نسخه چینی برای نظام جهانی

او افزود: «به‌عنوان نمایندگان بازارهای مهم نوظهور و کشورهای بزرگ در حال توسعه، در برهه حساس توسعه تاریخی، برای جهان مهم است که انتخاب‌‌های درست و اقدامات مسوولانه انجام دهیم.» نشست بریکس در بحبوحه افزایش نگرانی‌ها درباره چشم‌انداز اقتصاد جهانی و شکاف سیاسی فزاینده بین چین و هند برگزار شد. درحالی‌که هیچ دستور جلسه‌ای برای مذاکرات دو روزه صادر نشد، اوکراین در زمره یکی از دستور کارها قرار داشت. در همین حال، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه «اقدامات بی فکر و خودخواهانه برخی کشورها» را عامل بحران اقتصادی جهانی دانست و افزود: «همکاری صادقانه و متقابل سودمند» تنها راه برون‌رفت از این وضعیت است. پوتین گفت: «این وضعیت بحرانی که در اقتصاد جهانی شکل گرفته ناشی از اقدامات بی‌‌فکر و خودخواهانه دولت‌های خاصی است که با استفاده از مکانیسم‌‌های مالی، اساسا تقصیر اشتباهات خود در سیاست‌‌های کلان اقتصادی را به گردن کل جهان می‌‌اندازند.»

رهبر روسیه همچنین گفت که نفوذ بریکس در سطح جهانی «به‌طور پیوسته در حال افزایش» است؛ زیرا کشورهای عضو، همکاری خود را عمیق‌تر کرده و به سمت «یک سیستم واقعا چند قطبی روابط بین دولتی» حرکت می‌کنند.چین با انتقاد از تحریم‌های اعمال‌شده علیه مسکو، از محکوم کردن حمله روسیه خودداری کرده است. هند مقادیر زیادی نفت روسیه را با تخفیف زیاد خریداری کرده و آفریقای جنوبی در رای گیری سازمان ملل در محکومیت اقدامات روسیه، رای ممتنع داد. همراه با شی، پوتین، نارندرا مودی (نخست‌وزیر هند)، سیریل رامافوزا (رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی) و ژایر بولسونارو (رئیس‌جمهور برزیل) به گفت‌وگوها پیوستند. چین به دنبال استفاده از نشست بریکس برای پیشبرد دیدگاه خود در راستای تشکیل ائتلاف برای مقابله با نظم جهانی لیبرال دموکراتیک به رهبری ایالات متحده و در عین حال گسترش ردپای اقتصادی و سیاسی خود است.

این نتایج ملموس اندکی را به همراه داشته است؛ اما شی به ایده یک روش جایگزین - و اصولا اقتدارگرا - برای حکمرانی جهانی متعهد است و سرمایه‌‌گذاری هنگفتی در کشورهایی مانند کامبوج انجام می‌‌دهد و در عین حال حقوق مدنی در هنگ‌‌کنگ را سرکوب و ارتش خود را تقویت می‌‌کند تا از ادعاهای سرزمینی این کشور در دریای چین جنوبی و تهدید به الحاق تایوان با زور حمایت کند.شی در سخنرانی روز چهارشنبه در نشست اقتصادی بریکس گفت که درگیری در اوکراین «زنگ خطر را برای بشریت به صدا درآورده است» و همچنان به موضع رسمی خود مبنی بر بی طرفی و حمایت از متحد خود روسیه ادامه می‌دهد. شی گفت که اعمال تحریم‌‌ها می‌‌تواند به‌عنوان یک «بومرنگ» و «شمشیر دولبه» عمل کند و جامعه جهانی از «سیاسی‌‌سازی، مکانیزه‌‌سازی و سلاح‌‌سازی» روندهای اقتصادی جهانی و جریان‌‌های مالی آسیب خواهد دید.

شی افزود: «جهانی شدن اقتصادی یک نیاز عینی برای توسعه نیروهای مولد و یک روند تاریخی مقاومت‌ناپذیر است.» گروه بریکس در سال۲۰۰۹ تاسیس شد، زمانی که این کشورها به‌عنوان موتور بالقوه برای رشد اقتصاد جهانی در آینده شناخته شدند. از آن زمان، آفریقای جنوبی و برزیل شاهد بوده‌اند که اقتصادشان در بحران فرو رفته است؛ درحالی‌که رشد چین به‌شدت کاهش یافته و روسیه در حمله خود به اوکراین و مجازات‌های اقتصادی اعمال‌شده از سوی غرب گرفتار شده است. در همین حال، چین و هند بر سر مرز مورد مناقشه خود و مشارکت دفاعی دهلی نو با ایالات متحده، ژاپن و استرالیا در «کواد» اختلاف نظر داشتند. درگیری در امتداد مرز منجر به یک بن بست بزرگ در سال۲۰۲۰ شد که منجر به تلفات در هر دو طرف شد.