به گزارش الجزیره، خورخه رودریگز، رئیس پارلمان که رئیس گروه مذاکره‌کننده از سوی دولت هم هست، روز شنبه به خبرنگاران گفت که دو طرف در حال دستیابی به توافقات هستند؛ اما مقامات اطلاعاتی درباره ماهیت این توافق‌ها جزئیاتی ارائه نکردند؛ اما یک منبع در هیات مخالفان به خبرگزاری فرانسه گفت که تاکنون هیچ توافقی نشده است. مخالفان امیدوارند از مذاکرات در مکزیکوسیتی برای تضمین انتخابات آزاد و عادلانه منطقه‌ای که در پاییز برگزار می‌شود، استفاده کنند؛ درحالی‌که دولت نیکولاس مادورو می‌خواهد تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور خود را کاهش دهد. این مذاکرات، با میانجی‌گری نروژ و میزبانی مکزیک، با هدف حل بحرانی برگزار می‌شود که از حاکمیت هشت‌ساله مادورو نشأت گرفته است. مذاکرات هفت محور دارد که از آن جمله می‌توان به کاهش تحریم‌ها، حقوق سیاسی و ضمانت‌های انتخاباتی اشاره کرد؛ اما خروج مادورو از قدرت که توسط مخالفان متهم به تقلب در انتخابات سال ۲۰۱۸ است، بحثی صورت نگرفته است. با این حال جراردو بلاید، رئیس هیات مذاکره‌کننده اپوزیسیون ونزوئلا در بیانیه‌ای گفت: این روندی است که تازه آغاز شده و پیچیده است. این روندی است که نیاز به ساعت‌ها کار و تلاش از جانب ما دارد. اما بدانید که این هیات به گوش دادن به صحبت‌های همه ونزوئلایی‌هایی که می‌خواهند مشارکت داشته باشند، به هر چند ساعت کاری که لازم باشد، به هر چند روزی که لازم باشد، به تلاش برای رسیدن به توافق‌های اولیه و همچنین توافقات حقیقی که در برنامه گنجانده شوند، متعهد است. وی اطمینان داد که اپوزیسیون ونزوئلا تلاش خواهد کرد تا به توافقی درباره فوریت‌های بشردوستانه برسد. هیات‌های دولت و اپوزیسیون ونزوئلا روز جمعه وارد پایتخت مکزیک شدند. خورخه رودریگز، رئیس مجمع ملی ونزولا روز جمعه بار دیگر تاکید کرد که این مذاکرات بر بازگشت ضمانت‌های اقتصادی برای ونزوئلا متمرکز است. دولت و اپوزیسیون ونزوئلا در تاریخ ۱۳آگوست سال جاری میلادی تفاهم‌نامه‌ای را در زمینه دستیابی به راه‌حلی برای بحران سیاسی کنونی در این کشور امضا کردند. این تفاهم‌نامه در دور نخست مذاکرات میان دولت و اپوزیسیون ونزوئلا در مکزیک امضا شد. دور دوم این مذاکرات که همچنان در مکزیک در جریان است، قرار است شش سپتامبر (۱۵ شهریور) پایان یابد.

در این راستا رودریگوئز می‌گوید: دولت به همه سرمایه‌های اقتصادی که از مردم ونزوئلا ضبط، مسدود، سرقت یا پس گرفته شده است، بسیار توجه می‌کند و می‌افزاید مادورو به دنبال لغو بخشی از تحریم‌ها در ازای امتیاز دادن به اپوزیسیون است.

ائتلاف اصلی اپوزیسیون به رهبری خوآن‌گوآیدو این هفته با تغییر روند تحریم انتخابات سه‌ساله و شرکت در نظرسنجی-های شهرداری و فرمانداری در ماه نوامبر، مسیر خود را تغییر داد. بلایدو، رئیس مذاکره‌کنندگان اپوزیسیون هم ابراز امیدواری کرد بتواند بحران را کاهش دهد؛ اما قبل از آن باید دولت به نظم دموکراتیک و مشروطه اهمیت بدهد و پایبند به قانون اساسی باشد.

به گفته بلایدو، این تازه شروع یک کار سخت است. نه مادورو نه گوایدو که حدود شصت کشور وی را به‌عنوان رئیس‌جمهوری می‌شناسند، قرار نبود شخصا در این مذاکرات که تا امروز دوشنبه ادامه پیدا می‌کند، حضور داشته باشند. گوایدو در حساب کاربری خود در توییتر خود نوشت: «ما در مکزیک به دنبال توافق نجات ملی برای پاسخگویی به شرایط اضطراری، ایجاد شرایط برای انتخابات آزاد و عادلانه و نجات دموکراسی خود هستیم.» این در حالی است که دوره‌های قبلی مذاکرات مشابه در سال‌های اخیر در حل بحران ناموفق بودند.