دموکرات‌ها: بایدن دوباره نامزد نشود

بیش از سه چهارم رای‌دهندگان ثبت‌‌نام شده، ایالات متحده را در مسیر اشتباهی می‌‌بینند، حس بدبینی فراگیر که در گوشه و کنار کشور وجود دارد، هر طیف سنی و گروه‌های نژادی، شهرها، حومه‌ها و مناطق روستایی را در بر گرفته است. در این شرایط تنها ۱۳درصد از رای‌‌دهندگان آمریکایی گفتند که این کشور در مسیر درستی قرار دارد که این رقم پایین‌‌ترین نقطه در نظرسنجی‌‌ها را روزنامه نیویورک‌‌تایمز از بیش از یک دهه پیش نشان می‌‌دهد. برای جو بایدن، این چشم‌‌انداز تیره و تار ملی، محبوبیت شغلی او را به حد خطرناکی پایین آورده است. در این نظرسنجی همان‌طور که قابل پیش‌‌بینی بود، جمهوری‌‌خواهان بالاترین نمره منفی را به عملکرد رئیس‌‌جمهور دموکرات داده‌‌اند؛ اما بیش از دو سوم مستقل‌‌ها نیز اکنون عملکرد رئیس‌‌جمهور را تایید نمی‌‌کنند و تقریبا نیمی از آنها به‌شدت مخالف هستند.

در میان دموکرات‌‌ها، میزان محبوبیت او ۷۰درصد است که رقم نسبتا پایینی برای یک رئیس‌‌جمهور است؛ به‌‌ویژه در آستانه انتخابات میان‌‌دوره‌‌ای سال۲۰۲۲، زمانی که بایدن برای حفظ کنترل کنگره باید دموکرات‌‌ها را به پای صندوق‌های رای بیاورد. در این میان تنها ۲۶درصد از رای‌دهندگان دموکرات گفتند که حزب باید در سال۲۰۲۴ او را مجددا نامزد خود کند. این رقم نشان می‌‌دهد که پایگاه سیاسی او از چه عمق آسیب‌‌پذیری در درون حزب برخوردار است و جایگاه تنزل‌‌یافته رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده را نشان می‌‌دهد. بایدن بارها گفته است که قصد دارد برای انتخابات مجدد در سال۲۰۲۴ نامزد شود.

او در سن ۷۹سالگی، مسن‌‌ترین رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکا است و نگرانی درباره سن او در صدر فهرست رای‌‌دهندگان دموکرات که هوادار حزب هستند، قرار دارد. اینها کسانی هستند که خواستار یک جایگزین مطلوب برای جو بایدن در انتخابات ریاست‌‌جمهوری سال۲۰۲۴ هستند. واکنش شدید علیه جو بایدن و تمایل به حرکت در مسیری جدید به‌ویژه در میان رای‌دهندگان جوان‌‌تر مشهودتر بود. در این نظرسنجی، ۹۴درصد از دموکرات‌‌های زیر ۳۰سال گفتند که نامزد دیگری برای ریاست‌‌جمهوری ترجیح می‌‌دهند. نیکول فاریر، یک معلم پیش دبستانی ۳۸ساله در شرق تاواس، شهری کوچک در شمال میشیگان گفت: «همواره تاکید کرده‌‌ام که من خون جوان‌‌تر می‌‌خواهم. من از همه افراد مسن که کشور ما را اداره می‌کنند بسیار خسته شده‌‌ام. نمی‌‌خواهم کسی رئیس‌‌جمهور باشد که عزرائیل پشت در خانه‌‌اش کمین کرده باشد.»

فاریر، دموکراتی که در سال۲۰۲۰ به جو بایدن رای داد، گفت: امیدوار بود که وی بتواند کارهای بیشتری برای التیام شکاف‌‌های کشور انجام دهد؛ اما اکنون به‌عنوان یک مادر مجرد، او درگیر چیزی است که او آن را فلج‌کننده توصیف می‌کند و به‌شدت هزینه زندگی او افزایش یافته است. او گفت: «من از یک سبک زندگی راحت به سمتی رفته‌‌ام که دیگر توان مالی ندارم.» به گفته ۲۰درصد از رای‌‌دهندگان، یافتن شغل و اقتصاد مهم‌ترین مشکل پیش روی کشور است. بر اساس آمار منتشرشده، هزینه‌های زندگی با افزایش ۱۵درصدی سریع‌‌ترین نرخ افزایش را در یک نسل داشته است. همچنین از هر ۱۰ رای‌‌دهنده، یک نفر از وضعیت دموکراسی و دو قطبی سیاسی آمریکا گله‌‌مند بوده و این دو را به‌عنوان مبرم‌‌ترین موضوع مورد نیاز برای درمان نام برد. این رقم برای سیاست‌‌های موجود درخصوص سیاست‌‌های اسلحه و کشتار دسته‌‌جمعی به‌دست آمد. بیش از ۷۵درصد از رای‌‌دهندگان در این نظرسنجی گفتند که اقتصاد برای آنها «بسیار مهم» است. در این شرایط تنها یک درصد شرایط اقتصادی را عالی ارزیابی کردند. در میان افرادی که معمولا در سن کار هستند - رای‌دهندگان ۱۸ تا ۶۴ساله - تنها ۶ درصد گفتند که اقتصاد خوب یا عالی است؛ درحالی‌که ۹۳درصد آن را ضعیف یا فقط منصفانه ارزیابی کردند.

