شکست بزرگ لیز چنی، عضو جمهوری‌‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا و از منتقدان اصلی دونالد ترامپ، در انتخابات مقدماتی این هفته در وایومینگ از اهمیت بالایی برخوردار است. چراکه صندلی کنگره از محافظه‌‌کاری پایبند اصول و شجاع ربوده شده است. این درحالی‌‌ است که اکثر نامزدهای مورد تایید آقای ترامپ در انتخابات مقدماتی خود پیروز شده‌‌اند. یکی از نشانه‌های بزرگ تاثیر او بر انتخابات این است که بسیاری از نامزدهای بازنده نیز به دنبال تایید او بودند. از ۱۰جمهوری‌‌خواه مجلس نمایندگان که به استیضاح ترامپ رای داده بودند، هشت نفر یا بازنشسته شده‌‌اند یا توسط رای‌‌دهندگان از حضور در مجلس بازماندند. این درحالی است که در برخی از ایالت‌‌ها نامزدهای جمهوری‌‌خواهان برای پست‌‌های کلیدی در مدیریت انتخابات، افرادی هستند که از ادعای خطرناک ترامپ مبنی بر تقلب در انتخابات سال۲۰۲۰ حمایت می‌‌کنند.

نظرسنجی اولیه‌‌ای از رای‌‌دهندگان جمهوری‌‌خواه مبنی بر اینکه چه کسی را به‌عنوان نماینده در سال۲۰۲۴ انتخاب می‌‌کنند، انجام شده است. نتایج نشان می‌‌دهد حدود ۵۰درصد آنها خواستار ترامپ هستند. در شرایطی که یک کاندیدا می‌‌تواند بیشتر رقبا را فقط با ۳۰درصد حمایت در مراحل اولیه حذف کند، چنین موقعیتی برای شروع عالی است. چند ماه پیش رای‌‌دهندگان جمهوری‌‌خواه به نحوی از آقای ترامپ خسته شده بودند که به‌نظر می‌‌رسید ممکن است فرماندار فلوریدا، ران دیسانتیس، را انتخاب کنند. امروز اما دیسانتیس ممکن است به این نتیجه رسیده باشد بهترین موقعیتی که در کاخ سفید می‌‌تواند داشته باشد همراهی با ترامپ است. از هم‌‌اکنون تا اولین انتخابات مقدماتی جمهوری‌‌خواهان اتفاقات بسیاری می‌‌تواند رخ دهد. اما اگر دونالد ترامپ تصمیم بگیرد که می‌‌خواهد کاندیدا شود یا چیزی مانع از انجام این کار نشود، به نظر می‌‌رسد که او نامزدی جمهوری‌‌خواهان را خواهد برد. چنین پیش‌‌بینی منجر به سوال دوم می‌‌شود: آیا می‌‌توان او را متوقف کرد؟

یکی از موانع بازگشت او قانون است. یکی از جدیدترین موارد بی‌‌شمار تحقیقاتی که ترامپ با آن روبه‌رو است زمانی علنی شد که اف‌‌بی‌‌آی چندی پیش در ملک مارالاگو به سراغ او رفت. هرچند درباره این عملیات اطلاعات زیادی به رسانه‌ها درز نکرده است. گفته می‌‌شود وزارت دادگستری به دنبال اسناد محرمانه‌‌ای است که ترامپ از کاخ سفید با خود برده است. اینکه آیا پیگرد قانونی در پی خواهد داشت یا نه، به میزان حساسیت اسناد بستگی دارد. دادستان کل، مریک گارلند، تعیین می‌‌کند که پس از اتمام تحقیقات، اسناد به درستی حفاظت شده‌‌اند یا نه؟

بسیاری از جمهوری‌‌خواهان، از جمله دیسانتیس، به حمایت از ترامپ برخاسته‌‌اند. این افراد در اعتراضات خود خواستار استیضاح گارلند و خواهان کاهش بودجه اف‌‌بی‌‌آی هستند. این اعتراضات حاکی از استاندارد دوگانه جمهوری‌‌خواهان است. همین افراد زمانی با جدیت خواستار بازداشت هیلاری کلینتون به‌دلیل استفاده از سرور ایمیل خصوصی بودند. هرچند دموکرات‌‌ها باید به خاطر داشته باشند که چنین چشم‌‌پوشی‌‌هایی در کارنامه سوابق دو طرف اعمال شده است. چنان‌‌که در سال ۲۰۱۶، وزارت دادگستری از محاکمه کلینتون خودداری کرد.

