یک مقام ارشد اوکراینی که نخواست نامش فاش شود، گفت که یک واحد نظامی نخبه اوکراینی که در پشت خطوط دشمن فعالیت می‌‌کرد، مسوول این انفجارها بود. وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد که این رویداد یک «عمل خرابکارانه» است. این سخن در حقیقت اعتراف مهمی است به اینکه جنگ در حال گسترش به جایی است که کرملین آن را قلمرو روسیه می‌‌داند. حملات اوکراین به کریمه تاکیدی است بر تاکتیک‌‌های نظامی تهاجمی و فزاینده این کشور، زیرا دولت کی یف به سلاح‌‌های دوربرد غربی و نیروهای ویژه برای حمله به پشت جبهه، مختل کردن خطوط تدارکاتی روسیه و مقابله با مزیت‌های روسیه در تجهیزات متکی است.این حملات همچنین نشان‌دهنده چالشی رو به رشد برای پوتین و بر جایگاه سیاسی پوتین در داخل روسیه است.

در قاموس روس‌ها، هیچ اقدامی در تمام دوران ۲۲ساله حکمرانی پوتین به اندازه ضمیمه کردن کریمه به روسیه در میان روس های هوادار کرملین باعث سرخوشی نشده است؛ اقدامی که چهره او را به‌عنوان رهبری که جایگاه روسیه را به‌عنوان یک قدرت بزرگ احیا می کند، تثبیت کرد. در آستانه تهاجم تمام‌عیار زمستان گذشته، این کریمه بود که پوتین بارها از آن به‌عنوان تهدید امنیتی وجودی یاد کرد و هشدار داد که تلاش اوکراین (با حمایت غرب) برای بازپس‌گیری این شبه‌جزیره با استفاده از زور می‌تواند منجر به جنگ مستقیم بین روسیه و ناتو شود. تا ماه جاری، کریمه به خوبی در برابر حملات اوکراین محافظت می‌شد. حتی پیشرفته‌‌ترین سیستم‌‌های تسلیحاتی اوکراین بُردی برای هدف قرار دادن اهداف نظامی در آنجا نداشتند و هواپیماهای این کشور نیز قادر به نفوذ به پدافند هوایی روسیه در شبه جزیره نبودند.

اما در هفته‌های اخیر بارها و بارها انفجارهایی در این شبه‌جزیره رخ داده است. در ۳۱ژوئیه، روسیه جشن روز نیروی دریایی خود را در شهر بندری سواستوپل (پس از حمله یک هواپیمای بدون سرنشین که شش نفر را مجروح کرد) لغو کرد. هفته گذشته، مجموعه‌ای از انفجارها در یک فرودگاه نظامی در جنوب کریمه، بخش زیادی از نیروی هوایی و انبارهای مهمات هنگ چهل و سوم ناوگان دریایی دریای سیاه را از بین برد و مسافران ساحلی به سرعت به دنبال سر پناه رفتند. به گفته یک مقام اوکراینی، این حمله تا حدی توسط افسران نیروهای ویژه که با جنگجویان پارتیزان محلی همکاری داشتند، انجام شد. مقامات روسی گفتند که در حمله روز سه‌شنبه، حداقل دو غیرنظامی زخمی شدند و خطوط برق، خطوط راه آهن و خانه‌ها در انفجارهای متعدد در روستای «مایسکویه» آسیب دیدند.حدود ۳هزار نفر از این منطقه تخلیه شدند و ساکنان محلی کریمه گفتند که مقامات آنجا هشدار «تهدید تروریستی سطح زرد» را اعلام کرده‌اند و مردم هنگام ورود به پارک‌ها و ساختمان‌های عمومی تفتیش می‌شوند.

تجزیه و تحلیل نیویورک تایمز از چندین عکس و ویدئو، آتش‌سوزی بزرگی را در غرب مایسکویه در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد و تصاویر ماهواره‌ای هم دودی را نشان می‌دهد که از همان محل بلند می‌شود. فیلم‌‌هایی که عابران قبل از انفجارها گرفته‌‌اند و توسط تایمز تایید شده است، خودروهای نظامی پارک‌شده در روستای مجاور را نشان می‌‌دهد، از جمله مواردی که به نظر می‌‌رسد راکت‌اندازهای متحرک چندگانه منقش به «Z» باشد که روسیه از آن برای شناسایی نیروهای خود استفاده می‌‌کند. در حدود ۱۱مایلی از محل انفجارها، یک پست ترانسفورماتور در شهر «ژانکوی» نیز در آتش سوخت.علت مشخص نبود؛ اما این در نزدیکی سایت دیگری بود که در آن از صدها خودروی نظامی روسیه در هفته‌های قبل فیلمبرداری شده بود. قبل از آن انفجارها، نشانه‌هایی وجود داشت دال بر اینکه مردم در شبه جزیره (که روزگاری یک مکان محبوب برای تعطیلات بود) در حال جابه‌‌جا شدن هستند. خبرگزاری دولتی تاس گزارش داد که رکورد ۳۸ هزار خودرو در روز دوشنبه در هر دو جهت این پل ۱۲مایلی که کریمه و روسیه را به هم وصل می‌کند، شکسته شد.