به گزارش رویترز  در معاملات روز جمعه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت. در شرایطی که معامله‌گران امیدوار به موافقت طرف آمریکایی با درخواست طرف چینی برای برداشته شدن متقابل تعرفه‌های اضافی بر روی محصولات وارداتی از یکدیگر در فاز نخست توافق تجاری بودند، مجلس سنای آمریکا در اقدامی که به نگرانی‌ها از تشدید مجدد اختلافات دامن زد، با تصویب قطعنامه‌ای از تظاهرات داخلی هنگ کنگ حمایت کرد. با این حال سخنگوی وزارت بازرگانی چین با ابراز تاسف نسبت به این مساله گفت که چین تمام تلاش خود را برای حل و فصل اختلافات تجاری با امریکا به کار خواهد بست.

امره اشپایتسر، تحلیل گر معاملات ارزی در موسسه "وست پاک فارکس " گفت: شاهد یک روز پرریسک بودیم و سیگنال‌های متضاد زیادی از محل جنگ تجاری دریافت کردیم. به نظر می رسد اثرگذاری وقایع جنگ تجاری بر روی بازارهای جهانی کماکان در سطح بالایی قرار دارد.

چین و آمریکا درگیر یک جنگ تجاری طولانی مدت بوده‌اند که اکنون وارد شانزدهمین ماه خود شده است و از آن به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش رشد اقتصادی جهان نام برده می‌شود تا جایی که بانک جهانی، زیان این جنگ برای اقتصاد جهانی طی دو سال‌ آینده را حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. دو طرف طیف گسترده‌ای از محصولات وارداتی یکدیگر را مشمول تعرفه‌های اضافی کرده‌اند.

دلار

ری آتریل- تحلیل گر معاملات ارزی در بانک ملی استرالیا- گفت: اخبار متضاد باعث شده است تا بازار حدس‌های مختلفی بزند و کسی نمی داند که قرار است در نهایت چه اتفاقی بیافتد.

شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۰۸ درصد کاهش در مقایسه با روز گذشته و در سطح ۹۷.۸۲۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۶۴ دلار اعلام شد.

دونالد ترامپ- رئیس جمهور آمریکا- در جمع مقامات کاخ سفید گفته است که چین و آمریکا در حال حرکت به سمت حصول توافق تجاری هستند. با این حال وی تهدید کرده است که اگر دو طرف به توافق نرسند، تعرفه‌ها بر روی محصولات وارداتی آمریکا از چین را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

در حوزه برگزیت نیز حزب محافظه کار کماکان از رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر در نظرسنجی‌ها پیش است. حزب برگزیت که با توجه به تعداد کرسی‌هایش برای تشکیل دولت ائتلافی اهمیت دارد، گفته است بیش‌تر روی پایگاه‌های رای حزب کارگر تمرکز خواهد کرد اما تعداد نمایندگان کافی برای مسئول باقی نگه داشتن دولت محافظه کار را حفظ خواهد کرد.

در آخرین دور از معاملات، پوند با ۰.۰۵ درصد افزایش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۹۲۵ دلار مبادله شد. هر یورو نیز  با ۰.۰۰۷ درصد کاهش به ۱.۱۰۶۸ دلار کاهش یافت. هم‌چنین هر دلار آمریکا به ۱.۳۲۸۵ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۶۲۷ دلار سنگاپور مبادله شد.

در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار به ۱۰۸.۶۲۶۷ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۷۳۳ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۳۶۵ یوان چین اعلام شد.

میشل مک کارتنی- استراتژیست ارزی در موسسه " سی ام سی مارکتس"- گفت: مساله نگران‌کننده در مقطع فعلی این است که تا پایان سال رشد اقتصادی در سطح جهان کاهشی خواهد بود و این مساله تاثیر مستقیمی بر روی نرخ های برابری ارزهای اروپایی در مقابل دلار خواهد داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.