خطر تروریسم داخلی

آمریکا در سال‌های اخیر شاهد جهش در تهدیدات تروریستی داخلی به‌ویژه از سمت سفیدپوست‌های نژادپرست بوده و اوج این تهدیدات را در حمله شش ژانویه به کنگره آمریکا ازسوی حامیان دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق تجربه کرد. این حمله‌کنندگان امید داشتند به اینکه نگذارند قانون‌گذاران کنگره نتیجه انتخاباتی را که در آن ترامپ در برابر بایدن شکست خورد، تایید کنند. بوش با یادآوری اتحاد مردم آمریکا بعد از حملات ۱۱ سپتامبر خواستار بازگشت به آن روحیه در ضمن بروز اختلافات سیاسی فزاینده در کشورش شد. این رئیس‌جمهور اسبق آمریکا گفت: «درباره اتحاد آمریکا در آن روزها به نظر با روزگار ما فاصله زیادی دارند. به نظر می‌رسد نیروهای بدنهاد در زندگی عادی ما در کارند و بخش خیلی زیادی از سیاست ما تبدیل به تقاضای عریان برای خشم، ترس و انزجار شده است.»

این مهم‌ترین سخنرانی جورج بوش و آشکار وی برای محکوم کردن ترامپ در ترویج نفرت‌پراکنی است. وی سخنان ترامپ را محکوم کرد و گفت که این نوع درگیری‌ها در داخل یک کشور با دموکراسی صوری صورت می‌گیرد نه در جمهوری دموکراتیک ما. این در حالی است که ترامپ روز شنبه در هیچ یک از مراسم یادبود مربوط به سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر حضور پیدا نکرد. او در بعدازظهر آن روز مجددا دروغش درباره تقلب در انتخابات ۲۰۲۰ را خطاب به گروهی از افسران پلیس نیویورک در مکانی در نزدیکی خانه‌اش در منهتن تکرار کرد و گفت: جرم و جنایت در این شهر چنانچه به پلیس آن اجازه اقدام بدهند، متوقف خواهد شد.

بر اساس یادداشت داخلی پلیس کاپیتول هیل که توسط سی‌ان‌ان هم مورد بررسی واقع شده است، مقامات مجری قانون آماده می‌شوند تا به درگیری و ناآرامی‌های احتمالی در جریان تجمع راست‌گرایان در واشنگتن که قرار است ۱۸ سپتامبر برگزار شود، پاسخ دهند. با این حال بوش نسبت به اقدامات این گروه‌های تروریستی هشدار داد و خواستار اتحاد بیشتر در کشورش نسبت به حضور این افراطیون شد.

بوش و همسرش لورا به همراه کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم یادبود برگزار شده در بنای یادبود مربوط به حملات ۱۱ سپتامبر در شنکسویل ایالت پنسیلوانیا شرکت کردند. آنجا جایی بود که پرواز ۹۳ یونایتد ایرلاینز بعد از آنکه مسافران بر هواپیمارباها غلبه کردند، سقوط کرد. این هواپیما در یک مزرعه سقوط کرد و نگذاشت که هدف دیگری مورد اصابت قرار بگیرد.

رئیس‌جمهور سابق و جمهوری‌خواه آمریکا افزود: «در زمانی که می‌توانست نفرت و خشونت علیه افرادخارجی بالاتر برود، مشاهده کردم که آمریکایی‌ها بار دیگر آغوش خود را روی مهاجران و پناهندگان باز کردند. این ملتی است که من می-شناسم.» بوش از زمانی که ریاست‌جمهوری را ترک کرد به ندرت سخنرانی علنی درباره حملات ۱۱ سپتامبر که حدود ۳۰۰۰ تن را در نیویورک، واشنگتن و شنکسویل کشت، ایراد کرده است. این حملات بوش را به اجرای حمله‌ای تحت رهبری آمریکا به افغانستان واداشت که طالبان را از قدرت در کابل کنار زده و اسامه بن‌لادن رهبر القاعده را فراری داد.