به گزارش بی‌بی سی، ملا عبدالمنان عمری در پاسخ به این سوال که «چرا طالبان به رسمیت شناخته نمی‌شوند؟» گفت دولت طالبان آنچه را که لازم بود انجام داده است اما این جامعه جهانی است که در قبال به رسمیت شناختن امارت طالبان برخورد دوگانه و بی‌‌سابقه دارد. او می‌گوید، وقتی دنیا به دولت ما نیاز دارد، می‌گویند ما با شما در تعامل هستیم اما برعکس هنگامی که طالبان می‌خواهد با آنها (جامعه جهانی) صحبت کند، پاسخ‌‌شان این است که شما هنوز به رسمیت شناخته نشده‌‌اید. عمری اذعان کرد که یکی از شرط‌‌های جامعه‌‌جهانی از آغاز مذاکرات، تشکیل یک نظام همه‌‌شمول بود، اما این از همان ابتدا یک درخواست مجهول بود. «روشن نبود که منظور شمولیت اشخاص و افراد است یا نمایندگان اقشار و اقوام مختلف.» او گفت فعلا در افغانستان یک «نظام اسلامی (امارت اسلامی) تاسیس شده است و برکل کشور تسلط دارد و نیاز برای مذاکره با طرف مقابل وجود ندارد. چون طرفی برای مذاکره وجود ندارد. آنهایی‌‌ که خود را نماینده مردم خطاب می‌کردند، نمایندگی واقعی نداشتند و حالا به جامعه جهانی هم ثابت شد که چنان نبود.»

وزیر فواید عامه طالبان درباره شرط دیگر جامعه جهانی که دادن حق کار برای زنان است، گفت: «برای زنان بر اساس اصول اسلامی حقشان داده می‌شود.» او گفت: «در تشکیل مقدماتی، ما به این تصمیم رسیده بودیم که در حال حاضر تا مساعد شدن شرایط، زنان در خانه بمانند. در جاهایی مانند وزارت صحت که مراجعان زن دارد، به زنان اجازه داده شده است تا به کارهای خود ادامه بدهند.» اما درباره وزارت فواید عامه گفت «ما مراجعان زن نداریم و فعلا به حضور آنها تا مساعد شدن شرایط در دفاتر نیازی دیده نمی‌شود. اما ما به آنها حقوقشان را پرداخت می‌کنیم.»

در صد و اند روزی که از حاکمیت طالبان در افغانستان می‌گذرد، این گروه در آرزوی شناسایی بین‌المللی است اما هنوز نتوانسته مشروعیت بین‌المللی برای شناسایی به دست آورد.«نیکلاس کی»، سفیر سابق بریتانیا در افغانستان، می‌گوید طالبان هنوز برای به رسمیت شناختن از سوی جامعه‌‌جهانی مشروعیت داخلی لازم را کسب نکرده‌‌ است. او گفت، مشروعیت داخلی، پایبندی به تعهدات بین‌المللی، ثبات و کنترل جامع بر یک کشور از سوی یک دولت، از عناصر کلیدی در به رسمیت شناختن یک دولت از سوی جامعه جهانی است که اداره طالبان هیچ‌کدام از این شروط را تاکنون تکمیل نکرده است. او گفت طالبان نیاز دارند تا کار خود را نخست به هر نحوی از گرفتن مشروعیت داخلی آغاز کنند.