دنیای علم در تصرف امپراتور زرد

گزارش موسسه ملی سیاست علم و فناوری ژاپن همچنین نشان داد که تحقیقات چینی ۲/ ۲۷درصد از کل مقالات برتر جهان را تشکیل می‌دهد که بیشترین استنادها را دارند. مقالات برتر جهان یک درصد از کل مقالات علمی را تشکیل می‌دهند. تعداد استنادهایی که یک مقاله پژوهشی دریافت می‌‌کند، معیاری است که معمولا در دانشگاه استفاده می‌‌شود. هرچه تعداد دفعات ذکر شده یک مطالعه در مقالات بعدی توسط سایر محققان بیشتر باشد، «تاثیر استناد» آن بیشتر است.ایالات متحده ۹/ ۲۴درصد از مطالعات تحقیقاتی پر استناد را به خود اختصاص داده است؛ درحالی‌که تحقیقات بریتانیا با ۵/ ۵درصد سوم است.

چین به‌طور متوسط سالانه ۴۰۷هزار و ۱۸۱ مقاله علمی منتشر می‌کند که از ۲۹۳هزار و ۴۳۴مقاله مجلات ایالات متحده جلوتر است و ۴/ ۲۳درصد از تولید تحقیقاتی جهان را به خود اختصاص می‌دهد. چین بخش بالایی از تحقیقات در زمینه علوم مواد، شیمی، مهندسی و ریاضیات را به خود اختصاص داده است؛ درحالی‌که محققان آمریکایی در تحقیقات پزشکی بالینی، علوم پایه زندگی و فیزیک پرکارتر بودند. این گزارش در روزی منتشر شد که جو بایدن، رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده، قانون «تراشه‌ها و علم» را امضا کرد؛ قانونی که اجازه می‌‌دهد ۲۰۰میلیارد دلار بودجه تحقیقاتی را طی ۱۰سال برای رقابتی‌‌تر کردن تحقیقات علمی ایالات متحده با چین فراهم کند.

سفارت چین در ایالات متحده ماه گذشته گفت که چین «قاطعانه» با این لایحه «مخالف» است که به گفته آنها «آمریکا در فضای جنگ سرد و ذهنیت بازی با جمع صفر به سر می‌‌برد.» یافته «تاثیر بالا» با تحقیقات منتشرشده در اوایل سال جاری مطابقت دارد که نشان می‌دهد چین در سال۲۰۱۹ در رتبه اول مقالات برتر جهان، از ایالات متحده پیشی گرفت و در سال۲۰۱۵ اتحادیه اروپا را پشت سر گذاشت. دکتر کارولین واگنر، یکی از نویسندگان این مطالعه در آن زمان گفت: مقالاتی که بیش از ۹۹درصد نقل قول‌‌ها را به‌دست می‌‌آورند و به آنها استناد می‌‌شود، آثاری هستند که در حد و اندازه و کلاس برندگان جایزه نوبل، برترین‌‌های علوم قرار دارند.

درحالی‌که ایالات متحده تمایل دارد کار چین را به‌عنوان کیفیت پایین‌‌تر رتبه‌‌بندی کند؛ اما به نظر می‌‌رسد این رویه تغییر کرده است. این گزارش همچنین نشان داد که ایالات متحده همچنان بیش از هر کشور دیگری برای تحقیق و توسعه در بخش‌های شرکتی و دانشگاهی هزینه می‌کند. چین دارای بیشترین تعداد محقق در بخش‌های شرکتی و دانشگاهی در میان کشورهای بزرگ است. در بخش شرکتی، ایالات متحده و چین با یکدیگر همتراز هستند و هر دو رشد سریعی از خود نشان می‌‌دهند. شینیچی کوروکی از آژانس علم و فناوری ژاپن به «نیکی آسیا» گفت: «چین یکی از کشورهای برتر جهان از نظر کمیت و کیفیت مقالات علمی است.» او گفت: «برای تبدیل شدن به یک رهبر واقعی جهانی، باید به تولید تحقیقات بین‌‌المللی شناخته‌شده ادامه دهد.»

آمریکایی‌‌ها پیش‌تر در دوران ریگان نیز درخصوص آموزش خود احساس خطر کرده بودند و برای همین گزارشی با عنوان «یک ملت در خطر» تهیه کرده بودند که نشان می‌‌داد چرا کشورهایی مانند کره‌‌جنوبی یا کشورهای اروپایی در حال پیشرفت سریع نسبت آمریکا هستند. این گزارش مسیر تحقیقات و آموزش در آمریکا را تغییر داد.