به‌جز این تحقیقات اخیر، سه پرونده دیگر نیز در دست بررسی است. از جمله این سوال که آیا دونالد ترامپ در اظهارنامه‌های مالیاتی خود دروغ گفته است؟ آیا در ۶ ژانویه قانون را زیر پا گذاشته است؟ اینکه آیا او در توطئه برای لغو انتخابات در شهرهای فولتون کانتی، جورجیا، در نوامبر ۲۰۲۰ شرکت کرده است یا خیر و نتیجه هر سه، به یک اندازه نامشخص است. مخالفان او باید مراقب تکرار اشتباهات قدیمی باشند: زمانی‌‌که آنها امیدوار بودند که به کمک تحقیقات مولر، در اولین دادگاه استیضاح یا دومین دادگاه او را از صحنه خارج کند. به‌‌رغم همه‌‌ این تلاش‌‌ها امروز شاهد افزایش تسلط دونالد ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه هستیم.

در حقیقت این مشکلات حقوقی انگیزه ترامپ را برای کاندیداتوری افزایش می‌‌دهد. خارج از دنیای سیاست، او شهروندی عادی است که با پیگردهای جدی قانونی مواجه است؛ درحالی‌‌که در قامت رئیس‌‌جمهوری بالقوه، او رئیس جنبشی است که بار قبل ۷۴میلیون رای به‌دست آورده بود. در چنین شرایطی گارلند و ماموران تحقیقات در موقعیت اجتناب‌‌ناپذیری قرار گرفته‌‌اند یا نامزد ریاست‌‌جمهوری را محاکمه کنند یا از حاکمیت قانون حمایت نکنند. این درحالی‌‌ است که محاکمه و حتی محکوم شدن، می‌‌تواند به بازگشت ترامپ کمک کند.

در وهله دوم، امید می‌‌رود تحرکات شرکت‌های آمریکایی به کنار زدن ترامپ کمک کند. درصورتی‌‌که با تبدیل حزب جمهوری‌‌خواه به جنبش سفیدپوستان طبقه کارگر و اکثریت اسپانیایی‌‌های محافظه کار، نفوذ سیاسی شرکت‌های بزرگ در حال کاهش است. این جنبش که به درگیری‌‌های خارجی، مهاجرت غیرقانونی و کاهش خدمات درمانی و تامین اجتماعی اعتراض دارد، همزمان مخالف تجارت و هویت سیاسی چپ‌‌گرایانه‌‌ نیز هستند. بسیاری از جمهوری‌‌خواهان فکر می‌‌کنند حزب برای مدت طولانی منافع شرکت‌ها را بر کارگران آمریکایی ترجیح داده است. جای تعجب ندارد که شرکت‌های بزرگ از حالا با نگرانی در حال تماشای چشم‌‌انداز پیروزی جمهوری‌‌خواهان در ماه نوامبر هستند. آنچه از تشکیلات جمهوری‌‌خواه برمی‌‌آید این است که مانند یک دولت در تبعید عمل می‌‌کند؛ درباره قدرت گرفتن ترامپ زمزمه می‌‌کند، اما فاقد ابزاری برای برگرداندن آن است.

وقتی نه جمهوری‌‌خواهان و نه حتی قانون نتواند مانع ترامپ شود، چه چیزی می‌‌تواند؟ بهتر است به افکار عمومی مردم آمریکا امیدوار باشیم. هر چند به راحتی می‌‌توان فراموش کرد که در انتخابات قبلی شکست خورده است. او در چهار سال ریاست‌جمهوری خود، هر دو مجلس کنگره و همچنین کاخ سفید را از دست داد. بسیاری از رای‌‌دهندگان می‌‌دانند که او فردی خطرناک و غیر دموکراتیک است و اکثر آنها نمی‌‌خواهند او به قدرت بازگردد. یکی از دلایلی که ترامپ به‌شدت علیه قابل اعتماد بودن صندوق رای سخنرانی می‌‌کند این است که می‌‌داند صندوق رای می‌‌تواند او را شکست دهد.