فروپاشی کابینه متزلزل

به گزارش رویترز، کابینه اسرائیل شامگاه دوشنبه انحلال خود را اعلام کرد و نفتالی بنت، نخست‌‌‌وزیر و رهبر حزب کوچک «یامینا» و یائیر لاپید، وزیر خارجه و رهبر حزب «یش عاتید» موافقت کردند که با انحلال دوره کنونی کنست، سرزمین‌‌‌های اشغالی به سوی انتخابات بعدی گام بردارد. در دوره موقت تا تشکیل کابینه بعدی، یائیر لاپید مقام نخست‌‌‌وزیری را بر عهده خواهد گرفت. رسانه‌‌‌های اسرائیل این رویداد را یک درام سیاسی بسیار مهم توصیف کردند. ائتلاف بنت- لاپید هفته گذشته یک سالگی خود را جشن گرفته بود. این ‌‌‌دو در یک بیانیه مشترک اعلام کردند که در هفته‌‌‌های اخیر برای جلوگیری از فروپاشی ائتلاف «به هر اقدام لازم» دست زدند؛ اما نتوانستند ثبات کابینه را حفظ کنند. نفتالی بنت و یائیر لاپید اعلام کردند که لایحه انحلال دوره کنونی کنست را هفته آینده به رای‌‌‌گیری خواهند گذاشت و از آن به بعد، تا روشن شدن سرنوشت سیاسی اسرائیل، نخست‌‌‌وزیری در دست یائیر لاپید خواهد بود.

بنی‌گانتس، وزیر جنگ اسرائیل، در توییتی نوشت که از انحلال «کابینه تغییر» متاسف است، زیرا این کابینه کوشش زیادی در راه ترقی اسرائیل انجام داد. او افزود که این کوشش‌‌‌ها در شرایطی که کابینه شکل انتقالی گرفته است، کماکان ادامه خواهد یافت. بنیامین نتانیاهو، رهبر جناح اپوزیسیون که در سه ماه اخیر سقوط کابینه بنت-لاپید را «حتمی» می‌‌‌دانست، از این تحولات به‌‌‌شدت استقبال کرد و بازگشت خود و حزبش، لیکود، به قدرت را قطعی دانست. بنیامین نتانیاهو، ملقب به «بی‌‌‌بی» شامگاه دوشنبه گفت او و احزاب راست و ارتدوکس به زودی کابینه‌‌‌ای برپا خواهند کرد که غرور اسرائیلی‌‌‌ها را احیا کند. رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی افزود: «این کابینه در تمامی ابعاد امنیتی، سیاسی و اقتصادی به شدت شکست خورد و من در راستای تشکیل کابینه‌‌‌ای گسترده تلاش خواهم کرد.» او ادامه داد: «من و شرکایم کابینه‌‌‌ای گسترده به ریاست حزب لیکود تشکیل خواهیم داد که به همه اسرائیلی‌‌‌ها اهمیت می‌دهد و تلاش خواهیم کرد و موفق خواهیم شد.»

در این شرایط تاریخ‌‌‌هایی در فاصله آبان تا آذر امسال برای برگزاری انتخابات بعدی ذکر شده است؛ اما هنوز قطعی نیست. در این دوره، کابینه کنونی حالت انتقالی دارد. کابینه لرزان بنت- لاپید در پی چهار دور انتخابات پیاپی و بی‌‌‌ثباتی شدید سیاسی برپا شده بود اما مقارن با یکساله شدن آن، به پایان خط خود رسید. ائتلاف این دو سیاستمدار که پیش‌تر در جناح‌‌‌های سیاسی رقیب بودند، با همراهی شماری از احزاب میانه، چپ و راست‌گرایان و همچنین با همراهی خارج از ائتلاف از سوی یک حزب کوچک عربی برپا شده بود.

این ائتلاف تنها با حمایت ۶۱ نماینده از ۱۲۰ عضو کنست برپا شده بود و از آغاز راه خود، نشانه‌‌‌های زیادی از شکنندگی آن دیده می‌‌‌شد. تحلیلگران بسیاری این ائتلاف را ناهمگون و غریب می‌‌‌دانستند. اما سیلوان عیدیت یک عضو حزب نفتالی بنت نخستین سیاستمدار تازه‌‌‌کاری بود که دو ماه و نیم پیش با جدا شدن از حزب «یامینا»، بنیامین نتانیاهو و جناح اپوزیسیون را به بازگشت به قدرت امیدوار کرد. در هفته‌‌‌های گذشته شمار دیگری از نمایندگان ائتلاف، چه از راستگرایان افراطی و چه از احزاب چپ و عربی، هر یک با تهدید به عدم‌حمایت از کابینه در رای‌‌‌گیری‌‌‌های مهم در مجلس، امتیازات زیادی گرفته‌‌‌ بودند. با این حال، نفتالی بنت و یائیر لاپید همچنان تا بامداد دوشنبه مدعی بودند که هنوز قادر به اداره کابینه هستند. کابینه ائتلافی بنت- لاپید بیشترین تلاش خود را در یک سال اخیر مقابله با «خطرات خارجی» توصیف کرده و به ارتش و نهادهای نظامی و امنیتی دستوراتی در این راستا داده بود. در وضعیت ایجاد شده، سرنوشت نخستین سفر جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهوری آمریکا که قرار است سه هفته دیگر به سرزمین‌‌‌های اشغالی برود، نامعلوم است.