به گفته مقامات، ارزیابی‌‌ها همچنین تایید می‌‌کند که در ماه مارس یک سوءقصد به جان پوتین صورت گرفته است. مقامات بلندپایه که نماینده سه سازمان اطلاعاتی جداگانه هستند، می‌‌گویند که پوتین به‌طور فزاینده‌‌ای درباره قدرت خود دچار پارانویا شده است؛ وضعیتی که مسیری دشوار و غیرقابل پیش‌‌بینی را در اوکراین ایجاد می‌کند. اما آنها می‌‌گویند که این مورد دورنمای جنگ هسته‌‌ای را نیز کمتر محتمل می‌‌کند. یکی از افسران ارشد اطلاعاتی که مستقیما به گزارش‌ها دسترسی دارد، می‌‌گوید: «تسلط پوتین همچنان بالا بوده اما دیگر مطلق نیست.» این نگاه در داخل کرملین هرگز در طول حکومت او در این حد نبوده، اما حالا همه احساس می‌‌کنند که پایان نزدیک است. هر سه مقام - یکی از دفتر مدیر اطلاعات ملی، یکی از افسران ارشد بازنشسته نیروی هوایی و دیگری از آژانس اطلاعات دفاعی - هشدار می‌دهند که انزوای رهبر روسیه ارزیابی دقیق وضعیت سلامتی پوتین را برای اطلاعات آمریکا دشوارتر می‌‌کند. یکی از اعضای سازمان اطلاعات ملی که از طریق ایمیل با نیوزویک ارتباط برقرار کرد و خواست نامش فاش نشود، می‌‌گوید: «آنچه می‌‌دانیم نوک کوه یخ است.» این مقام اطلاعاتی می‌‌گوید: «یکی از بهترین منابع اطلاعاتی ما، تماس با خارجی‌‌ها بوده است که این هم تا حد زیادی در نتیجه جنگ اوکراین از بین رفته است.» این مقام می‌افزاید: «پوتین ملاقات‌‌های کمی با رهبران خارجی داشته است. بنابراین انزوای پوتین سطح گمانه‌زنی‌ها را افزایش داده است.» اما یکی از نیروهای بازنشسته نیروی هوایی هشدار می‌‌دهد: «ما باید مراقب تاثیر افکار واهی باشیم. ما این درس را به سختی با اسامه بن‌لادن و صدام حسین آموختیم؛ اما گویا هنوز کامل یاد نگرفتیم.» ولادیمیر پوتین که اسب سواری و هاکی بازی می‌‌کند، سال‌ها تصویر مردانگی و سرزندگی بوده است؛ شخصیتی که سعی می‌‌شود با دقت بالا و چهره‌‌ای برتر در رسانه‌ها نشان داده شود و اغلب توسط مبلغان کرملین از این تصاویر برای مقایسه رهبر روسیه با همتایان آمریکایی‌‌اش استفاده می‌‌شود. این در حالی است که سایت «لیست» در گزارش چهارم ژوئن نوشت: ولادیمیر پوتین احتمالا از سرطان پیشرفته رنج می‌‌برد؛ درحالی‌که بیماری مانند پارکینسون ممکن است برای سال‌ها با موفقیت مدیریت شود (برخی او را مبتلا به پارکینسون می‌‌دانند)، اما تشخیص سرطان پیشرفته می‌‌تواند جدول زمانی شخصی پوتین را به‌شدت تغییر دهد. همان‌طور که انجمن سرطان آمریکا توضیح می‌دهد، بسیاری از موارد پیشرفته قابل درمان نیستند. علاوه بر این، علائم سرطان پیشرفته ممکن است شامل خستگی، ضعف، درد و دشواری در انجام کارهای معمولی باشد. یکی از مواردی که نیوزویک به‌عنوان نشانه‌های بالقوه آن را نشان می‌‌دهد، شامل کلیپ‌‌های ویدئویی از دیدار با وزیر دفاع سرگئی شویگو است که در آن پوتین به نظر می‌‌رسد روی صندلی خود فرو رفته و به طرز ناخوشایندی روی میز کنفرانس چنگ می‌‌زند. لازم به ذکر است که همین حدس و گمان شامل تکذیب شایعه جراحی سرطان تیروئید در ماه آوریل توسط کرملین است. اما این فقط جامعه اطلاعاتی نیست که متوجه تغییرات قابل توجهی در رئیس‌‌جمهوری روسیه شده است؛ به‌طوری‌که ایلیا پونومارنکو گزارشگر در توییتر نوشت: «آیا این فقط من هستم که به این نتیجه رسیده‌ام پوتین واقعا هر بار کمتر تصویری از فرد سالم از خود به نمایش می‌‌گذارد؟ یا شما هم به این نتیجه‌گیری رسیده‌اید؛ تفاوت فاحش بین اکنون و اواخر فوریه.»

