دست‌های بسته مکرون در الجزایر

دو رئیس جمهور سند این همکاری‌‌ها را تحت عنوان «بیانیه الجزایر درباره مشارکت تجدیدشده» بین دو کشور امضا کردند. از سوی الجزایر این نکته مطرح است که این سفر نشان‌دهنده اراده نگرشی جدید براساس برخوردی متعادل به منافع دو طرف، همزمانی با شصتمین سالروز پایان جنگ‌‌های استقلال طلبی الجزایر در سال ۱۹۶۲ است. به‌‌باور طرفین، زمان آن رسیده که چارچوب‌‌های موجود برای همکاری‌‌های دوجانبه ارزیابی شوند. برای رسیدن به این هدف، دو کشور تصمیم گرفتند رایزنی‌‌های سیاسی سابق خود را با ایجاد یک شورای عالی همکاری در سطح روسا تقویت کنند.رئیس‌جمهور فرانسه بعد از حضور در مراسم ادای احترام به شهدای استقلال، با همتای الجزایری‌‌ خود دیدار داشت. مکرون در اظهارات خود به خانواده‌های قربانیان آتش‌سوزی‌‌های اخیر در جنگل‌‌های الجزایر تسلیت گفت و سپس به «گذشته غم‌‌بار و پیچیده‌‌ای» پرداخت که مانع از حرکت به «سوی آینده» می‌‌شود.

او مدعی است گذشته را ما انتخاب نکردیم. ما وارث آن هستیم. باید آن را قبول داشته باشیم. ما مسوولیتی در قبال آن داریم و آن ساختن آینده برای خودمان و از طریق جوانان است. بحث بر سر نگاه مشترک به این چالش‌‌ها و پاسخ لازم برای کمک به جوانان فرانسوی و الجزایری در کسب موفقیت است. ما در برهه استثنایی قرار داریم که به ما اجازه می‌‌دهد خاطرات و تاریخ آن زمان به آن نگاه کنیم تا این کار، یک اقدام مشترک (بین فرانسه و الجزایر) باشد و نه مساله‌ای که مانع حرکت ما به‌‌سوی آینده می‌‌شود. مکرون از تشکیل کمیسیون مشترک از مورخین فرانسوی و الجزایری سخن گفت که آرشیوهای دوران جنگ و استعمار را از ابتدای این دوره و بدون «تابو» و با اراده لازم مورد بررسی قرار دهند و به همه آرشیوها دسترسی داشته باشند.

این کمیته روی موضوع تاریخ از زاویه تاریخی و نه سیاسی کار خواهد کرد و عملکرد این کمیته به‌صورت مرتب هر شش ماه یک‌بار مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. دو طرف در زمینه‌های متعددی همکاری خواهند کرد که دامنه آن از مسایل امنیتی گرفته تا توسعه زمینه‌های همکاری بین هنرمندان، ورزشکاران، دانشمندان، مسوولین سیاسی و اجرای پروژه‌های مشترک متنوع و گوناگون خواهند بود. در این طرح‌های اقتصادی، نوآورانه و فرهنگی و ورزشی جوانان دو کشور کارهای مشترکی را انجام خواهند داد. این فعالیت‌‌ها می‌‌توانند به صنایع، تحقیقات، سوخت و فلزات نادر، فعالیت‌‌های مجازی و تولیدات سینمایی هم توسعه یابند. فعالیت‌‌های استارت‌آپی با حمایت نقش‌آفرینی بخش خصوصی دو کشور از دیگر زمینه‌های این ارتباط است.

