پس از ترور «ابوابراهیم القریشی» و سخنگوی رسمی وی از سوی نیروهای ویژه آمریکا، داعش حملات خود را در شمال شرق سوریه افزایش داده است. «ابوعمر المهاجر» سخنگوی کنونی داعش در ۱۷آوریل در پیامی صوتی با عنوان «انتقامِ دو شیخ» از جنگجویان داعش خواست تا انتقام مرگ «دو شیخ» و دو رهبر خود را بگیرند. بر اساس گزارش مرکز اطلاع رسانی «روژاوا» مستقر در شمال شرق سوریه، داعش از آن زمان تاکنون حداقل ۲۰ حمله انجام داده است. «ساشا هافمن» محقق مرکز اطلاع‌رسانی روژاوا به الجزیره گفت: «[حملات] به ویژه در دیرالزور رخ داده است، اما همچنین در مناطقی که معمولا [از خشونت] داعش در امان هستند، مانند منبج، رقه و جزیره هم رخ داده و این مناطق هم از حملات داعش در امان نیستند. تنها در ۱۰ روز، داعش حملات بیشتری را در شمال شرق سوریه نسبت به مجموع ماه‌های فوریه و مارس انجام داد.»

هافمن معتقد است که زمان عملیات داعش استراتژیک بود؛ زیرا «توجه بین المللی در جای دیگری» - به‌ویژه در اوکراین جنگ‌زده- است. این محقق گفت: «این اقدام احتمالا به همان اندازه که از خلأ ژئوپلیتیک استفاده می‌کند، تلاش می‌کند توجه جهانی را به این گروه معطوف کند.» به گفته دیده‌بان حقوق بشر سوریه، یک ناظر جنگ مستقر در بریتانیا، داعش علاوه بر تیراندازی روز پنج‌شنبه دست کم ۸۲ عملیات مسلحانه دیگر را در سال۲۰۲۲ انجام داد که در آن ۶۳ غیرنظامی و جنگجویان SDF کشته شدند. داعش روزگاری منطقه‌ای به وسعت بریتانیا در سراسر سوریه و عراق را تحت کنترل داشت؛ اما از آن زمان وضعیت واقعی خود را از دست داده است. از آن زمان با هسته‌های خفته در سراسر شهرها و روستاها (جایی که حملات چریکی را انجام می‌‌دهد) تغییر شکل داده است.

علاوه بر ظهور مجدد داعش، غیرنظامیان در شمال شرق سوریه نیز با چشم‌انداز تاثیر بر فعالیت گروه‌های بشردوستانه در منطقه مواجه هستند. «باهیا زریکم» مشاور سیاست و حمایت در «دفتر واکنش به شورای سوری پناهندگان نروژی» به الجزیره گفت: «رویدادهای چند هفته گذشته یادآور این است که بازگشت خشونت می‌‌تواند تمام تلاش‌‌ها برای برقراری صلح پایدار در شمال شرق را از مسیر خارج کند.» او افزود: «هرگونه تشدید تنش می‌تواند تمام تلاش‌های بشردوستانه را به خطر بیندازد و منجر به عواقب شدیدی برای افراد آسیب‌پذیر شود.» یازده سال از زمانی که تظاهرات ضد دولتی سوریه به یک جنگ داخلی تبدیل شد، طبق گزارش‌ها، بیش از ۶۰درصد مردم با گرسنگی روبه‌رو هستند؛ زیرا قیمت مواد غذایی و سوخت سر به فلک کشیده است. میلیون‌ها نفر همچنان آواره‌اند. برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد اخیرا اندازه جیره غذایی خود را در شمال غربی سوریه کاهش داده است؛ زیرا سازمان های خیریه با وجود شرایط وخیم زندگی در تلاش برای مقابله با کمبود بودجه هستند. نگرانی در حال حاضر این است که افزایش حملات وضعیت انسانی را وخیم‌تر کند و کمک گرفتن را برای نیازمندان دشوارتر سازد. شمال شرق سوریه امسال خطرناک‌تر شده است و حمله داعش به زندانی در حسکه در اواخر ژانویه نشانه‌ای از اتفاقات آینده است. آن جنگ پس از یک هفته پایان یافت؛ اما تنها پس از کشته شدن تقریبا ۲۰۰ غیرنظامی و جنگجو و به جا گذاشتن ۴۵هزار آواره در بیانیه ۱۷ آوریل، داعش به حملات بزرگ‌تر، به‌ویژه در اردوگاه الحول در شمال شرق سوریه اشاره کرد. به گفته هافمن، این کمپ «بیش از ۵۰ هزار فرد مرتبط با داعش» را در خود جای داده است. سازمان‌های حقوق بشر الهول را به زندانی در فضای باز تشبیه کرده‌اند. این اردوگاه در مجموع بیش از ۶۰ هزار نفر را در خود جای داده است که اکثرا زنان و کودکان مرتبط با جنگجویان داعش از جمله شهروندان بیش از ۶۰ کشور هستند.