«پیتر بیکر» و «بن هوبارد» در گزارش ۲ ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشتند: برخی مقام‌های دولتی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کردند درحالی‌که زمان این سفر هنوز مورد بحث است، اما بایدن قصد دارد این سفر را به سفری که قبلا به اروپا و اسرائیل برنامه‌ریزی شده بود، اضافه کند. البته مقام‌های دولتی که این خبر را اعلام کردند خواستند نامشان فاش نشود؛ زیرا این سفر به‌طور رسمی هنوز اعلام نشده است. رئیس‌جمهور در جریان توقف خود در ریاض، با محمد بن‌سلمان، ولیعهد که مسوول ترور جمال خاشقجی، ستون‌نویس واشنگتن‌پست بود دیدار خواهد کرد. بایدن همچنین با رهبران کشورهای عربی دیگر از جمله مصر، اردن، عراق و امارات متحده عربی دیدار خواهد کرد.

کارشناسان سیاست خارجی می گویند: این دیدار نشان‌دهنده پیروزی سیاست واقع‌گرایانه بر خشم اخلاقی است. در پی تهاجم روسیه به اوکراین، بایدن دریافت که لازم است از دیگر تولیدکنندگان انرژی خواستار جایگزینی نفت مسکو و ایجاد ثبات در بازارهای جهانی شود. گروه کشورهای تولیدکننده نفت موسوم به «اوپک‌پلاس» به رهبری عربستان سعودی روز پنج‌شنبه اعلام کردند که تولید متوسط خود را در ماه‌های ژوئیه و آگوست افزایش خواهد داد. مقامات آمریکایی انتظار دارند که این گروه در پاییز کارهای بیشتری انجام دهد، اما ممکن است کاهش قیمت‌‌ها قبل از انتخابات کنگره در نوامبر کافی نباشد. دولت بایدن حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین و بی‌ثباتی بازارهای انرژی در جهان و به‌ویژه در تلاش برای پایان دادن به جنگ هشت‌ساله عربستان در یمن، همکاری با سعودی را در موضوعات مختلف افزایش داده بود. آتش‌بس دوماهه روز پنج‌شنبه تمدید شد و بایدن از نقش رهبران سعودی تمجید کرد.

دیپلماسی و سفر رئیس‌جمهور به معنای تلاش برای ترمیم گسست در روابطی است که متاثر از مرگ خاشقجی در سال۲۰۱۸ است. سازمان اطلاعاتی آمریکا به این نتیجه رسید که شاهزاده محمد، رهبر واقعی پادشاهی، دستور را به تیم ضربت داده بود که خاشقجی را در کنسولگری این کشور در استانبول کشته و تکه‌تکه کنند. درحالی‌که ترامپ با سعودی‌ها نزدیک بود، اما بایدن قول داده بود که در صورت انتخاب شدن در کاخ سفید، راه دیگری را اتخاذ کند. او گفت که سعودی‌‌ها را وادار می‌‌کند «بهای آن را بپردازند و آنها را در حقیقت به دولتی منفور تبدیل خواهد کرد» درحالی‌که می‌گفت «ارزش اجتماعی بسیار اندکی در دولت کنونی عربستان سعودی وجود دارد.» بایدن پس از آغاز به کار، گزارش اطلاعاتی درباره قتل خاشقجی را به‌عنوان «بیانیه پاسخگویی» منتشر و تحریم‌هایی را علیه برخی از دست‌اندرکاران این قتل اعمال کرد. اما او هیچ اقدامی علیه محمد (ولیعهد) انجام نداد و این محدودیتی را نشان می‌داد مبنی بر اینکه تا چه حد حاضر است از ریاض جدا شود.

دولت استدلال می‌‌کند که به سیاست «چک‌‌های سفید» تیم ترامپ برای ریاض پایان داده اما تمایلی به پایان دادن به دوستی تقریبا هشت‌دهه‌ای آمریکا با عربستان سعودی که متحد مهمی در زمینه‌های مختلف بوده ندارد. آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه روز چهارشنبه در مراسمی به مناسبت صدمین سالگرد نشریه «فارن‌افرز» گفت: «عربستان سعودی شریک مهم ما در مقابله با افراط‌گرایی در منطقه و مقابله با چالش‌های منطقه‌ای است. همچنین امیدوارم در ادامه روند ایجاد روابط بین اسرائیل و همسایگان دور و نزدیکش بر اساس توافق ابراهیم، این روابط ادامه یابد.» بلینکن افزود که حقوق بشر هنوز مهم است؛ اما «ما در این رابطه به کلیت منافع خود می‌پردازیم.» توافق‌نامه ابراهیم که تحت نظارت ترامپ امضا شد، روابط دیپلماتیک عادی را بین اسرائیل و چندین کشور عربی از جمله امارات متحده عربی و بحرین برقرار کرد؛ اما عربستان سعودی همچنان هدف دست‌نیافتنی است؛ هدفی که در صورت به رسمیت شناختن رسمی اسرائیل، راه درازی را به سوی اعتبار بخشیدن به وضعیت اسرائیل در منطقه طی خواهد کرد. شاهزاده فیصل بن‌فرحان آل‌سعود، وزیر امور خارجه عربستان، اخیرا نسبت به پیوستن نهایی به این توافق رویکردی خوش‌بینانه اتخاذ کرد؛ اما معتقد است که ابتدا باید در حل مناقشه طولانی مدت اسرائیل با فلسطینی‌ها پیشرفت حاصل شود.