عمران خان علیه دولت وارداتی

«ری موگول» و «سوفیا سیفی» در گزارش ۲۸ می‌در سی. ان. ان نوشتند: خان اوایل روز پنج‌شنبه در اسلام آباد در سخنانی که به گفته او «بزرگ‌ترین اعتراض» در تاریخ کشور بود، صحبت می‌کرد آن هم پس از درگیری تظاهرکنندگان با نیروهای امنیتی که او مجبور شد این مراسم را محدود کند. خان البته اعلامیه‌ای هشدارآمیز هم صادر کرد و در آن با عباراتی هشدارآمیز چنین گفت: «به این دولت وارداتی ۶ روز فرصت می‌دهم تا انتخابات جدید را اعلام کند وگرنه با ۲‌میلیون نفر دوباره وارد اسلام آباد می‌شوم.» فریادهای خشمگین حمایت و شعارهای خشم‌آمیز علیه ایالات متحده و دولت فعلی پاکستان در میان جمعیت طنین انداز بود. ادعاهای خان مبنی بر توطئه‌ای به رهبری ایالات متحده علیه وی به یکی از عناصر اصلی راهپیمایی‌های بی‌شماری تبدیل شده که وی در سراسر پاکستان و در تلاش برای بازگشت به قدرت برگزار کرده است آن هم پس از برکناری در ۱۰ آوریل با رای عدم‌اعتماد پارلمان. این ادعاها با جمعیت جوان در کشوری برخورد پیدا کرده که احساسات ضد آمریکایی در آن رایج است و احساسات ضد نظام به دلیل افزایش هزینه‌های زندگی به بحران دامن زده است.

اما منتقدان خان می‌گویند که ادعاهای او مشکل دارد: «هیچ مدرکی دال بر توطئه وجود ندارد.» هم ارتش آمریکا و هم ارتش پاکستان قویا اتهامات خان را رد کرده‌اند و نخست‌وزیر سابق نیز از ارائه هر گونه سندی در حمایت از ادعاهای خود خودداری کرده است. «ملیحه لودی»، سفیر سابق پاکستان در ایالات متحده و سازمان ملل، می‌گوید: «عمران خان در تلاش است تا از احساسات ضد آمریکایی برای بسیج حمایت استفاده کند.» او می‌افزاید: «گروه وفادار و حامیان عمران خان آماده‌اند تا حقایق را کنار بگذارند و روایت توطئه خارجی نقل شده از سوی او را باور کنند، حتی اگر شواهدی برای حمایت از آن وجود نداشته باشد.» لودی گفت، هدف روشن است: «خان، بازی با دشمنی‌‌‌های چند دهه‌‌‌ای را مسیر بازگشت به قدرت می‌‌‌داند.»

ادعای توطئه خان چیست؟

«خان» بارها ادعا کرده است که «دونالد لو»، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، در ماه مارس با سفیر پاکستان در واشنگتن ملاقات کرده و به او گفت که خان باید با رای عدم‌اعتماد از قدرت برکنار شود. خان روز دوشنبه به سی. ان. ان گفت که «لو» تهدید کرده است که پاکستان «متحمل عواقب» خواهد شد مگر اینکه خان از قدرت برکنار شود. یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا که پیش از این دست داشتن در برکناری خان را رد کرده بود، به سی. ان. ان گفت: «این ادعاها هیچ حقیقتی ندارد.» هنگامی که از خان خواسته شد برای ادعاهای خود مدرک ارائه کند، گفت که در این نشست، یادداشت بردارانی از طرف آمریکایی و پاکستانی حضور داشتند، اما وقتی از او پرسیده شد که آیا یادداشت‌هایی را برای هر یک از اتهامات «رو» خواهد کرد یا خیر، مستقیما پاسخی نداد.

او همچنین با شواهدی گفت که یک «رمزی» که جزئیات این دیدار را فاش می‌کند از سوی سفیر پاکستان به کابینه پاکستان ارسال شده است. خان ادعا کرد که صورتجلسه آن جلسه را به شورای امنیت ملی پاکستان (NSC) ارائه کرده است. شورای امنیت ملی ماه گذشته با قاطعیت اتهامات خان را رد کرد و در بیانیه‌ای گفت که آنها «هیچ مدرکی دال بر توطئه پیدا نکرده‌اند.» خان همچنین گفت که می‌‌‌داند سفر رسمی او به مسکو در اواخر فوریه، مصادف با روز حمله روسیه به اوکراین، احتمالا مقامات آمریکایی را عصبانی کرده است. خان همچنین پیش‌تر ارتش و اپوزیسیون پاکستان به رهبری شهباز شریف، نخست‌وزیر فعلی پاکستان را به توطئه و همکاری با ایالات متحده متهم کرده بود که هر دو آن را رد می‌کنند.