این کشور موشک‌های کروز مافوق صوت را آزمایش می‌کند که خط دفاعی آمریکا را دور می‌زند و همه روابط را با ائتلاف ناتو به رهبری آمریکا قطع می‌کند. پس از یک توقف تابستانی، حملات باج‌افزاری که از خاک روسیه سرچشمه می‌گیرند، از سر گرفته شده‌اند و در اواخر اکتبر، مایکروسافت یک کمپین جدید نظارت سایبری روسیه را فاش کرد. «آنتون تروئیانوفسکی» و «دیوید.ای.سانجر» در گزارش ۳۱ اکتبر در نیویورک تایمز نوشتند، از زمان روی کار آمدن پرزیدنت بایدن در ۹ ماه پیش، ایالات متحده تحریم‌های جدید گسترده‌ای را علیه روسیه وضع کرده، به تسلیح و آموزش ارتش اوکراین ادامه داده و تهدید به حملات سایبری تلافی‌جویانه علیه اهداف روسی کرده است. سفارت آمریکا در مسکو نیز عملا صدور ویزا را متوقف کرده است.

درحالی‌که رهبران جهان در نشست گروه ۲۰ در رم با یکدیگر ملاقات کردند، اما بایدن حتی این فرصت را پیدا نکرد که مسائل را با همتای روس خود درمیان بگذارد؛ زیرا ولادیمیر پوتین به‌دلیل نگرانی از کرونا در این اجلاس حضور نیافته بود و تنها حضوری مجازی داشت.

با این حال، با وجود رقابت‌ها و برخی مخاطرات که دو کشور را تا آستانه درگیری پیش برده است؛ اما دو طرف مذاکراتی را هم انجام می‌دهند. نشست بین بایدن - پوتین در ماه ژوئن در ژنو باعث ایجاد یکسری تماس‌ها بین دو کشور شد، از جمله سه سفر از سوی مقام‌های ارشد دولت بایدن به مسکو از ماه ژوئیه و ملاقات‌های بیشتر با مقام‌های روسی در کشورهای بی‌طرفی مانند فنلاند و سوئیس. یک گفت‌وگوی جدی درباره کنترل تسلیحات در جریان است که عمیق ترین گفت‌وگو در سال‌های اخیر است.

«آن نوبرگر» مشاور ارشد کاخ سفید در امور سایبری و فناوری‌های نوظهور، در یکسری جلسات مجازی با همتای روس خود شرکت کرده است. چند هفته پیش - پس از یک بحث گسترده در درون جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره اینکه برخی مسائل تا چه میزان باید افشا شود - ایالات متحده اسامی و جزئیات چند هکری را که فعالانه به آمریکا حمله می‌کردند، فاش کرد.

اکنون، یکی از مقام‌های دولت آمریکا می‌گوید، ایالات متحده منتظر است ببیند آیا این اطلاعات منجر به دستگیری این افراد می شود یا خیر. در قاموس آمریکا، این اقدام می‌تواند آزمایش یا محکی درباره جدیت پوتین برای برخورد با باج‌افزارها و سایر جرایم سایبری باشد. مقام‌های هر دو کشور می‌گویند که گفت‌وگوها تاکنون نتیجه چندانی نداشته اما به جلوگیری از خارج شدن تنش‌های روسیه و آمریکا از کنترل کمک می‌کند. یک مقام ارشد دولتی گفت که ایالات متحده درباره اهداف پوتین و کرملین «بسیار شفاف است» اما این تصور وجود دارد امکان همکاری دوجانبه در موضوعاتی مانند کنترل تسلیحات وجود دارد. این مقام خاطرنشان کرد که روسیه درباره برخی پرونده‌ها (مانند بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران به ریل خود و تا حدودی مساله کره شمالی) با ایالات متحده همسو بوده و از نزدیک برخی همکاری‌ها داشته است؛ اما اذعان داشت که بسیاری از حوزه های دیگر وجود دارد که روس‌ها سعی می‌کنند «مانع‌تراشی کنند».

رویکرد سنجیده بایدن تحسین برخی نهادهای سیاست خارجی روسیه را برانگیخته و باعث شده این باور در آنها پدید آید که افزایش تعامل کاخ سفید نشانه‌ای از آمادگی آمریکا برای انجام معاملات با مسکو است. «فیودور لوکیانوف» تحلیلگر برجسته سیاست خارجی روسیه که به کرملین مشاوره می‌دهد، می‌گوید: «بایدن اهمیت رویکرد سایبری را می‌فهمد. مهم‌ترین چیزی که بایدن می‌فهمد این است که او روسیه را تغییر نخواهد داد. روسیه همینی هست که هست.» برای کاخ سفید، مذاکرات راهی برای جلوگیری از غافلگیری‌های ژئوپلیتیک است که می‌تواند اولویت‌های بایدن را از مسیر خود خارج کند؛ مثل رقابت با چین و برنامه داخلی که با چالش‌های بی‌شمار مواجه است. برای پوتین، گفت‌وگو با ثروتمندترین و قدرتمندترین کشور جهان راهی برای نمایش نفوذ جهانی روسیه و برجسته کردن وجهه داخلی‌اش به‌عنوان ضامن ثبات است.