بازگشت به تاچریسم عکس: AFP

همان‌طور که تحلیلگران هشدار دادند که تکیه بر افزایش رشد اقتصادی برای کاهش نابرابری‌‌های درآمدی می‌‌تواند باعث افزایش نابرابری‌‌ها شود، به همین دلیل بزرگان محافظه‌‌کار زنگ خطر را به صدا درآوردند. او روز سه‌‌شنبه در قامت نخست‌‌وزیر به بالمورال سفر می‌‌کند تا به‌طور رسمی توسط ملکه به‌عنوان جانشین بوریس جانسون در داونینگ استریت تایید شود. تراس در تنها مصاحبه رسانه‌‌ای پر و پیمان خود با کمپین رهبری دو ماهه حزب محافظه‌‌کار که پس از پایان رای گیری انجام شد، در برنامه یکشنبه با لورا کوئنسبرگ، «بی‌‌بی‌‌سی وان» گفت که در صورت انتخاب شدن، فورا درباره صورت‌‌حساب‌های انرژی کمک خواهد کرد؛ اما از بیان چگونگی آن خودداری ورزید.

تراس گفت: «طی یک هفته من مطمئن خواهم شد که توضیحاتی درباره نحوه برخورد ما با موضوع قبوض انرژی و تامین منبع بلندمدت برای قرار دادن کشور در شرایط مناسب برای زمستان ارائه خواهم داد.» او افزود: «من درک می‌‌کنم که مردم در حال تقلا هستند و کسب‌‌وکارها نیز نگران قبض‌‌های انرژی خود و تاثیری که می‌‌تواند بر آینده‌‌شان داشته باشد، هستند.» با این وجود، تراس ترس از «سناریوی آرماگدون» را رد کرد و افزود: «بریتانیا در گذشته شرایط بدتر از این را پشت سر گذاشته است، ما خرد و روحیه لازم را برای عبور از آن داریم.» تراس با تعهد به تضمین تامین انرژی در درازمدت گفت که از برخی از جنبه‌های منابع تجدیدپذیر حمایت کرده است؛ اما بر برنامه‌های خود برای ادامه حفاری بیشتر در دریای شمال و بر استخراج نفت شیل تاکید کرد. گزارش‌های یکشنبه شب حاکی از آن است که تیم او در حال بحث درباره بستن صورت‌‌حساب‌‌های گاز و برق با رهبران صنعتی بودند. سطح سقف قیمت تعیین نشده است. درباره اقتصاد، او بر اولویت کاهش مالیات تاکید کرد و گفت که رشد اقتصاد مهم‌تر از تلاش برای کاهش نابرابری‌‌های اقتصادی است. تراس در مصاحبه با بی‌‌بی‌‌سی وان، با رونمایی از برنامه خود در حوزه بیمه ملی تاکید کرد که سود حاصل از این تغییر و تحولات۱۸۰۰پوند به سود پردرآمدها خواهد بود و این رقم برای کم درآمدها حدود ۷پوند است. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا این طرح منصفانه است، تاکید کرد: «بله منصفانه است.» او گفت: «در حال حاضر افرادی که در سطح بالای توزیع درآمد هستند، مالیات بیشتری می‌‌پردازند. بنابراین به ناچار وقتی مالیات را کاهش می‌‌دهید، به افرادی سود می‌‌رسانید که احتمالا مالیات بیشتری پرداخت می‌کنند.» او افزود: « اما به اعتقاد من، نگاه کردن به همه چیز از دریچه بازتوزیع اشتباه است؛ زیرا هدف من رشد اقتصاد است.» او تاکید کرد: «رشد اقتصاد به نفع همه است. تاکنون، بحث‌های اقتصادی در ۲۰سال گذشته تحت سلطه بحث‌های مربوط به توزیع بوده است. اما اتفاقی که افتاده این است که ما رشد نسبتا کمی داشته‌‌ایم.»

