«ایزابل کرچنر» در گزارش ۲۱ژوئن در نیویورک‌تایمز با طرح این سوال که «چرا در اسرائیل انتخابات زیادی شکل می‌گیرد؟» نوشت، ائتلاف بنت با اکثریت ضعیف شروع به کار کرده بود و اخیرا هم این اکثریت را از دست داد و باعث شد که تداوم کار برای او غیرممکن شود. انتخابات جدید به بنیامین نتانیاهو- به‌عنوان با سابقه‌‌ترین نخست‌‌وزیر اسرائیل که اکنون رهبر اپوزیسیون است- شانس بازگشت را می‌‌دهد، آن هم در زمانی که او در حال محاکمه به‌دلیل اتهامات مربوط به فساد است. با این حال، بازگشت او به قدرت هنوز قطعی نیست. با در نظر داشتن این سناریوی محتمل که نتانیاهو یا یکی دیگر از رهبران حزبی بتواند یک ائتلاف جایگزین با ۶۱کرسی (کنست دارای ۱۲۰ کرسی است) به‌دست آورد؛ اما مساله این است که اسرائیلی‌ها در پاییز برای پنجمین بار در کمتر از چهار سال گذشته به پای صندوق‌های رای بازخواهند گشت.

اسرائیل چه نوع حکومتی دارد؟

در اسرائیل یک نظام انتخاباتی با نمایندگی تناسبی وجود دارد. هیچ حزبی تاکنون آرای کافی برای کسب اکثریت مطلق در کنست کسب نکرده است. در عوض، احزاب بزرگ‌تر باید با جلب حمایت احزاب کوچک‌تر (که برای حفاظت از منافع محدود خود مذاکره می‌کنند و اغلب در نهایت قدرت نامتناسبی را در اختیار دارند)، ائتلاف تشکیل دهند. چند سال اخیر به‌ویژه سال‌هایی پرآشوب بوده است. اسرائیل بین آوریل ۲۰۱۹ و مارس ۲۰۲۱ چهار انتخابات برگزار کرد که بدون نتیجه به پایان رسید. کنست تقریبا بین احزاب موتلف با نتانیاهو (که در مجموع ۱۵سال در قدرت بود) و کسانی که مخالف تلاش‌های او برای ماندن در قدرت بودند، تقسیم شده بود.

چرا این‌بار کابینه سقوط کرد؟

بنت، رهبر یک حزب کوچک و دست راستی، هدایت یک ائتلاف هشت حزبی متشکل از مخالفان سیاسی از راست، چپ و میانه را که دارای برنامه های ایدئولوژیک متضاد بودند و شامل اولین حزب مستقل عربی بود که به آن ملحق شد، بر عهده داشت. شرکای این ائتلاف که از سوی برخی «ائتلاف کومبایا» نامیده می‌شد، دو هدف داشتند: اولین هدفی که سبب ائتلاف این گروه‌های متضاد شد همانا ائتلاف برای به زیر کشیدن نتانیاهو بود که سال‌ها بود در قدرت حضور داشت و سر آن نداشت که با قدرت وداع گوید. دومین هدف هم بازگرداندن ثبات به سیاست‌های متفرق در اسرائیل بود. اما تنش‌‌های درون ائتلاف بر سر مسائل سیاسی و فشار بی‌‌امان نتانیاهو و متحدانش باعث شد تا دو عضو حزب بنت (یامینا) از ائتلاف خارج شوند. چندین قانون‌گذار چپ‌گرا و عرب نیز سر به طغیان برداشتند. همین امر منجر به فلج شدن کابینه و در نهایت فروپاشی ائتلاف بنت شد.

انتخابات بعدی چه زمانی است و چه کسی نامزد خواهد شد؟

هنوز هیچ تاریخی برای برگزاری انتخابات تعیین نشده است؛ اما به نظر می‌رسد اجماع بر این است که این انتخابات در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر برگزار شود. نتانیاهو و حزب او (لیکود) در نظرسنجی‌ها پیشتاز هستند و پس از آن لاپید و حزب او (ییش عاتید) قرار دارند. بنت (و حزب «یامینا»ی او) که در سال گذشته تنها شش کرسی در پارلمان داشت، به نظر نمی‌‌رسد که از حمایت بیشتری برخوردار باشد. رهبر حزبی که بیشترین آرا را به‌دست آورد، معمولا اولین شانس تشکیل کابینه را دارد. به گفته تحلیلگران، انتخابات پنجم ممکن است کابینه باثبات‌تری نسبت به چهار انتخابات قبلی نداشته باشد.