دیدار بنت با سیسی در قاهره

رئیس‌جمهوری مصر پس از دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد: در دیدارش با بنت که نخستین سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از ۱۰ سال پیش به مصر است، مساله سد النهضه را بررسی کرده و در این‌باره فهم مشترکی میان خود و بنت یافته است. عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهوری مصر در حاشیه نخستین دیدارش با نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در شهر شرم‌الشیخ گفت: با بنت «به صراحت» صحبت کرده و صحبت‌های زیادی پیرامون روابط دو طرف و تحولات منطقه صورت گرفته است. سیسی گفت: در این دیدار گفته است که برای حل بحران سد النهضه در چارچوب مذاکرات و گفت‌وگو و دستیابی به توافق نهایی تلاش می‌شود. وی همچنین گفت: در این دیدار وضعیت نوار غزه، اهمیت حفظ صلح و برقراری آتش‌بس، اهمیت برقراری ثبات و حمایت اقتصادی و بهبود حال شهروندان در کرانه باختری و غزه بررسی شد.

شبکه «کان» هم اعلام کرد: سیسی در این دیدار از بنت خواسته به عنوان بخشی از «معامله» برقراری آتش‌بس در نوار غزه به حل بحران سد النهضه کمک کند. این در حالی است که اظهارات سیسی شامل چنین پیشنهادی نبود. «روعی شارون» تحلیلگر مسائل نظامی شبکه کان گفت: اسرائیل نمی‌خواهد از مصر یا اتیوپی حمایت کند؛ اما می‌تواند در این خصوص با دولت آمریکا ارتباط داشته باشد یا مثلا با ارائه تاسیسات آب‌شیرین‌کن به حل مشکل در حال افزایش آب در مصر کمک کند. وی افزود: اگر اسرائیل خواسته‌های سیسی را برآورده کند، سیسی انگیزه زیادی برای اعمال فشار بر یحیی سنوار، رئیس جنبش حماس در غزه و سپس بازسازی این منطقه و بازگشت آرامش به آن خواهد داشت.

«هری فاوست» در گزارش ۱۳ سپتامبر در الجزیره نوشت: این دیدار دوطرفه «نمایشی عمومی از این مساله بود که گفته شود، روابط دو طرف زنده و رو به جلو است.» او افزود: «بی‌تردید تلاش‌های واقعی از سوی مصر وجود دارد تا نشان دهد به دنبال ایجاد روابط مستحکم در روابط دو طرف در انظار عمومی است.» این گزارشگر همچنین نوشت: «آنها می خواهند به آمریکا نگرانی‌های بالقوه خود درباره تغییر سیاست خارجی آمریکا و دور شدن دولت بایدن از مصر را نشان دهند. مصر دومین کشور در جهان است که از کمک‌های نظامی آمریکا بهره‌مند است. با این حال، داشتن روابط دوستانه با رژیمی که هسته‌ای است و بزرگ‌ترین دریافت دارنده کمک و متحد اصلی آمریکا در خاورمیانه [اسرائیل] است می‌تواند هم نزد افکار عمومی و هم دولت آمریکا نشانه خوبی باشد.»

به نوشته گزارشگر الجزیره، اسرائیل با کمک مصر از سال ۲۰۰۷ که حماس اداره این سرزمین را بر عهده گرفت، تحریم سفت و سختی علیه غزه اعمال کرده است. تا ماه مه، ۴ حمله از سوی اسرائیل علیه غزه صورت گرفته است. در سال ۱۹۷۹ مصر به اولین کشوری تبدیل شد که معاهده صلح با اسرائیل امضا کرده است. روابط دو طرف طی سال‌ها فراز و فرود داشته؛ اما مصر بازیگری کلیدی در آتش‌بس میان اسرائیل و گروه‌های فلسطینی در غزه بوده است. این میانجی‌گری قاهره بود که در جنگ ۱۱ روزه به آتش‌بس انجامید. این درگیری موجب کشته شدن ۲۶۰ فلسطینی ۱۳ اسرائیلی شد. در هر حال، دعوت قاهره از نخست‌وزیر اسرائیل برای بازدید از این کشور از سوی «عباس کامل»، مدیر سازمان اطلاعات، مصر ماه گذشته تحویل طرف اسرائیلی شد. السیسی در اوایل ۲۰۱۴ به ریاست جمهوری رسید چند ماه پس از آنکه محمد مرسی، اولین رئیس‌جمهور منتخب را از قدرت ساقط کرد. از آن زمان تا کنون رسانه‌های اسرائیلی بارها اعلام کردند که نتانیاهو، نخست‌وزیر قبلی اسرائیل، چندین مرتبه با سیسی دیداری مخفیانه داشته است. بنت، اولین نخست‌وزیر اسرائیل است که از سال ۲۰۱۱ به بعد در دیداری رسمی از قاهره وارد مصر شد.