درام کرونایی در میان ژرمن‌ها

درحالی‌که اتریش آماده می‌شود تا هفته آینده وارد قرنطینه ملی شود، وزیر بهداشت در کشور همسایه آلمان روز جمعه پیشنهاد کرد که یک اقدام مشابه برای این کشور نیز همچنان یک گزینه است؛ زیرا موارد ابتلا به ویروس کرونا در آنجا رکورد زده است. «کریستوفر.ای.شوتز» در گزارش ۱۹نوامبر برای نیویورک‌تایمز نوشت، افزایش شتابناک شمار مبتلایان به ویروس کرونا در اتریش و آلمان، پس از چند هفته بحث و مجادله، سرانجام دولت‌ها را وادار به تصویب مجدد محدودیت‌های شدید اجتماعی کرد. این مقررات از روز دوشنبه ۲۲ نوامبر در سراسر اتریش و منطقه توریستی زالسبورگ واقع در مرز این کشور با آلمان به مرحله اجرا درمی‌آید. در دو هفته گذشته میزان ابتلا به ویروس کرونا در دو کشور اتریش و آلمان به‌شدت افزایش یافت و در مواردی به حدود هزار تن در برابر هر صدهزار نفر جمعیت رسید.

 درحالی‌که این رقم تا اواخر اکتبر زیر ۱۰۰ بود. با این همه، آلکساندر شالنبرگ صدراعظم اتریش روز جمعه ۱۹نوامبر در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که تزریق واکسن کرونا از اول فوریه سال آینده برای همه شهروندان اتریش اجباری خواهد شد. صدراعظم اتریش همچنین اعلام کرد که محدودیت‌های شدید کرونایی از روز دوشنبه ۲۲ نوامبر بار دیگر برای ۲۰ روز در سراسر این کشور اعمال خواهد شد. در این دوره شهروندان مجاز هستند تنها برای انجام کارهای اجتناب‌ناپذیر و خیلی ضروری خانه‌های خود را ترک کنند؛ اما مدارس و کودکستان‌ها بسته نمی‌شوند. به گفته شالنبرگ، از روز ۱۳ دسامبر محدودیت‌ها برای واکسینه‌شدگان برطرف می‌شود؛ اما کسانی که واکسینه نشده‌اند همچنان ناگزیر به رعایت محدودیت‌ها خواهند بود.

پایگاه اینترنتی شبکه نخست تلویزیون آلمان با انتشار نموداری نشان داد که تا ۱۹ژوئن امسال از هر صد هزار اتریشی ظرف یک هفته تنها حدود ۵۰ تن به ویروس کرونا مبتلا می‌شدند؛ اما این رقم در هفته منتهی به ۱٧ نوامبر به حدود هزار تن رسیده، یعنی ۲۰برابر شده است. چنین روندی از آغاز پاندمی سابقه نداشته است. «ینس اشپان» وزیر بهداشت آلمان نیز در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره قرنطینه برای افراد واکسینه‌شده و واکسینه‌نشده گفت: «ما در موقعیتی هستیم که نباید هیچ چیز را رد کرد.» اظهارات وی یک روز پس از آن بیان شد که نمایندگان پارلمان به اجبار افراد واکسینه‌نشده که به سر کار می‌روند یا از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند برای ارائه نتایج آزمایش روزانه رای دادند. میزان واکسیناسیون این کشور در میان بزرگسالان حدود ۷۹درصد است.

آنگلا مرکل، صدراعظم و فرمانداران ایالتی دیگر نیز پنج‌شنبه‌شب توافق کردند که برای افرادی که وارد رستوران‌ها، کافه‌ها و سالن‌های آرایشی می‌شوند یا در ایالت‌هایی که تخت‌های بیمارستانی در آنها کمیاب است، مدرکی دال بر واکسیناسیون یا بهبودی از ابتلای به ویروس الزامی است؛ اما برخی از ایالت‌های آلمان به تنهایی این کار را انجام می‌دهند. روز جمعه، فرماندار باواریا که بحران‌خیزترین منطقه در میان ایالت‌های آلمان است، اقداماتی از جمله لغو تمام بازارهای کریسمس و بسته شدن بارها و کلوپ‌های شبانه را حداقل تا ۱۵ دسامبر اعلام کرد. بازار جشن کریسمس در ایالت مونیخ نیز اوایل این هفته لغو شد. سالن‌های تئاتر، سینما، اپرا و برخی ورزش‌ها که نیازمند حضور تماشاگر است برای افرادی که واکسینه شده‌اند یا از ویروس بهبود یافته‌اند و نتیجه آزمایش‌شان منفی است، مجاز خواهند بود با ۲۵درصد ظرفیت باز بمانند. رستوران‌ها ساعت ۱۰ شب تعطیل می‌شوند؛ مناطقی که میزان ابتلای بالایی دارند به‌طور کامل تعطیل خواهند شد و تنها مغازه‌های ضروری، مهدکودک‌ها و مدارس باز خواهند ماند. مارکوس سودر، فرماندار ایالت مذکور گفت: «ما با یک درام کرونایی روبه‌رو هستیم.» او با اشاره به بیمارستان‌های پرجمعیت افزود: «اعداد در کوتاه‌ترین زمان در حال افزایش است و تخت‌ها پر است.» برخی از بیماران در آنجا به بیمارستان‌های کمتر شلوغ در شمال آلمان منتقل می‌شوند. فرماندار ساکسونی نیز روز جمعه محدودیت‌های جدیدی را اعلام کرد. از روز دوشنبه، ممنوعیت برخی از رویدادها و تجمعات بزرگ‌تر بدون توجه به شرایط بهداشتی افرادی که در آن شرکت می‌کنند، اعمال می‌شود. روز جمعه ۱۹ نوامبر رئیس بنیاد روبرت کخ آلمان نیز که بر روند گسترش کرونا نظارت دارد، اعلام کرد که در ۱۱۰ شهرستان آلمان میزان ابتلا به کرونا ظرف یک هفته منتهی به جمعه از مرز ۵۰۰ تن در برابر هر ۱۰۰هزار تن افزایش یافته است. همزمان وزیر بهداری آلمان هم هشدار داد که آلمان در برابر یک موقعیت اضطراری ملی قرار گرفته و تعداد مبتلایان در این کشور ظرف چهار هفته اخیر به ۵ برابر رسیده است. ناظران زیادی در روزهای اخیر هشدار داده‌اند که آلمانی‌ها باید خودشان را برای زمستان بسیار سختی آماده کنند.