کمک مشروط آمریکا به اوکراین

بایدن در مقاله‌‌ای به‌‌عنوان مقاله‌‌نویس ‌میهمان، در نیویورک‌‌تایمز گفت که کمک‌‌های اخیر به اوکراین کمک می‌‌کند در میدان جنگ باقی بماند و در قوی‌‌ترین موقعیت ممکن در میز مذاکرات حاضر شود. ولادیمیر زلنسکی گاه دست به انتقاد از متحدان زده و گاه از آنها تمجید کرده است و استدلال می‌‌کند که تسلیحات ارسال‌شده در آغاز جنگ کافی نبوده و از آنها خواسته بود که برای دور کردن نیروهای روسی، تسلیحات دوربردتر و قدرتمندتر نیاز دارد. سامانه موشکی توپخانه با تحرک بالا، یک سلاح دقیق هدایت‌شده با ماهواره، اوکراین را قادر می‌‌سازد تا حملاتی را فراتر از برد توپخانه فعلی خود انجام دهد .با این حال، بایدن و سایر مقامات دولت تاکید کردند که این تسلیحات را برای دفاع از خاک خود در اختیار اوکراین قرار دهند. این تسلیحات برای حمله به روسیه نیست و تصمیم گرفته‌‌اند این سامانه را با موشک‌‌های دوربردی که قادر به پرواز ۲۰۰مایل هستند، تجهیز نکنند. بایدن نوشت: «ما به دنبال جنگ بین ناتو و روسیه نیستیم. من با پوتین مخالفم و اقدامات او مرا خشمگین می‌‌کند؛ اما ایالات متحده تلاشی برای برکناری او در مسکو نخواهد کرد. همچنین ما اوکراین را تشویق نمی‌‌کنیم یا به او اجازه نمی‌‌دهیم تا فراتر از مرزهایش حمله کند.»

رهبران اروپایی در اوایل این هفته در نشست دو روزه سران در بروکسل متعهد شدند ۷/ ۹میلیارد دلار کمک مالی به اوکراین ارائه کنند. افزایش قدرت آتش اوکراین برای سیویرودونتسک که شرقی‌‌ترین شهر تحت کنترل اوکراین است، خیلی دیر اتفاق می‌‌افتد. سرهی هایدای، رئیس اداره نظامی منطقه‌‌ای اوکراین، اواخر روز سه‌‌شنبه گفت که نیروهای روسی بیشتر شهر را تصرف کرده‌‌اند. به گفته یک گروه امدادی، حدود ۱۲هزار غیرنظامی، از جمعیت حدود ۱۰۰ هزار نفری قبل از جنگ، در شهر باقی مانده‌‌اند. با این حال مقامات ارشد آمریکایی می‌‌گویند ارتش روسیه در تلاش برای تصرف شرق اوکراین، در حال تکرار اشتباهاتی است که در تلاش ناموفق پیشین خود برای تصرف کل کشور مرتکب شده بود.

تصرف دارایی‌‌های روسیه؟

ویرانی‌‌های ناشی از جنگ روسیه در اوکراین، رهبران سراسر جهان را وادار کرده است که بیش از ۳۰۰میلیارد دلار از دارایی‌‌های بانک مرکزی روسیه را مصادره کنند و این وجوه را به اوکراین برای کمک به بازسازی کشور تحویل دهند. به نوشته روزنامه نیویورک‌‌تایمز، اما این حرکت که در بخش‌هایی از اروپا شتاب بیشتری گرفته، در ایالات متحده با مقاومت مواجه شده است. مقامات ارشد دولت بایدن نسبت به درخواست‌‌های بین‌‌المللی برای مصادره دارایی‌‌های بانک مرکزی روسیه و استفاده از آن برای تامین مالی بازسازی اوکراین هشدار می‌‌دهند و می‌‌گویند چنین اقدامی می‌‌تواند غیرقانونی باشد و سرمایه‌‌گذاری در ایالات متحده را کاهش دهد. انتظار می‌رود هزینه بازسازی اوکراین قابل توجه باشد. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری این کشور در این ماه تخمین زد که پس از ماه‌ها حملات توپخانه، موشک و تانک این مبلغ می‌تواند ۶۰۰میلیارد دلار باشد؛ به این معنی که حتی اگر تمام دارایی‌های بانک مرکزی روسیه در خارج از کشور توقیف شود، تنها نیمی از هزینه‌ها را پوشش می‌‌دهد. هفته گذشته وزرای دارایی استونی، لتونی، لیتوانی و اسلواکی در بیانیه‌‌ای مشترک از اتحادیه اروپا خواستند تا راهی برای تامین مالی بازسازی شهرها و شهرک‌‌های اوکراین با دارایی‌‌های مسدودشده بانک مرکزی روسیه ایجاد کند تا روسیه برای اقدامات خود و پرداخت خسارت واردشده مسوولیت‌‌پذیر شود. مصادره دارایی‌های روسیه همچنین یکی از موضوعات محوری در گردهمایی مقامات ارشد اقتصادی گروه۷ در نشست این ماه بود که این ایده از حمایت آلمان و کانادا برخوردار بود. ایالات متحده که تلاش جهانی را برای منزوی کردن روسیه با تحریم‌های شدید رهبری کرده، در این مورد بسیار محتاط‌‌تر عمل کرده است. تنها بخشی از وجوه در ایالات متحده نگهداری می‌‌شود. بسیاری از آن در اروپا، از جمله در بانک تسویه حساب‌‌های بین‌المللی در سوئیس نگهداری می‌‌شود.