وزارت خارجه ایالات متحده در ادامه بیانیه‌‌اش تصریح می‌‌کند: «ایالات متحده به عنوان یکی از هشت کشور قطب شمال، مدت‌هاست که متعهد به حفاظت از امنیت ملی و منافع اقتصادی خود در منطقه، مبارزه با تغییرات آب و هوایی، ترویج توسعه پایدار و سرمایه‌‌گذاری و ترویج همکاری با کشورهای قطب شمال، متحدان و شرکا بوده است.» هشت کشور قطب شمال عبارتند از: کانادا، دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ، سوئد، روسیه و ایالات متحده. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه یک روز پس از بازدید از قطب شمال، گفت که روسیه صدها سایت نظامی دوران شوروی را در منطقه بازگشایی کرده است و گفت که توانایی‌‌های روسیه در آنجا چالشی استراتژیک برای ائتلاف ۳۰کشوری است.

حمله روسیه به اوکراین در ۲۴فوریه که مسکو آن را «عملیات نظامی ویژه» می‌‌نامد، نگرانی‌‌های غرب را درباره جاه‌‌طلبی‌‌های روسیه در سراسر جهان افزایش داده است. چین که خود را کشوری «نزدیک به قطب شمال» توصیف می‌‌کند، در منطقه نیز جاه‌‌طلبی‌‌هایی دارد و گفته است که قصد دارد «جاده ابریشم قطبی» بسازد. چین چشم خود را به منابع معدنی و مسیرهای کشتیرانی جدید دارد؛ زیرا یخ‌‌ها با افزایش دما کاهش می‌‌یابد.در بیانیه‌‌ای در روز جمعه، وزارت امور خارجه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری آمریکا قصد دارد با معرفی سفیر کل برای منطقه قطب شمال بر اساس توصیه و موافقت سنا، اهمیت این منطقه را در دولت ایالات متحده افزایش دهد. هنوز اسمی از کسی برده نشده است.

استولتنبرگ در یک کنفرانس خبری در یکی از پایگاه های هوایی در کانادا گفت: شمالِ مرتفع از نظر استراتژیک برای امنیت یورو-آتلانتیک مهم است و با اشاره به پیوستن فنلاند و سوئد، هفت کشور از هشت کشور قطب شمال عضو ناتو خواهند بود.» او هشدار داد: «کوتاه‌‌ترین مسیر به سمت آمریکای شمالی برای موشک‌‌ها و بمب‌‌افکن‌‌های روسیه بر فراز قطب شمال خواهد بود.» این امر نقش «فرماندهی دفاع هوافضای آمریکای شمالی» موسوم به «نوراد» را برای آمریکای شمالی و در نتیجه برای ناتو حیاتی می‌کند.» نوراد یک فرماندهی با محوریت دو کشور کانادا و آمریکا تاسیس شده است. استولتنبرگ همچنین نگرانی خود را درباره دستیابی چین به قطب شمال برای کشتیرانی و اکتشاف منابع، با برنامه‌‌ریزی برای ساخت بزرگ‌ترین ناوگان یخ‌‌شکن جهان ابراز کرد. پکن و مسکو متعهد شده‌اند که همکاری عملی در قطب شمال را تشدید کنند. استولتنبرگ گفت: «این بخشی از مشارکت استراتژیک عمیق است که ارزش‌ها و منافع ما را به چالش می‌‌کشد.» او گفت که ناتو باید با افزایش حضور در شمال دور و سرمایه‌‌گذاری در قابلیت‌‌های جدید واکنش مناسب نشان دهد. وی خاطرنشان کرد که تغییرات آب و هوایی «چالش‌‌های امنیتی» جدیدی را ایجاد می‌‌کند که نیازمند بازنگری اساسی در موضع ناتو در قطب شمال است. او توضیح داد: «تغییرات اقلیمی مناطق مرتفع شمال را مهم‌تر می‌‌کند؛ زیرا یخ‌‌ها در حال آب شدن هستند و هم برای فعالیت‌‌های اقتصادی و هم برای فعالیت‌‌های نظامی قابل دسترس‌‌تر می‌‌شوند.»