این وزارتخانه گفت که دومین خبرنگار پس از اصابت گلوله به ناحیه کمر در بیمارستان بستری شد. این شبکه خبری در بیانیه‌ای اعلام کرد: «الجزیره، اسرائیل و نیروهای اشغالگر را مسوول شهادت شیرین می‌داند. همچنین از جامعه جهانی می‌‌خواهد که نیروهای اشغالگر اسرائیل را محکوم کرده و آنها را پاسخگو سازد.» «آویو کوچاوی» رئیس ستاد ارتش اسرائیل ادعا کرد که مشخص نیست چه کسی به این روزنامه‌نگار شلیک کرده است. این در حالی است که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان، خواهان تشکیل یک گروه حقیقت‌یاب بین‌المللی برای کشف نحوه مرگ این خبرنگار شده است. با این حال، به نظر می‌رسد اسرائیل به دنبال فرار از پاسخگویی و متهم ساختن نیروهای فلسطینی است. ویدئویی که از لحظه مرگ او نشان داده شد، حاکی از این است که ابوعاقله، روزنامه‌‌نگار کهنه‌‌کار۵۱ ساله، جلیقه‌‌ای محافظ به تن داشت که نشان می‌‌داد وی یکی از اعضای رسانه‌های خبری است. این ویدئو که توسط الجزیره پخش شده است، تیراندازی به ابوعاقله را نشان نمی‌دهد؛ اما در همان ثانیه‌های اول صدای تیراندازی شنیده می‌شود و پس از آن مردی فریاد می زند: «مصدوم! شیرین، شیرین، آهای آدم‌ها، شیرین! آمبولانس!» درحالی‌که او به فریاد زدن و «آمبولانس آمبولانس» گفتن ادامه می دهد، دوربین به سمت ابوعاقله حرکت می‌کند که نشان می‌دهد او با صورت به زمین افتاده است. در کنار او در این ویدئو، خبرنگار زن دیگری توسط الجزیره به نام «شذا حنایشه» شناسایی شده است. او نیز جلیقه‌ای با علامت «Press» و کلاه ایمنی به سر داشت، خمیده شده بود و سعی می کرد خود را به ابوعاقله برساند. اما او با شلیک گلوله مجبور به عقب‌نشینی شد.

«حنایشه» به الجزیره گفت که در هنگام شلیک گلوله به سمت خبرنگاران هیچ تقابلی میان مبارزان فلسطینی و ارتش اسرائیل وجود نداشت. او افزود که هدف خبرنگاران بودند. حنایشه به الجزیره گفت: «ما چهار خبرنگار بودیم. همه ما جلیقه به تن و کلاه ایمنی به سر داشتیم.» او گفت که نیروهای اسرائیلی «حتی پس از افتادن او بر زمین از شلیک خودداری نکردند. به خاطر شلیک‌ها حتی نمی‌توانستم دستم را دراز کنم تا او را به سمت خودم بکشم. ارتش برای کشتن عمدی تیراندازی می‌کرد.» به گزارش خبرگزاری رسمی فلسطین به نقل از وزارت بهداشت، یکی دیگر از خبرنگاران الجزیره به نام «علی صمودی» که او نیز جلیقه محافظ به تن داشت از ناحیه پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت. به گزارش الجزیره، وضعیت او باثبات است.

به نوشته «عبدالرحیم- کینگزلی» صمودی در یک مصاحبه تلفنی از روی تخت بیمارستان خود گفت: «در منطقه هیچ فلسطینی مسلح یا هیچ مقاومتی حتی غیرنظامی وجود نداشت.» او افزود: «حدود ۲۰ متر به سمت سربازان راه افتادیم. سپس ناگهان رگبار گلوله‌ها به سویمان شلیک شد.» در پی چندین حمله از سوی فلسطینی‌ها که از اواخر ماه مارس منجر به کشته شدن ۱۹ اسرائیلی شده است، ارتش اسرائیل از اوایل آوریل حملات منظمی را به جنین انجام داده است. حداقل سه نفر از عاملان مظنون به این حملات اخیر فلسطینی‌ها از منطقه جنین بودند. وزارت خارجه اسرائیل نیز اعلام کرد که پیشنهاد انجام تحقیقات مشترک با فلسطینی‌‌ها را داده است؛ اما تشکیلات خودگردان فلسطین نپذیرفته است. حسین الشیخ، یکی از مقامات ارشد فلسطینی، پیشنهاد انجام تحقیقات مشترک را رد کرد.

تشییع با شکوه

 پیکر شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره که روز چهارشبه بر اثر اصابت گلوله ارتش اشغالگر رژیم صهیونیستی در شهر جنین به شهادت رسید، روز پنج‌شنبه در شهر رام‌الله تشییع شد. به گزارش القدس العربی، مراسم تشییع جنازه با کاروان نظامی از بیمارستانی در رام‌الله آغاز شد و این کاروان به سمت مقر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین حرکت کرد. صدها فلسطینی در مسیر عبور کاروان صف‌آرایی کردند و گل رز پخش کردند و تصاویر ابوعاقله را برافراشتند و جملاتی را در محکومیت شهادت او سر دادند. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در مراسم تشییع شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی - آمریکایی الجزیره در مقر ریاست تشکیلات حضور داشت و تاج گلی را روی پیکر وی قرار داد. این مراسم با نواختن سرود ملی فلسطین اجرا شد.

پیکر خبرنگار الجزیره از محل ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی به بیمارستان فرانسوی در شهر بیت‌المقدس منتقل و دیروز جمعه در گورستان «صهیون» در نزدیکی باب‌الخلیل در کنار پدرش به خاک سپرده خواهد شد. همچنین ۲۲۹ سازمان عربی و بین‌المللی فعال در عرصه حقوق بشر، با امضای بیانیه‌‌ای کشته شدن شیرین ابوعاقله، خبرنگار الجزیره توسط نیروهای رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. همزمان صدها خبرنگار و فعال در لندن در محکومیت قتل این خبرنگار دست به تحصن زدند. تعداد روزنامه‌نگاران فلسطینی و کارشناسان رسانه‌‌ای کشته‌شده توسط اسرائیل از سال ۱۹۷۲ به (۸۳) افزایش یافته است. امضاکنندگان این بیانیه تاکید کردند که جنایات اشغالگران اسرائیلی در هدف‌گیری ابوعاقله، یک عمل عمدی و از پیش طراحی‌شده و یک جنایت ترور تمام‌عیار است. همزمان صدها تن از حامیان فلسطین در انگلیس در تحصن بزرگی که توسط «مجمع تفکر عرب» در مرکز لندن برگزار شد، شرکت و کشته شدن خبرنگار الجزیره توسط رژیم صهیونیستی را محکوم کردند. حاضران از دولت انگلیس خواستند موضع قاطعانه علیه اسرائیل اتخاذ کند و مانع حملات مکرر آن علیه خبرنگاران و غیرنظامیان در اراضی فلسطینی شود.