چه کسی دختر دوگین را کشت؟

تلویزیون دولتی روسیه انفجار خودروی بمب‌‌گذاری‌شده را که شامگاه شنبه در بزرگراهی رخ داد و شیشه‌های خانه‌های مجاور را در حومه مرفه مسکو شکست، «اقدام تروریستی» توصیف کرد و گفت که هدف آنها الکساندر دوگین بوده است. بر اساس گزارش‌های خبری روسیه، در عوض این بمب‌‌گذاری دخترش را به قتل رساند؛ زیرا الکساندر دوگین در آخرین لحظه سوار خودروی دیگری شده بود. هیچ مدرکی مبنی بر ارتباط این حمله با جنگ در اوکراین وجود ندارد، اما نزدیکان دوگینا به سرعت ادعا کردند که اوکراین پشت آن بوده است. کرملین در این زمینه ساکت است. یکی از مشاوران ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین گفت کشورش هیچ نقشی در این بمب‌‌گذاری نداشته است.

میخائیلو پودولیاک، مشاور صبح یکشنبه در اظهارات تلویزیونی گفت: «اوکراین مطمئنا هیچ ارتباطی با انفجار دیروز نداشت. ما یک کشور جنایتکار و تروریستی نیستیم.» با این حال، حمله نادر به یکی از اعضای نخبگان طرفدار کرملین که یادآور ترورهای آتشین دهه ۱۹۹۰ مسکو است، این پتانسیل را دارد که تلاش‌‌های پوتین برای ادامه جنگ در اوکراین و در عین حال حفظ حس عادی بودن در داخل کشور را بیشتر دنبال کند. این بمب‌گذاری در پی تعدادی از حملات اوکراینی‌‌ها به شبه جزیره کریمه تحت کنترل روسیه رخ داد و بسیاری از طرفداران جنگ با اوکراین حالا از پوتین می‌‌خواهند که به‌عنوان اقدامی تلافی‌‌جویانه، حمله جدیدی به اوکراین انجام دهد. داریا دوگینا در روسیه فقط در محافل ملی‌‌گرا و طرفداران روسیه امپریالیستی شناخته شده بود. اما درخواست‌‌ها برای تشدید تنش‌‌ها در روز یکشنبه پس از مرگ او بلندتر شده است و برخی می‌‌گویند که کرملین تاکنون قدرت دشمن را دست‌‌کم گرفته است.

آکیم آپاچف، یک موسیقی‌‌دان ناسیونالیست روسی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «دشمن در دروازه‌ها است. در آرامش بخواب، داریا. انتقام خواهیم گرفت!» آپاچف عکسی از خود در کنار الکساندر دوگین و داریا دوگینا منتشر کرد که یک ژاکت استتار نظامی به تن داشت. آنها روز شنبه در یک جشنواره ملی‌‌گرایانه در خارج از مسکو ملاقات کردند، قبل از اینکه داریا دوگینا به تنهایی با یک تویوتا لندکروزر رانندگی کند و به سمت خانه برود. به گفته بازرسان روسی، پس از انفجار بمبی که در زیر سمت راننده خودرو کار گذاشته شده بود، داریا در محل حادثه فورا جان باخت. در نبود اطلاعات دقیق درباره عاملان، گمانه‌‌زنی‌‌ها رونق گرفته است. برخی از منتقدان روسی کرملین، بدون مدرک اظهار می‌‌کنند که این حمله می‌‌تواند توسط طرفداران جنگ انجام شده باشد تا از یک کارزار نظامی مضاعف در داخل روسیه حمایت شود. برخی دیگر می‌‌گویند که ممکن است افرادی به‌‌دنبال ساکت کردن الکساندر دوگین باشند که خواهان تشدید جنگ در اوکراین هستند.

روسیه تنها در خط مقدم در شرق اوکراین دستاوردهای بزرگی داشته است. همزمان اوکراین در پایتخت خود رژه‌‌ای از تجهیزات روسی به راه انداخت که به‌دست نیروهای کشورشان افتاده یا نابود شده بودند. حمله به داریا دوگینا، برای روس‌‌های ملی‌‌گرای افراطی که به‌طور فزاینده‌‌ای هم در رسانه‌های اجتماعی و هم در تلویزیون دولتی دیده می‌‌شوند، تاثیرگذار بوده است، آنهایی که می‌‌گویند پوتین همچنان نسبت به اوکراین بسیار نرم رفتار می‌‌کند. درحالی‌که پوتین دوشنبه گذشته گفت که نیروهای روسیه «گام به گام» در حال پیشروی هستند. برخی از مفسران معروف جنگ‌‌طلب از او می‌‌خواهند که با حمله به ساختمان‌های دولتی در مرکز کی‌‌یف سریع‌‌تر و تهاجمی‌‌تر حرکت کند. تیگران کیوسایان، مجری تلویزیونی طرفدار کرملین در شبکه‌های اجتماعی درباره قتل خانم دوگینا نوشت: «این اتفاق در پایتخت سرزمین مادری ما افتاد.»

