دموکرات‌ها در کنگره درگیر اختلافات جناحی هستند. گرچه در اوایل امسال آنان بسته محرک اقتصادی بزرگی را به تصویب رساندند، اما بقیه دستور کار بایدن متوقف شده است؛ دستور کاری که شامل یک بسته زیرساختی یک‌تریلیون دلاری و یک بسته ۷/ ۱تریلیون دلاری برای هزینه‌های اجتماعی برای ۱۰ سال می‌شود. در صورت تصویب این طرح، بی‌شک پول بیشتری برای زیرساخت‌ها، اعتبارات مالیاتی در جهت فقرزادیی از کودکان، کاهش هزینه داروها و اعتبارات مالیاتی برای انرژی پاک صرف می‌شود که سبب تشویق سرمایه‌گذاران برای نسل جدیدی از ظرفیت‌ها خواهد شد؛ اما ممکن است رای‌دهندگان به این مسائل توجهی نکنند.

با این حال ممکن است شرایط در سال آینده بهبود یابد. موارد ابتلا به کووید-۱۹ از ماه سپتامبر روند کاهشی به خود گرفته است. درصورت کاهش بیکاری، انسداد در زنجیره تامین و تورم نیز کاهش خواهد یافت که نتیجه آن تسهیل زندگی برای شهروندان است؛ با  وجود این، این همان نقطه‌ای است که خبرهای خوب برای بایدن به پایان می‌رسد.

برخی از مشکلات پیش روی بایدن، داخلی است. سیاست آمریکا بیشتر تابع الگوهایی چون قوانین فیزیک است تا شانس موجود در مسابقات اسب دوانی. یکی از این مشکلات، از دست رفتن کرسی‌های حزب رئیس‌جمهور در انتخابات میان دوره‌ای‌ است و به احتمال زیاد آنان اکثریت را از دست خواهند داد. فارغ از سال آینده، چشم‌انداز پیش روی دموکرات‌ها حتی تیره‌تر نیز هست. عدم محبوبیت آنها در میان سفیدپوستان غیر تحصیلکرده دانشگاهی برای آنها هزینه زیادی در خارج از شهرها و حومه‌ها به همراه داشته است. برای پیروزی در الکترال کالج، مجلس نمایندگان و سنا، دموکرات‌ها نسبت به هر حزب دیگری در تاریخ به سهم بالایی از آرای خام نیاز دارند. پیروزی در این شرایط و زمانی که این کشور با ترمیم نهادهای ملی و طیف وسیعی از بحران‌ها از سلامت عمومی گرفته تا آب و هوا دست و پنجه نرم می‌کند، کار یک سیاستمدار با استعدادهای فرابشری است و بایدن آن مرد نیست. کمپین بایدن بر اساس صلاحیت، تجربه در سیاست خارجی و برای اجرای مرکزی‌گرایی و رد ترامپیسم به مبارزات انتخاباتی وارد شد. با وجود این عقب‌نشینی او از افغانستان یک شکست بود و او تنها با تکیه بر جناح چپ در حال حکمرانی است. مشکل اما تنها بایدن نیست. طبقه فعال جناج چپ حزب او که تحصیلات دانشگاهی دارند، بر این گمان هستند که رای‌دهندگان همان نگرش‌هایی را درباره نژاد و نقش دولت دارند که آنها دارند؛ ویرجینیا آخرین نمونه از این حماقت است. در نتیجه بایدن برای مقابله با آنها باید در حاشیه حزبش سخت‌گیرتر باشد و این ممکن است به معنای انجام کارهایی باشد که  تمایلی به انجام آنها ندارد.