به گزارش الجزیره بیش از نیمی از تلفات از بلوچستان و جنوب استان سند هستند که در آن به ترتیب ۲۳۴ و ۳۰۶نفر در میان بارندگی‌‌های بی‌‌سابقه که نیم‌میلیون خانه را در سراسر کشور تحت تاثیر قرار داده است، جان خود را از دست دادند. فیدا حسین شاهانی، کارگری از روستایی دورافتاده در سند، برای پسرش که توسط توفان برده شده است، می‌‌گوید: ««دیروز، آب سیل مدام بالا می‌‌رفت و وارد خانه ما شد. درحالی‌که سعی می‌‌کردم به ارتفاعات برسم، پسر ۱۷ساله‌ام جا ماند. فقط امروز صبح شنبه موفق شدم جسد او را پیدا کنم.» این مرد ۴۲ساله می‌گوید که خانواده ۱۲نفره‌‌اش هیچ کمک یا امدادی از سوی دولت دریافت نکرده‌‌اند و فقط داوطلبان به کمک او آمده‌‌اند.

وی گفت: «شدت بارندگی‌‌های امسال بی‌‌سابقه است. حتی در سیل سال۲۰۱۰ اوضاع چندان بد نبود. ما هرگز مجبور نشدیم روستای خود را ترک کنیم؛ اما این بار همه چیز ویران شده است.» شهباز شریف، نخست‌‌وزیر سفر رسمی خود به بریتانیا را به تعویق انداخت؛ زیرا در بحبوحه بدترین سیل در دهه های اخیر، از کشورهای دوست و نهادهای بین‌‌المللی درخواست کمک مالی کرد. شریف با اشاره به سیل‌های مرگبار سال۲۰۱۰ در توییتی نوشت: «طلسم باران ادامه‌‌دار باعث ویرانی در سراسر کشور شده است. تلفات، اگرچه هنوز ثبت نشده است، اما با سیل‌‌های ناگهانی سال۲۰۱۰ قابل مقایسه است.»

بیش از ۱۰۰منطقه در چهار استان تحت تاثیر سیل قرار گرفته‌‌اند و کویته پایتخت بلوچستان از بقیه کشور جدا شده است؛ زیرا بسیاری از بزرگراه‌ها و پل‌‌ها بر اثر سیل از بین رفته‌‌اند. در استان خیبر پختونخوا، جایی که نزدیک به ۲۰۰نفر کشته شده‌اند، تلاش‌های امدادی به‌ویژه در مناطق سوات و دیر که بیشترین آسیب را دیده، در حال انجام است. محمدعلی سیف، سخنگوی این استان گفت: «در شمال خیبر پختونخوا ما به سوات و دیر نگاه می‌‌کنیم که در آن سیل‌‌های ناگهانی به‌وجودآمده است و با جمعیت زیادی در سواحل، تمرکز ما در آنجا است.» او گفت: «ما موفق شدیم تعداد زیادی از مردم را تخلیه کنیم و به آنها اسکان موقت در چادرها ارائه کردیم.»

بر اساس پیش‌‌بینی اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی، بخش‌هایی از پنجاب و خیبر پختونخوا ممکن است در چند روز آینده با «سطح بسیار بالا تا فوق‌العاده بالا» مواجه شوند. بلوچستان همچنین با خطر سیل‌های ناگهانی بیشتر مواجه است. وزیر فدرال تغییرات آب و هوایی، شری رحمان، روز پنج‌شنبه گفت یک «اتاق جنگ» در مقر پیش‌‌بینی اداره ملی مدیریت بلایای طبیعی در اسلام‌آباد ایجاد شده است تا تلاش‌‌های امدادی در این کشور را رهبری کند. رحمان افزود که بارندگی «هیولاوار» به‌دلیل ناتوانی مسوولان در رسیدن به مناطق آسیب‌دیده، امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده است. وزیر تغییرات آب و هوایی در جریان کنفرانس خبری خود در اسلام‌آباد گفت: «پاکستان هشتمین دوره باران‌‌های موسمی خود را پشت سر می‌‌گذارد. به‌طور معمول کشور فقط سه تا چهار دوره باران (موسمی) دارد.» او گفت: «پاکستان تحت یک طلسم بی‌‌سابقه بادهای موسمی قرار دارد و داده‌ها احتمال ظهور مجدد چرخه‌‌ای دیگر را در ماه سپتامبر نشان می‌‌دهد.» دو استان بلوچستان و سند به ترتیب ۲۹۸میلی‌‌متر و ۶۸۹میلی‌‌متر در سال جاری بارندگی داشته‌‌اند که حدود ۴۰۰درصد بیشتر از میانگین ۳۰ ساله است.