اما آیا این ادعا واقعیت دارد به گزارش سی‌‌ان‌‌ان، ادعای بایدن دروغ است. آمارهای منتشرشده توسط صندوق بین‌‌المللی پول نشان می‌‌دهد اقتصاد ایالات متحده در سال گذشته میلادی ۷/ ۵درصد رشد کرد؛ اما بیش از ۵۰ کشور دیگر در آن سال رشد سریع‌‌تری داشتند. بسیاری از آنها کشورهای کوچک یا در حال توسعه هستند، اما برخی از آنها بزرگ یا ثروتمند هستند. علاوه بر این، اقتصاد ایالات متحده در سه‌ماه اول‌سال ۲۰۲۲ کوچک شد؛ درحالی‌که کشورهای مختلف دیگر رشد را تجربه کردند. درحالی‌که کارشناسان اقتصادی انتظار دارند که اقتصاد ایالات متحده در بقیه سال جاری رشد خود را از سر بگیرد، انتظار می‌‌رود تعداد قابل توجهی از کشورهای دیگر با سرعت بیشتری رشد کنند. از یکی از مقامات کاخ سفید که در روز جمعه درخواست اظهارنظر شد، سعی نکرد به‌طور خاص از ادعای بایدن مبنی بر اینکه ایالات متحده سریع‌‌ترین رشد اقتصادی را در جهان دارد، دفاع کند. در عوض، این مقام رسمی خاطرنشان کرد که رشد ۷/ ۵درصدی تولید ناخالص داخلی واقعی ایالات متحده در سال۲۰۲۱ سریع‌ترین رشد برای این کشور از سال۱۹۸۴ بوده است. این مقام مسوول همچنین خاطرنشان کرد: «صندوق بین‌المللی پول پیش‌‌بینی کرده است که از سه ماه چهارم سال جاری، اندازه اقتصاد ایالات متحده نسبت به سطح پیش از همه‌‌گیری اواخر سال۲۰۱۹ بزرگ‌تر از هر یک از شش کشور دیگر در گروه ۷ خواهد بود. انجمن بین‌‌المللی معروف به گروه هفت عبارتند از: کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و بریتانیا، به همراه ایالات متحده. این نظرات دقیق است. اما بایدن در برنامه کیمل سه بار گفت که اقتصاد ایالات متحده سریع‌تر از هر کشور دیگری در «جهان» در حال رشد است، نه فقط سریع‌‌تر از شش کشور خاص و این نادرست است. جیان ماریا میلسی فرتی که یکی از مقامات سابق صندوق بین‌‌المللی پول که اکنون یکی از همکاران ارشد در مرکز سیاست‌های مالی و پولی هاچینز اندیشکده موسسه بروکینگز است، گفت: «به وضوح، منظور رئیس‌‌جمهوری، اقتصاد ایالات متحده در میان کشورهای گروه ۷ بوده است که از نظر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی از زمان پیدایش کووید، بهترین عملکرد را داشته است؛ اما به معنای واقعی کلمه آمریکا سریع‌‌ترین اقتصاد در حال رشد در جهان را در این دوره نداشته است.»

قیاس اقتصادها

بایدن در اواخر ژانویه ۲۰۲۱ به قدرت رسید. بر اساس آمار منتشرشده از سوی صندوق بین‌‌المللی پول در میان ده‌ها بازیگری که در سال۲۰۲۱ رشد تولید ناخالص داخلی واقعی سریع‌‌تری نسبت به ایالات متحده داشتند، می‌‌توان به ایرلند (۵/ ۱۳درصد)، شیلی (۷/ ۱۱درصد)، ترکیه (۱۱درصد)، کلمبیا (۶/ ۱۰درصد)، هند. (۷/ ۸درصد) برای سال مالی ۲۰۲۱ که از آوریل آغاز می‌‌شود، نام برد.بعد از آنها یونان (۳/ ۸درصد)، اسرائیل (۲/ ۸درصد)، چین (۱/ ۸درصد)، بریتانیا (۴/ ۷درصد)، فرانسه (۷درصد) و ایتالیا (۶/ ۶درصد) بالاترین نرخ رشد را داشته‌‌اند. همچنین در این گزارش آمده است نرخ رشد بسیاری از کشورها در سال۲۰۲۱ بالاتر از حد معمول بود؛ زیرا اقتصاد آنها از بحران اقتصادی۲۰۲۰ ناشی از پاندمی در حال بازگشت بوده است. یک چشم‌‌انداز اقتصادی که این هفته توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه منتشر شد، پیش‌‌بینی کرد که رشد ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ به میزان ۵/ ۲درصد خواهد بود. این کمتر از پیش‌‌بینی OECD در سال۲۰۲۲ برای ۱۱ عضو دیگر مجمع بین‌‌المللی گروه ۲۰ است. بر اساس این گزارش، عربستان سعودی (۸/ ۷درصد)، هند (۹/ ۶درصد)، اندونزی (۷/ ۴درصد)، چین (۴/ ۴درصد)، استرالیا (۲/ ۴درصد)، اسپانیا (۱/ ۴درصد)، کانادا (۸/ ۳درصد)، ترکیه (۷/ ۳درصد)، بریتانیا (۶/ ۳درصد)، آرژانتین (۶/ ۳درصد) و کره‌جنوبی (۷/ ۲درصد) رشد تجربه خواهند کرد.

سی‌‌ان‌‌ان در ادامه گزارش خود می‌‌نویسد: «ما یک هشدار هم اضافه می‌‌کنیم. روش‌های مختلفی برای اندازه‌‌گیری رشد وجود دارد. از جمله، می‌‌توانید نقطه شروع و پایان متفاوت و معیارهای مختلف فعالیت اقتصادی را انتخاب کنید و در داده‌ها پیچیدگی‌‌های مختلفی وجود دارد. لورا ولدکمپ، استاد مالی در دانشکده بازرگانی دانشگاه کلمبیا با اشاره به درصد تغییر، گفت: «اگر بایدن از «سریع‌‌ترین رشد» به روش معمول استفاده کرده باشد، «هیچ راهی» وجود ندارد که ادعای او درست باشد.» با این حال، او گفت که شخصا ادعای رئیس‌‌جمهوری ایالات متحده را «گمراه‌‌کننده» و نه دروغ توصیف می‌‌کند؛ زیرا کلمه رشد در مکالمه می‌‌تواند معانی زیادی داشته باشد. ما با احترام به نتیجه‌‌گیری سختگیرانه خود اصرار داریم. اگر بایدن به معیارهای غیرمعمول یا مبهم رشد اشاره می‌‌کرد، می‌‌توانست آن را توضیح دهد. او این کار را نکرد و از کاخ سفید هم وقتی برای اظهارنظر درخواست شد، این کار را نکرد.