ارتش رژیم اسرائیل در بیانیه‌ای اعلام کرد که روز یکشنبه صدها فلسطینی در طول شب در امتداد مرز جدایی غزه با سرزمین‌های اشغالی مواد منفجره پرتاب کردند و لاستیک‌ها را سوزاندند و نیروهای نظامی این رژیم هم با ادوات ضد شورش به فلسطینی‌ها حمله کرده است. در این راستا گروه‌های فلسطینی روز شنبه اعلام کرده بودند که به‌دلیل اعمال محدودیت‌ها و فشار به اسرائیل قصد دارند که اعتراضات خود را از سر بگیرند.

اعتراضات اواخر همان روز آغاز شد و ارتش اسرائیل با شلیک گلوله‌ها به‌طور مستقیم، گاز اشک‌آور و نارنجک‌های شوک‌دهنده به این اعتراضات واکنش نشان دادند. فلسطینی‌ها نیز برای کم‌کردن آثار گاز اشک‌آور مجبور به سوزاندن لاستیک شدند. در این باره وزارت بهداشت غزه اعلام کرد که در این درگیری‌ها ۱۱ فلسطینی مجروح شده‌اند که سه نفر از آنها به‌دلیل تیراندازی مستقیم بستری شده‌اند. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده است: «حملات [هوایی] در پاسخ به پرتاب بالن‌های آتش‌زا شورش‌های روز شنبه بوده است.»

اسرائیل و مصر از زمان آغاز حکومت حماس در غزه در سال ۲۰۰۷ پس از پیروزی در انتخابات فلسطین، محاصره نوار غزه را حفظ کرده‌اند. از آن زمان تاکنون چهار رویارویی خشونت‌آمیز بین اسرائیل و حماس رخ داده است که آخرین آن، حمله در ماه می بوده است.

این محاصره تردد کالا و مردم را در داخل و خارج از غزه محدود کرده و اقتصاد این سرزمین را خراب کرده و به جمعیت دو میلیونی آن آسیب رسانده است.

در این شرایط فلسطینی‌ها گفتند که این تظاهرات نخستین سلسله از اعتراضات شبانه بوده است و در طول هفته نیز ادامه خواهد داشت. ابوعمر، سخنگوی معترضان می‌گوید: تا زمانی که محاصره سرزمین عزیزمان برداشته نشود، اشغال‌گران روی آرامش را به خود نخواهند دید.»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل صبح یکشنبه گفت: «ما به عملیات خود در غزه در راستای منافعمان ادامه خواهیم داد.» روز شنبه کودکی فلسطینی به نام عمر حسن ابون‌النیل که ۱۲ ساله بود، شهید شد. او به‌دلیل تیراندازی مستقیم نیروهای اسرئیلی زخمی شده بود و پس از تحمل درد فراوان جان سپرد.

درحالی‌که آتش‌بس ماه مه با وساطت مصر حاصل شد، اما بارها این آتش‌بس به چالش کشیده شده است. حماس تاکنون چندین‌بار موشک‌هایی را از این منطقه محاصره‌شده به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کرده است. در درگیری‌های ۱۱ روزه ماه مه، ۲۶۰ نفر از جمله ۶۷ کودک شهید شده‌اند. در طرف مقابل نیز ۱۲ نفر کشته شدند. درگیری‌های اخیر هم در شرایطی افزایش یافته که قطری‌ها با موافقت اسرائیل قرار بوده است کمک‌های خود را به این منطقه ارسال کنند. این در حالی است که گروه‌های فلسطینی می‌گویند که اسرائیل هنوز به قول خود عمل نکرده است و طی دو هفته گذشته، جنگنده‌هایش غزه را هدف قرار داده‌اند.