تراس بارها بر تمرکز خود بر مالیات‌‌های پایین‌‌تر، کاهش مقررات و یک دولت کوچک‌‌تر تاکید کرده است؛ اما چنین حمایت صریحی از آنچه به اقتصاد فروپاشیده ایالات متحده در دوران رونالد ریگان شباهت دارد، نشان‌دهنده الهام از خط‌‌مشی‌‌های کاری مداخله‌‌جویانه بوریس جانسون است. لوک هیلدیارد، مدیر اجرایی مرکز پرداخت بالا، اندیشکده‌‌ای که بر ایده‌هایی برای بریتانیای عادلانه‌‌تر تمرکز دارد، گفت که این کشور قبلا یکی از نابرابرترین اقتصادهای توسعه‌‌یافته بود. او گفت: «با هر معیار معقولی، ما واقعا کار زیادی برای رسیدگی به توزیع نابرابر درآمد انجام نمی‌‌دهیم. گفتن اینکه ما باید مالیات ثروتمندان را کاهش دهیم و ما باید رشد اقتصادی ایجاد کنیم در بهترین حالت بیان دو جمله تصادفی نامرتبط و در بدترین حالت شدیدا متناقض است.» فیلیپ هاموند، وزیر خزانه‌‌داری سابق بریتانیا، روز یکشنبه به برنامه سوفی ریج در اسکای نیوز گفت که اگرچه در گذشته از تحسین‌‌کنندگان تراس بود، اما کاهش فوری مالیات «به مثابه محرک تورمی عمل می‌‌کند و این کار درستی نیست.» دیوید دیویس، وزیر سابق که از طرفداران کاهش مالیات در حزب محافظه‌کار است، می‌‌گوید: «باید به‌طور خاص درباره طرحش برای کاهش مالیات شرکت‌ها فکر کند و هشدار داد که عدم توازن در حساب‌‌ها باعث خطر تورم می شود و نرخ بهره بالاتر و کاهش شدید ارزش پوند را در پی دارد.» دیویس گفت: «بدترین نتیجه این است که پرداخت‌کنندگان مالیات‌‌ پایین بدنام خواهند شد.» این در حالی است که مارگارت تاچر در زمان روی کار آمدن، مقداری افزایش مالیات داشت. دیویس همچنین از تراس خواست تا درباره کابینه خود بهتر تصمیم بگیرد، از جمله درباره سوناک. او تصریح کرد: بزرگ‌ترین اشتباهی که بوریس جانسون مرتکب شد این بود که کابینه‌ای از وفاداران ایجاد کرد. این بهترین افراد نبودند.» تراس، با این حال، نشانه‌های کمی از تسلیم شدن در هر دو نقطه نشان داده است و به بی‌‌بی‌‌سی گفت: «من آنچه را که می‌‌گویم انجام خواهم داد و دنبال می‌‌کنم.» درحالی‌که تیم مبارزات انتخاباتی او از اظهارنظر درباره پست‌‌های احتمالی وزارتی امتناع می‌‌کند، انتظار می‌‌رود که او عمدتا متحدان و نمایندگان وفادار حزب محافظه‌‌کار را منصوب کند، به استثنای مواردی مانند تام توگِن‌‌دات، که برای یک پست جوان پیشنهاد می‌‌شود. انتظار می‌رود ترز کافی، وزیر امور بازنشستگان که به تراس نزدیک است، به سلامت وارد کابینه شود. وزارت دارایی و وزارت امور خارجه همچنان به کواسی کوآرتنگ و جیمز کلورلی برسد. سوئلا بری‌‌وِرمن که از جناح راست جنگ فرهنگی حزب پیشنهاد شده است، می‌‌تواند وزیر کشور شود؛ درحالی‌که انتظار می‌رود جیکوب ریس‌‌موگ ریاست بخش بازرگانی را بر عهده بگیرد.

سرنوشت جانسون

دیلی تلگراف در مطلب روز دوشنبه خود نوشت: به گفته متحدان «بوریس جانسون» نخست‌‌وزیر در حال کناره‌‌گیری انگلیس، امروز در سخنرانی خود مقابل دفتر شماره۱۰ از حزب محافظه‌‌کارش می‌‌خواهد تا پشت جانشینش متحد شوند. انتظار می‌‌رود جانسون پس از کناره‌‌گیری، به جای مداخلات سیاسی چشمگیر بر مدار سخنرانی و نوشتن خاطرات خود تمرکز کند. روز یکشنبه یکی از دوستان و نزدیکان این نخست‌‌وزیر گفت که جانسون روی پول درآوردن و اندکی دور بودن از این نوع زندگی متمرکز خواهد بود. چنانچه جانسون از کنفرانس محافظه‌‌کاران انگلیسی که قرار است از دوم تا پنجم اکتبر در بیرمنگام برگزار شود دوری کند، در واقع رویه سلف‌‌های خود را در پیش می‌‌گیرد. هم دیوید کامرون و هم ترزا می پس از پایان دوره نخست‌‌وزیری خودشان در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹ از شرکت در این گردهمایی حزبی خودداری کردند. در همین حال انتظار می‌‌رود امروز لیز تراس ساعت ۱۱:۳۰ به وقت گرینویچ به‌عنوان رهبر محافظه‌‌کاران و نخست‌‌وزیر آتی انگلیس معرفی شود و سکان هدایت این کشور را در بحبوحه افزایش هزینه‌های زندگی، ناآرامی صنعتی و رکود بر عهده بگیرد. بعد از شش هفته رقابت حزبی تنش‌‌آلود و تفرقه‌‌آمیز که لیز تراس را مقابل ریشی سوناک، وزیر دارایی پیشین انگلیس قرار داد، انتظار می‌‌رود تحویل دولت از طرف بوریس جانسون به جانشین او آغاز شود. جانسون پس از ماه‌ها رسوایی‌‌های پی در پی مجبور به استعفا شد.

04-01 copy