت یاب را به منطقه اعزام کرده است. سیمونیان به تلویزیون ملی گفت: «البته ما بسیار ناراضی هستیم و انتظاراتی که ما داشتیم برآورده نشد.» وی با اشاره به اینکه ارمنستان نیز معاهده‌ای در زمینه کمک‌های متقابل با روسیه دارد، گفت: «ما از شرکای روسی خود انتظار گام‌های ملموس‌تری فراتر از حرف و بیانیه داریم.»

در هر حال، پلوسی گفت که سفر او «نماد قدرتمندی از تعهد قاطع ایالات متحده به ارمنستان دموکراتیک و مرفه و منطقه باثبات و امن قفقاز است.» پلوسی ۱۷ تا ۱۹سپتامبر (۲۶-۲۸ شهریور) در ارمنستان خواهد بود. سفارت آمریکا در ارمنستان درباره سفر هیات آمریکایی به ریاست رئیس مجلس نمایندگان این کشور به ایروان نوشت: «پلوسی در این سفر به همکاری قوی میان دو کشور که ریشه در ارزش‌های مشترک و روابط دیرینه میان مردمان ما دارد، خواهد پرداخت.» گفته شده است که دیدار نانسی پلوسی از ایروان برای لابی ارمنی-آمریکایی که خواستار تمرکز سیاسی بیشتر واشنگتن بر قره باغ شده است، اهمیت زیادی دارد. «آنتونی بارسامیان» رئیس مشترک مجمع ارامنه آمریکا گفت: «ارمنستان آن توجهی را که اوکراین به‌دست آورد، دریافت نکرده است.»