این اولین سفر پوتین به خارج از کشور از زمان تهاجم به اوکراین و اولین سفر خارجی چند روزه او پس از همه‌‌گیری بود، ظاهرا برنامه مقابله با اجلاس سران ناتو در اسپانیا در دستور کار بوده است؛ جایی که کشورهای غربی در حال اعلام چشم‌‌انداز استراتژیک جدید با مسکو بودند. پوتین همچنین به روس‌‌ها و جهان پیام داد که با وجود جنگ در اوکراین، کرملین در حال بازگشت به روال عادی خود است. این سفر آخرین نشانه از تغییر و تحول گسترده رئیس‌‌جمهوری روسیه بوده که در هفته‌های اخیر بیشتر نمود داشته و آشکار شده است. او در حال شیفت از سمت یک رهبر بحران‌‌زده به سمت یک رهبر آرام و پدرانه است که از روس‌‌ها در برابر خطرات جهان محافظت می‌‌کند. این نشان می‌‌دهد پوتین فکر می‌‌کند در حال عبور از شکست‌‌های اولیه جنگ و تحریم‌‌های سهمگین غرب بوده و در حال رسیدن به یک ثبات است.

عباس گالیاموف، یکی از سخنرانی‌‌نویسان سابق پوتین، در تشریح دیدگاه رئیس‌‌جمهوری روسیه گفت: «شوک اولیه گذشته و همه چیز آن‌قدرها هم بد نبوده است.» اما تغییر در پوتین در عین حال که نشان می‌‌دهد به غریزه‌های قدیمی‌‌اش بازگشته است؛ اما می‌‌کوشد گوشزد کند که خطراتی هنوز هم وجود دارد؛ آن هم در برابر اوکراینی که هیچ نشانه‌‌ای از دست کشیدن از مبارزه نشان نمی‌‌دهد. گالیاموف که اکنون یک مشاور سیاسی ساکن اسرائیل است، ادامه داد: «او می‌‌داند که مشروعیت او مبتنی بر قوی بودن و فعال بودن، خوب بازی کردن و پیروزی است. غیبت از دید عموم برای او مانند مرگ است. بنابراین او به خودش مسلط شده و اکنون در تلاش است تا این کار را به‌‌نحو احسن انجام دهد.»

پرده آهنین جدید

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفته است که «پرده آهنین» جدیدی بین روسیه و غرب در حال ساخته شدن است. تصمیم مسکو برای حمله به اوکراین در فوریه منجر به بازنگری در سیاست‌‌های دفاعی و امنیتی اروپا شد، به گسترش تاریخی ناتو در شمال اروپا با عضویت سوئد و فنلاند ختم و به افزایش اعمال تحریم‌‌های شدید علیه کالاها و خدمات روسیه و تشدید احساسات ضد روسی منجر شد. وزیر امور خارجه روسیه روز پنج‌شنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در بلاروس گفت که «فرآیند ایجاد یک پرده آهنین جدید بین روسیه و همسایگان غربی آن» آغاز شده است. او درباره کشورهای غربی در روابط جدید خود با روسیه گفت: «آنها باید با احتیاط رفتار کنند.» لاوروف افزود که مسکو از سال۲۰۱۴ شبه‌‌جزیره کریمه را به اوکراین ضمیمه کرد، هیچ رابطه‌‌ای با اتحادیه اروپا نداشته است. لاوروف بیان کرد: «اتحادیه اروپا هیچ علاقه‌‌ای ندارد که منافع ما را درک کند. این بلوک به آنچه در بروکسل تصمیم گرفته می‌‌شود، علاقه‌‌مند است.»