عقب نشینی از سواحل دریای سیاه

نیروی دریایی اوکراین اعلام کرد که کشتی‌‌های ناوگان دریای سیاه روسیه در نتیجه حملات موشکی و پهپادهای این کشور به بیش از ۱۰۰کیلومتر (حدود ۶۵ مایل) از سواحل اوکراین عقب‌‌نشینی کرده‌‌اند. در این ارتباط نیروی دریایی ارتش روسیه هم اعلام کرد در تلاش برای بازپس‌گیری کنترل بخش‌های شمال غربی دریای سیاه، سامانه‌های موشکی ساحلی را در مناطق کریمه و خرسون مستقر کرده‌‌اند.

به گزارش سی‌‌ان‌‌ان، جوزپ بورل، نماینده عالی اتحادیه اروپا حمله موشکی روسیه در آخر هفته را که منجر به تخریب یک پایانه بزرگ ذخیره غلات در شهر بندری میکولایف در جنوب شد، محکوم کرد. تصاویر منتشرشده در روز یکشنبه در شبکه‌های اجتماعی نشان داد که ترمینال در آتش سوخته است. میکولایف به برخی از حاصلخیزترین مناطق تولید غلات اوکراین نزدیک است.

بورل گفت که این حمله در تضاد با وعده‌های اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه برای ارائه عبور ایمن از دریای سیاه از بنادر اوکراین برای کشتیرانی تجاری است. روزنامه نیویورک‌‌تایمز در این زمینه می‌‌نویسد: روسیه با انتقادهای فزاینده‌ای مواجه است که میلیون‌ها تن گندم اوکراین را که یک منبع غذایی حیاتی است، برای منافع سیاسی در بحبوحه تشدید بحران گرسنگی به گروگان گرفته است. چارلز میشل، رئیس شورای اروپا، روز دوشنبه روسیه را متهم کرد که از اهرم فشار خود بر تامین مواد غذایی جهان به‌عنوان «موشکی رادارگریز علیه کشورهای در حال توسعه» استفاده می‌‌کند. جوزپ بورل فونتلس، دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا هم روز دوشنبه گفت که یک موشک روسی در روزهای اخیر یک پایانه غلات را در بندر میکولایف دریای سیاه منهدم کرده است که در تناقض با ادعاهای مسکو است که پیش‌تر مدعی شده بود مسکو مسوول مسدود کردن صادرات مواد غذایی اوکراین از رسیدن به دیگر نقاط جهان نیست. میشل در شورای امنیت سازمان ملل درحالی‌که سفیر روسیه در سازمان ملل متحد به نشانه اعتراض از اتاق خارج شد، گفت: «این باعث افزایش قیمت مواد غذایی، سوق دادن مردم به فقر و بی‌‌ثباتی کل مناطق می‌‌شود. روسیه تنها مسوول این بحران غذایی است.» بحران غذایی می‌‌تواند به نفع روسیه در صحنه جهانی باشد: «رئیس اتحادیه آفریقا هفته گذشته موضع کرملین مبنی بر اینکه تحریم‌‌ها بر مشکل آفریقا در دسترسی به غلات افزوده است، تکرار کرد و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه را دوست عزیز خود خواند.» همزمان ایالات متحده هشدار داده است که کرملین به دنبال فروش غلات غارت‌شده خود از اوکراین به کشورهای مستاصل است که گزینه‌های کمی برای تغذیه مردم خود دارند. دولت اوکراین روسیه را به تصرف غیرقانونی ۵۰۰هزار تن گندم اوکراین به ارزش ۱۰۰میلیون دلار از ماه فوریه متهم کرده است. همزمان پرامیلا پتن، نماینده ویژه سازمان ملل در امور خشونت جنسی گفت که آوارگی «بی‌‌سابقه» میلیون‌‌ها اوکراینی در پی حمله روسیه در حال «تبدیل به یک بحران قاچاق انسان» است. پاتن به شورای امنیت سازمان ملل گفت: «زنان و کودکانی که از درگیری فرار می‌‌کنند هدف قاچاق و بهره‌‌کشی قرار می‌‌گیرند، در برخی موارد در معرض تجاوز جنسی و خطرات دیگر قرار می‌‌گیرند.»