فرانسه برای ایجاد اماکن سینمایی و آموزش‌های آن در این کشور آمادگی دارد. مکرون تمایل خود را تاسیس یک صندوق حمایت مالی به ارزش ۱۰۰میلیون یورو برای حمایت از طرح‌های مشترک از منظر علمی و دیپلماتیک اعلام کرد. به اعتقاد او، دو کشور در زمینه همکاری‌‌های علمی و مبارزه با کووید نیز توافق‌نامه‌‌ای را امضا کردند که در دل این توافق موضوع محیط زیست و تنوع زیست محیطی و تغییرات آب و هوایی نیز مورد توجه قرار خواهند گرفت. مسائل مالی و ساحلی دو کشور از موضوعاتی است که دو کشور نسبت به آن حساس هستند.در بیانیه طرفین آمده است: «با تشکیل شورای همکاری، دو کشور تلاش خواهند داشت مسائل اداری، لابی‌‌های ضد فرانسوی، جریان‌‌های مخالف با همکاری‌‌های فرانسه و الجزایر و هر آنچه را که باعث انسداد در توسعه مناسبات می‌‌شود را در مرکز توجه خود قرار داده و با تهیه تقویمی، مناسبات دو طرف در آینده را به سوی مسوولیت‌پذیری و تعیین اهداف همکاری‌‌ها هدایت کنند.»

 برگزاری دیدارهای دوره‌‌ای بین بخش‌های دو طرف در پاریس و الجزایر به‌‌منظور حفظ کانال‌‌های ارتباطی از دیگر نکات بیانیه مشترک بود. طرفین می‌توانند دیدارهای دوره‌‌ای و منظمی را بین مقامات دو کشور همچون دیدار روسای ستادهای مشترک ارتش، مدیران مراکز، مدیران سرویس‌‌های اطلاعاتی داخلی و خارجی و مبارزه با تروریسم برنامه‌ریزی کنند. برگزاری کمیسیون مشترک همکاری‌‌های اقتصادی بین دو کشور و تشکیل کمیته‌های بین‌وزارتی بلند پایه در الجزایر از مواردی هستند که دو طرف بر برگزاری آن تاکید دارند.

فرانسه و الجزایر روابط اقتصادی خود را با هدف ارتقای مشارکت متعادل در راستای منافع دو کشور تقویت خواهند کرد. این تلاش‌‌ها در حوزه فناوری دیجیتال، انرژی‌‌های تجدیدپذیر، فلزات کمیاب، بهداشت، کشاورزی و گردشگری متمرکز خواهند بود. همچنین دو طرف درباره همکاری با یکدیگر در حوزه انتقال انرژی به‌‌ویژه گاز و هیدروژن توافق کردند. طرفین توافق کردند یک برنامه تحقیقاتی نوآورانه و فنی درباره بازیابی و تصفیه گازهای شعله‌‌ور را کلید زده و برای توسعه زیرساخت‌‌های لجستیک در سواحل دریای مدیترانه همکاری کنند. دو کشور تمایل دارند با تعیین مشترک اولویت‌‌ها و چشم‌‌اندازهای خود، همکاری‌‌های دوجانبه‌‌شان را در حوزه‌های آموزشی و علمی دنبال کرده و توسعه دهند. این سفر در حالی انجام گرفت که «عبدالمجید تبون» رئیس‌جمهور الجزایر در پیامی به مناسبت هفتادوهفتمین سالگرد کشتار ۸مه۱۹۴۵ توسط ارتش فرانسه با انتقاد از استعمار فرانسه گفته بود کشتار‌‌های فجیع فرانسه در الجزایر را نمی‌‌توان فراموش کرد. این جنایات، همچنان در ذهن مردم الجزایر است. تمایل الجزایر برای رسیدگی به پرونده‌های این دوره استعماری، به دور از هرگونه معامله یا چانه‌‌زنی خواهد بود تا حافظه ما حفظ شود. الجزایر در عین حال در تلاش است که با حافظه و تاریخ، به‌صورت عینی و با شفافیت برخورد کند.» اشغالگران فرانسه در آن زمان، تظاهرات‌کنندگان الجزایری را به‌صورت وحشتناک در مناطق «سطیف»، «قائمه» و «خراطه» در شرق الجزیره قتل‌عام کرده بودند.