پلیس کپنهاگ در توییتی اعلام کرد که پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی‌‌بر تیراندازی در مرکز خرید «فیلدز» ماموران به این محل اعزام شدند و پلیس از مردم خواست تا فیلم و سایر جزئیات مرتبط با حادثه را ارسال کنند. مرکز خرید فیلدز در کپنهاگ یکی از بزرگ‌ترین مراکز خرید اسکاندیناوی است و در نزدیکی فرودگاه پایتخت دانمارک قرار دارد. شهردار کپنهاگ با انتشار اطلاعیه‌‌ای در فیس‌‌بوک این حمله را «بسیار جدی» خواند و گفت که هنوز شمار دقیق زخمی‌‌ها یا جان‌‌باختگان این حمله مشخص نیست. در پی این حادثه، وب‌‌سایت رسمی کاخ سلطنتی از لغو رویدادی خبر داد که قرار بود به میزبانی ولیعهد دانمارک و با حضور نخست‌‌وزیر مته فردریکسن در جنوب این کشور به مناسبت پایان سه مرحله نخست مسابقه دوچرخه‌‌سواری تور دو فرانس برگزار شود. در فوریه ۲۰۱۵ نیز یک حمله مسلحانه در پایتخت دانمارک که در مراسم یادبود قربانیان تیراندازی شارلی ابدو، مجله طنز فرانسوی، رخ داد یک شهروند کشته و سه مامور پلیس مجروح شدند.

در شبکه‌های اجتماعی دانمارکی گمانه‌‌زنی‌‌ می‌‌شود که عامل این حمله انگیزه‌های نژادپرستانه داشته است. این مساله اما همچنان در همان سطح گمانه‌‌زنی باقی مانده و تایید نشده است. به گفته توماسن ضارب فردی «آشنا» برای پلیس بوده است. پلیس در حال حاضر بر این فرض و گمان است که عامل این حمله به تنهایی دست به این کار زده است. رئیس پلیس کپنهاگ همچنین گفت: «ما تحقیقاتی گسترده انجام داده‌‌ایم و همچنین به حضور و عملیات گسترده‌‌مان در کپنهاگ ادامه خواهیم داد تا مطمئن شویم که فرضیه ما درست است و ضارب به تنهایی عمل کرده است.» بازجویی از این مرد ۲۲ساله دیروز دوشنبه (۱۳ تیر) انجام گرفت. طبق اعلام پلیس او در هنگام بازداشت اسلحه و فشنگ در اختیار داشت. این احتمال می‌‌رود که اسلحه‌‌ای دیگر نیز در جریان این حمله مورد استفاده قرار گرفته باشد. «مته فردریکسن» نخست‌‌وزیر دانمارک، این رویداد را «حمله‌‌ای بی‌‌رحمانه» خواند و آن را محکوم کرد.

با این تفاصیل، گزارش‌های جدیدتر منتشرشده درباره این حادثه نشان می‌دهد که پلیس دانمارک اعلام کرد که فرد دستگیرشده در رابطه با تیراندازی روز یکشنبه «دارای سابقه بیماری روانی» بوده است. بنا بر اعلام پلیس کشته‌‌شدگان یک زن و مرد ۱۷ساله دانمارکی و یک شهروند ۴۷ساله روس ساکن دانمارک بوده‌‌اند. رئیس پلیس کپنهاگ به رسانه‌ها گفت که مظنون برای بخش خدمات بهداشت‌‌روانی شناخته‌شده است. گزارش بی‌بی‌سی در تاریخ ۱۳ تیرماه حاکی است که رئیس پلیس کپنهاگ در کنفرانس خبری با رد تروریستی بودن این حادثه گفت به نظر می‌‌رسد قربانیان به‌طور تصادفی هدف قرار گرفته‌‌اند. پلیس گفت که زخمی‌‌های این حادثه دو خانم ۱۹ و ۴۰ ساله دانمارکی و دو شهروند سوئدی که یک مرد ۵۰ ساله و یک خانم ۱۶ ساله هستند.

با این حال، شاهدان عینی از وحشت مردم با شروع تیراندازی در مرکز خرید فیلدز خبر می‌‌دهند. «امیلی یپِسِن» به روزنامه ایلاندز-پوستن گفت: «معلوم نبود چه اتفاقی دارد می‌‌افتد. یک دفعه هرج و مرج همه جا را گرفت.» شاهد دیگر، مهدی الوزنی، به تی وی ۲ گفت که تیرانداز یک «تفنگ شکاری» داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک شاهد عینی به نام ایزابلا به شبکه دانمارکی «دی آر» گفت: «من صدای ده تیر را شنیدم و ما به دورترین نقطه‌‌ای که می‌‌توانستیم فرار کردیم و در یک توالت پناه گرفتیم.» او گفت که دو ساعت در این مرکز خرید پنهان شده بود. همزمان تصویری از مهاجم هم در مرکز خرید فیلدز منتشر شده است. در این تصویر مردی با شلوار کوتاه و یک پیراهن تیره آستین کوتاه دیده می‌‌شودکه ظاهرا حامل سلاح است. این تصویر لحظه ثابتی از یک ویدئو است که نشان می‌‌دهد مرد برای لحظه‌ای می‌‌ایستد، ظاهرا سلاح را روی شانه‌‌اش تکیه می‌‌دهد، بعد دوباره شروع به دویدن در میان مرکز خرید می‌‌کند. فیلدز با بیش از ۱۴۰فروشگاه و رستوران بزرگ‌ترین مرکز خرید در دانمارک است. این مرکز چند طبقه در حاشیه کپنهاگ واقع شده و ایستگاه مترویی در آن مجاورت به مرکز شهر می‌‌رود. اعضای خاندان سلطنتی از جمله ملکه مارگارت در بیانیه‌‌ای «مراتب همدردی عمیق» خود را با «قربانیان، بستگان آنها و کلیه کسانی که تحت تاثیر این تراژدی قرار گرفته‌‌اند» ابراز کردند.