رشدی بعدازظهر جمعه با هلی‌کوپتر به بیمارستان منتقل شد و در آنجا برای چند ساعت تحت عمل جراحی بود. «اندرو ویلی» نماینده رشدی، عصر جمعه گفت که او زیر دستگاه تنفس مصنوعی قرار دارد و دیگر قادر به تکلم نیست. ویلی در ایمیلی در پاسخ به پرسش رویترز گفت: «سلمان احتمالا یک چشم خود را از دست داده، اعصاب بازویش قطع شده و کبدش ضربه خورده و آسیب دیده است.» سرگرد «یوجین.جی.استانیشفسکی» از پلیس ایالت نیویورک، فرد مظنون را «هادی مطر»، مرد ۲۴ساله‌ای از نیوجرسی و لبنانی‌تبار معرفی کرد که در همان محل حادثه دستگیر شد. وی گفت که پلیس با اداره تحقیقات فدرال (FBI) و کلانتر محلی در حال همکاری است و بازرسان در حال اخذ حکم بازرسی برای کوله‌پشتی و وسایل الکترونیکی هستند که در این موسسه کشف شده است. «لیندا آبرامز» که در جلسه سخنرانی در ردیف اول حضور داشت، گفت: «پنج مرد فرد ضارب را به عقب می‌کشیدند؛ اما او همچنان در حال چاقو زدن بود. او بسیار عصبانی بود و به‌شدت قوی و سریع بود.»

پلیس گفت که «رالف هنری ریس» ۷۳ساله که همراه با رشدی روی صحنه بود، در جریان حمله از ناحیه صورت آسیب دید؛ اما بعد از ظهر جمعه از بیمارستان مرخص شد. وی پس از ترخیص از زندان به حمایت سفت و سخت از رشدی پرداخت. شاهدان عینی می‌گویند ضارب به سرعت روی صحنه رفت و از پشت به رشدی نزدیک شد و کار خود را کرد. به نوشته گزارشگران نیویورک‌تایمز، بوریس جانسون در توییتی از رشدی مرتد دفاع کرد. این گزارشگران افزودند کتاب موهن رشدی در برخی کشورها از جمله بنگلادش، سودان، سریلانکا و هند (زادگاه و محل تولد رشدی) ممنوع شده است. او بیش از یک دهه است که حق ورود به هند را هم ندارد.

زمانی که کتاب رشدی منتشر شد، تظاهراتی در هند و پاکستان برگزار شد. در آن سال (۱۹۸۹)، حدود ۱۲ نفر در شورش‌های بمبئی و ۶نفر در شورش‌های اسلام‌آباد کشته شدند، کتاب او سوزانده شد و کتاب فروشی‌هایی که کتاب او را می‌فروختند، مورد حمله قرار گرفتند. افرادی که به نوعی در انتشار این کتاب دست داشتند هم از اعتراضات مردمی در امان نماندند.در ژوئیه۱۹۹۱ «هیتوشی ایگاراشی» مترجم ژاپنی این کتاب با ضربات چاقو کشته و «اِتور کاپریولو» مترجم ایتالیایی آن هم به‌شدت زخمی شد. در اکتبر۱۹۹۳ هم «ویلیام نیگارد»، ناشر نروژی کتاب مورد اصابت سه گلوله قرار گرفت و زخمی شد.

الجزیره نیز در گزارش ۱۲اوت در همین رابطه نوشت، سرگرد «یوجین.جی.استانیشفسکی» معتقد است تحقیقات در مرحله اولیه نشان می دهد که مطر به‌صورت فردی دست به این حمله زده است. او افزود باید تحقیقات بیشتری انجام شود تا دریابیم که انگیزه ضارب چیست و اینکه‌‌ آیا فرد یا افراد دیگری در پس از این حمله بوده‌اند یا خیر؟‌ الجزیره در این گزارش به نقل از «استیسی شلوسر» که با آسوشیتدپرس گفت‌وگو می‌کرد، نوشت: ضارب ۶ تا ۸ ضربه به رشدی وارد آورد. او می‌گوید: «هیچ کس نمی‌دانست چه کند. همه از سرعت عمل ضارب در حیرت بودند.» یکی دیگر از شاهدان به نام «بردلی فیشر» که در میان جمعیت حضور داشت، می‌گوید: «مردی از نمی‌دانم کجا به روی صحنه آمد و شروع به زدن ضرباتی به سینه و شکم او کرد. مردم فقط جیغ و داد می‌کردند و برخی هم گریه می‌کردند.» در هر حال، الجزیره نوشت که رشدی در دوران زندگی در خفا هم دست از انتشار کتاب‌هایش برنمی‌داشت و با نام مستعار «جوزف آنتون» می‌نوشت.