وی با اشاره به موقعیت دفتر رئیس‌جمهور اوکراین گفت: «نمی‌‌دانم چرا هنوز ساختمان‌هایی در خیابان بانکوا در کی‌‌یف وجود دارد.» ارتش روسیه تهدید کرده است که به «مراکز تصمیم‌‌گیری» در اوکراین حمله می‌‌کند تا حملاتی را که به خاک روسیه انجام شده است، تلافی کند؛ اما این تهدیدها را به درستی انجام نداده است. درخواست‌‌های انتقام‌‌جویی در روز یکشنبه نشان داد که چگونه سرسخت‌‌ترین حامیان حمله به اوکراین می‌‌توانند به متحدان ناخوشایند کرملین تبدیل شوند؛ به‌ویژه اگر رهبر روسیه تصمیم بگیرد که جنگ را تشدید نکند. مارات گوئلمن، کارشناس سیاسی روسی که در سال‌های اولیه حکومت پوتین به کرملین مشاوره می‌‌داد و اکنون در مونته‌‌نگرو مستقر است، می‌‌گوید: «برای کرملین، هر فرد ایدئولوژی‌‌شده می‌‌تواند در عین حال که مفید است، خطرناک هم باشد. در حال حاضر، آنها مفید هستند. اما به زودی آنها خطرناک خواهند شد.» دوگین اغلب به‌عنوان «مغز پوتین» توصیف شده است، اگرچه رابطه بین این دو مرد مبهم است و برخی تحلیلگران می‌گویند که اغراق شده است.

اما دوگین مدت‌هاست که یکی از مشهودترین طرفداران ایده روسیه امپراتوری در رأس تمدن «اوراسیا» است. نظریات افراطی ناسیونالیستی که او زمانی در حاشیه قرار داشت، در سال‌های اخیر به جریان اصلی سیاسی روسیه نزدیک شده است. پوتین زمانی که شروع حمله روسیه به اوکراین را در ۲۴ فوریه اعلام کرد، فلسفه خود را تکرار کرد. پوتین سپس گفت که روسیه در حال مبارزه با «امپراتوری دروغ» به رهبری آمریکا است. دوگینا قبل از حمله روز شنبه در شبکه‌های اجتماعی نوشت، روسیه نمی‌‌تواند در جنگ پیروز شود مگر اینکه تمام جامعه را در موقعیت جنگ قرار دهد. او در این پست نوشت: «روسیه غرب را به‌عنوان یک تمدن به چالش کشیده است. این به آن معناست که ما نیز باید تا آخر برویم.»

داریا دوگینا راه پدرش را دنبال کرد. او با حضور در تلویزیون، رادیو و مجموعه‌‌ای از وب‌‌سایت‌‌ها، به‌عنوان مفسری کار می‌‌کرد که دیدگاه‌های امپریالیستی را با فلسفه سیاسی مملو از اصطلاحات تخصصی ترکیب می‌‌کرد. او همچنین در ایجاد روابط بین روسیه و راست افراطی اروپا نقش داشت. روز پنج‌شنبه، دو روز قبل از مرگش، دوگینا در یک برنامه تلویزیونی دولتی استدلال کرد که «مرد غربی در رویا زندگی می‌کند؛ رویایی که او از هژمونی جهانی خود دریافت کرده است.» روز جمعه، او یک سخنرانی درباره «نقشه‌های ذهنی و نقش آنها در جنگ شبکه‌محور» ارائه کرد و اقدامات صورت‌گرفته توسط سربازان روسی در بوچا، حومه کی‌‌یف را به‌صورت صحنه‌‌ای برای حضار توصیف کرد. روز شنبه، ساعاتی قبل از مرگش، در مصاحبه‌‌ای با یک رادیوی تلویزیونی روسی، از نظریه‌های ساموئل هانتینگتون و دیگر محققان برای توصیف جنگ در اوکراین به‌عنوان یک برخورد اجتناب‌‌ناپذیر تمدن‌ها یاد کرد.

او با تشریح چیزی که روسیه از نظر او با آن مبارزه می‌‌کند، گفت: «این توتالیتاریسم لیبرال است، این فاشیسم لیبرال است، این توتالیتاریسم غربی است.» ماه گذشته، دولت بریتانیا تحریم‌‌هایی را علیه داریا دوگینا اعمال کرد و از او به‌عنوان «مشارکت‌‌کننده مکرر و برجسته پخش اطلاعات نادرست در رابطه با اوکراین و تهاجم روسیه به اوکراین در پلتفرم‌‌های مختلف آنلاین» یاد کرد. ایالات متحده او را در ماه مارس تحریم کرد و او را سردبیر یک وب‌‌سایت اطلاعات نادرست انگلیسی زبان متعلق به یوگنی پریگوژین، الیگارش روسی معروف به «آشپز پوتین» توصیف کرد. او نویسنده کتابی با عنوان «کتاب Z » درباره جنگ در اوکراین بود که یکی از نشانه‌های شناسایی روی تانک‌‌های روسیه در جنگ اوکراین است. در ماه ژوئن، پس از آنکه نیروهای روسی شهر بندری ماریوپول اوکراین را در یک کارزار سخت تصرف کردند، به آنجا سفر کرد.

او به یک ایستگاه رادیویی دولتی روسیه گفت که کارخانه فولاد آزوستال، جایی که مدافعان شهر در آن دفاع می‌کردند، مملو از «انرژی سیاه» و «شیطان پرستی» بود. درحالی‌که سوءقصد علیه منتقدان کرملین رایج بوده است -از جمله مسمومیت الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان در سال ۲۰۲۰- حامیان بلندپایه پوتین به ندرت مورد هدف قرار می‌‌گیرند. این بمب‌‌گذاری اما بی‌‌پروا بود؛ زیرا انفجار در نزدیکی حومه پر زرق و برق روبلیوکا، خانه ویلاهای گسترده طبقه حاکم روسیه رخ داد. سرگئی مارکوف، تحلیلگر سیاسی طرفدار کرملین در شبکه اجتماعی تلگرام نوشت: «روبلیوکا می‌لرزد. این اقدام تروریستی برای آنها پیامی است: بترسید، شما می‌‌توانید نفر بعدی باشید.»