دوئل تلفنی بایدن و شی

دامن زدن به یک بحران خارجی برای دور کردن توجه از چنین موضوعاتی یک تکنیک آزموده‌شده رهبران در همه جای دنیاست؛ اما این مساله کاهش دمای روابط دو کشور را برای بایدن در روز پنج‌شنبه دشوارتر کرد. مقامات کاخ سفید احتمال هرگونه پیشرفتی را نادیده گرفتند و گفتند که هدف از این تماس که پنجمین تماس طرفین از زمان روی کار آمدن بایدن است، صرفا «ادامه گفت‌وگو» بود. «جان اف.کربی»، سخنگوی شورای امنیت ملی روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت: «این نوعی تمایل به رابطه است که رئیس‌جمهور بایدن به‌شدت به آن اعتقاد دارد، حتی با کشورهایی که ممکن است با آنها اختلاف نظرهای مهمی داشته باشید.» وی افزود: «باز نگه داشتن خطوط ارتباطی اهمیت و ارزش دارد.» کربی زمان این تماس را فاش نکرد؛ اما یکی دیگر از مقامات آمریکایی تایید کرد که این تماس برای پنج‌شنبه برنامه‌ریزی شده بود. این اولین‌بار از ماه مارس به این‌سو- اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین و رد تلاش‌های آمریکا از سوی چین برای منزوی کردن مسکو از نظر سیاسی و اقتصادی - خواهد بود که بایدن و شی با یکدیگر صحبت می‌کنند.

برنامه‌های مکرر خانم پلوسی برای دیدار از تایوان در روزهای اخیر سبب تنش هایی شده است؛ به‌طوری‌که چین با صدای بلند هر سفری به این جزیره را «تحریک‌آمیز» می‌خواند. چینی‌ها اشاراتی هم به «انتقام‌جویی» داشتند. در ماه‌های اخیر، هواپیماهای چینی با هواپیماهای آمریکایی، کانادایی و استرالیایی در منطقه «مواجهاتی» داشتند. پکن ادعاهای گسترده‌‌ای درباره کنترل خود بر تنگه تایوان داشته است. وزارت خارجه چین روز چهارشنبه هشدارهای خود را نسبت به سفر پلوسی به تایوان تکرار کرد. «ژائو لیجیان» سخنگوی این وزارتخانه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت: «اگر ایالات متحده بر ادامه راه خود و به چالش کشیدن خط قرمز چین پافشاری کند، مطمئنا با پاسخ‌‌های قاطعانه مواجه خواهد شد. تمام عواقب ناشی از آن بر عهده ایالات متحده خواهد بود.» دفتر پلوسی از تایید برنامه‌های او برای توقف در تایوان به‌عنوان بخشی از سفر رسمی به آسیا در طول تعطیلات آتی کنگره خودداری کرد؛ اما یک نماینده جمهوری‌خواه کنگره به NBC News گفت که پلوسی این نماینده و دیگران را دعوت کرده تا در این سفر به او بپیوندند.

«مایکل مک کال» نماینده تگزاس و جمهوری‌‌خواه ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا که به‌دلیل جور نشدن برنامه هایش از این سفر کناره‌گیری کرد، گفت: «هر عضوی که می‌‌خواهد برود، باید برود. این نشان‌دهنده بازدارندگی سیاسی در برابر رئیس‌جمهور چین است. اما اگر قرار است ضربه‌‌ای زده شود و اوضاع را تشدید کند، او باید به ارتش نیز توجه کند.» بایدن که از زمان به قدرت رسیدن بارها چین را با بیان اینکه از زور برای دفاع از تایوان استفاده خواهد کرد، عصبانی کرده است، هفته گذشته گفت که ارتش بر این باور است که اکنون زمان نادرستی برای رفتن پلوسی به تایوان است. صحبت‌هایی از خطر احتمالی وجود دارد و حتی گمانه‌زنی‌ها وجود دارد مبنی بر اینکه چین هواپیماهای جنگی خود را برای تحت‌الشعاع قرار دادن هواپیمای حامل پلوسی می‌فرستد. برخی در «کاپیتول هیل» این را تلاش بی‌‌نظیر کاخ سفید برای تحت فشار قرار دادن پلوسی برای لغو چنین سفری می‌‌دانند؛ این اولین سفر از سوی یک رئیس مجلس نمایندگان ظرف ۲۵سال گذشته است؛ اما جمهوری‌‌خواهان و برخی دموکرات‌‌ها از او خواسته‌‌اند که کار خود را انجام دهد و اجازه ندهد چین چیزی را به آمریکا دیکته کند.