کاخ سفید تلاش کرده است تا رشد نرخ بالای ایجاد شغل را در بوق و کرنا کند، از جمله روز جمعه زمانی که بایدن اعلام کرد که نظارت بر «سریع ترین و قوی‌‌ترین احیای مشاغل در تاریخ آمریکا» را برعهده داشته است. اما نظرسنجی تایمز/ سیه‌‌نا نشان داد که بین این لاف‌‌ها و قدرت برخی شاخص‌‌های اقتصادی و واقعیت مالی که اکثر آمریکایی‌‌ها احساس می‌‌کنند یا با آن مواجه هستند، فاصله زیادی وجود دارد.

کلی کینگ، کارگر سابق کارخانه در گرینزبورگ که در حال حاضر به‌دلیل مصدومیت کمر از محل کاری دور است، می‌‌گوید: «ما ۲۰۰دلار در هفته خرج تفریح می‌‌کردیم یا اگر به آن نیاز داشتیم، مواد غذایی اضافی می‌‌خریدیم و اکنون حتی نمی‌‌توانیم این کار را انجام دهیم. ما به سختی قادر به خرید آنچه نیاز داریم هستیم.» کینگ ۳۸ ساله گفت که نمی‌‌داند آیا بایدن لزوما مقصر افزایش قیمت‌‌های بنزین و مواد غذایی است یا خیر؟ اما احساس می‌‌کند که رئیس‌‌جمهوری آمریکا باید کار بیشتری انجام دهد. کینگ تصریح کرد: «من احساس می‌‌کنم که او واقعا درباره آن چیزی که باید حرف بزند، صحبت نکرده است. او آنچه را که من فکر می‌کنم به‌عنوان رئیس‌جمهور قادر به انجام آن برای کمک به مردم آمریکا است، انجام نداده است. به‌عنوان یک دموکرات، فکر کردم که او واقعا در کنار ما خواهد بود و ما را به مسیر درست بازمی‌‌گرداند؛ اما احساس می‌‌کنم که او درکنار ما نیست.» به اعتقاد این زن۳۸ساله، کنگره در ماه نوامبر به دست جمهوری‌‌خواهان خواهد افتاد. اما یکی از خبرهای خوب برای بایدن این است که این نظرسنجی نشان داد که او در یک مسابقه تکراری فرضی در سال۲۰۲۴ با رئیس‌‌جمهوری سابق آمریکا یعنی دونالد جی.ترامپ، فاصله زیادی ندارد و ترامپ با ۴۴درصد، نسبت به بایدنِ ۴۱درصدی پیش است و این رقم می‌‌تواند پر شود.

نتیجه اینکه باید به یکی از کلمات قصار مورد علاقه بایدن رجوع کرد: «مرا با خدای متعال مقایسه نکنید، مرا با جایگزین خودم مقایسه کنید.» این نظرسنجی نشان داد که به نظر می‌‌رسد تردیدهای دموکرات‌‌ها درباره بایدن زمانی که پای ترامپ در میان باشد، از بین می‌‌رود و ۹۲درصد از دموکرات‌‌ها گفته‌‌اند که در آن صورت پای بایدن می‌‌مانند.

راندین رایت، راننده کامیون ۴۱ساله در شهر اوشنِ نیوجرسی، نمونه‌‌ای از این رای‌‌دهندگان است. او گفت که به‌طور مکرر با دوستانش درباره کاستی‌‌های دوران بایدن صحبت کرده است. در این‌‌باره رایت ابراز تاسف می‌‌کند و می‌‌گوید: «او به اندازه کافی تهاجمی کار نکرده است؛ درحالی‌که ترامپ هیچ‌گاه از تهاجمی عمل کردن و به صف کردن نیروهایش ابایی نداشته است.» درحالی‌که او در سال۲۰۲۴ نامزد دیگری را ترجیح می‌‌دهد، رایت تاکید می‌‌کند که در صورت مواجهه بایدن با ترامپ، هنوز به این فکر نمی‌کند که در سال۲۰۲۴ به جمهوری‌خواهان رای دهد.