غرب در دوراهی سرنوشت‌ساز

اما سخنان او مجموعه‌ای از مشکلات را نشان داد که او و دیگر رهبران ناتو در متعهد نگه داشتن مردم خود به حمایت از اوکراین با پول، سلاح و تحریم‌‌ها علیه روسیه (با وجود آسیب‌‌هایی که به اقتصادهای غربی وارد می‌‌کند و نتیجه نامشخص در میدان جنگ) با آن مواجهند. «آن لینده» وزیر امور خارجه سوئد، گفت: «شما می‌‌توانید در رسانه‌ها ببینید که توجه به این وضعیت در حال کاهش است و این بر افکار عمومی تاثیر می‌‌گذارد و مردم بر سیاستمداران تاثیر می‌‌گذارند. بنابراین مسوولیت ما این است که اوکراین و آنچه را که روسیه انجام می دهد، در دستور کار خود قرار دهیم. ما این را بارها دیده‌‌ایم. شما یک فاجعه دارید، یک جنگ دارید که ادامه هم دارد؛ اما از بین رفتنی هم هست.»

۳۰کشور عضو ناتو در هفته‌ای که گذشت یک نشست مهم و متحول‌کننده را در مادرید برگزار کردند و اولین گام را برای پذیرش سوئد و فنلاند برداشتند و بر اتحاد خود در حمایت از اوکراین تاکید کردند و طرح‌هایی را برای افزایش چشمگیر نیروهای ائتلاف در کشورهای جناح شرقی آن تصویب کردند. با این حال، اختلافات و نگرانی‌هایی هم در میان برخی اعضای ناتو هست. «آنا ویزلندر»، مدیر سوئدی «شورای آتلانتیک» برای اروپای شمالی گفت که اگرچه حمایت از اوکراین عمدتا در سراسر اتحاد برقرار است، اما این حمایت نابرابر است: در کشورهایی با تجربه طولانی و ترس عمیق از تسلط روسیه، مانند لهستان و کشورهای بالتیک، قوی‌‌تر است و تداوم این حمایت در کشورهایی مانند بلژیک، هلند، اسپانیا و یونان دشوارتر است.

«استیون ارلانگر» و «مایکل دی.شی‌یر» در گزارش دیگری در تاریخ ۲۹ ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند، رهبران ناتو روز چهارشنبه در مواجهه با رویکرد تهاجمی جدید روسیه، چشم‌انداز جدیدی را ترسیم کردند که مسکو را به‌عنوان «دشمن اصلی» این ائتلاف نظامی معرفی کردند؛ اما برای اولین بار چین را هم یک «چالش استراتژیک» اعلام کردند. این یک تغییر اساسی برای ائتلافی بود که در جنگ سرد متولد شد؛ اما روسیه پسا شوروی را به‌عنوان یک متحد بالقوه می نگریست و اصلا تمرکزی بر چین نداشت. اما این برای قبل از ۲۴فوریه بود؛ زمانی که نیروهای روسی از مرز به اوکراین سرازیر شدند و رهبران چین در محکومیت جهانی که پس از آن انجام شد، آشکارا شرکت نکردند.

رهبران ناتو در بیانیه جدیدی که در جریان اجلاس سران منتشر کردند، گفتند: «تعمیق مشارکت راهبردی بین جمهوری خلق چین و فدراسیون روسیه و تلاش‌‌های تقویت‌‌کننده متقابل آنها برای تضعیف نظم بین‌‌المللی مبتنی بر قوانین، در تضاد با ارزش‌ها و منافع ما است.» این اعلامیه در روزی منتشر شد که یک مقام ارشد اطلاعاتی ایالات متحده گفت که پیروزی در اوکراین هنوز دور از دسترس روسیه است. این در حالی است که دو طرف روسی و اوکراینی گفتند که بیش از ۲۰۰اسیر جنگی را مبادله کرده‌‌اند و یک مقام اوکراینی نیز گفت: «همه جا نبرد وجود دارد.»

بایدن در سخنانی گفت: «در لحظه‌‌ای که پوتین صلح را در اروپا به هم ریخته و به اصول نظم مبتنی بر قانون، ایالات متحده و متحدان ما حمله کرده است، ما قدم هایی برداشته‌‌ایم. ما در حال همکاری و پیشروی هستیم.» ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو اعلام کرد که هزاران نیروی جدید در هشت کشور در جناح شرقی ناتو مستقر خواهند شد. بایدن نیز گفت که واشنگتن مقر یک پادگان ارتش و یک گردان پشتیبانی میدانی را در لهستان مستقر خواهد کرد. «ژانگ جون» سفیر چین در سازمان ملل گفت: «ما با عناصر خاصی که مداخله ناتو در آسیا و اقیانوسیه را فریاد می‌‌زنند و نیز با نسخه آسیا و اقیانوسیه‌ای ناتو بر اساس ائتلاف نظامی مخالفیم. فیلم‌نامه منسوخ‌شده جنگ سرد نباید در آسیا و اقیانوسیه دوباره اجرا شود. آشفتگی در بخش‌هایی از جهان نباید در آسیا و اقیانوسیه مجاز شمرده شود.»