ارتش این رژیم بامداد روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای که در حساب توییتری خود منتشر کرد، اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور پایگاه قادسیه متعلق به گردان‌های قسام در غرب خان یونس (جنوب)، شرق محله زیتون در جنوب و تونلی در شهر جبالیا (شمال) را علاوه بر یک سکوی پرتاب موشک در شرق غزه مورد حمله قرار دادند. در ادامه این بیانیه آمده است که این حملات در پاسخ به پرتاب بالن‌های آتش‌زا به سمت شهرک‌های مجاور غزه صورت گرفته است. شاهدان عینی و منابع امنیتی گزارش می‌دهند که جنگنده‌های اسرائیلی به چهار منطقه از جمله دو منطقه در خان یونس (جنوب)، زمین‌های کشاورزی در محله زیتون در شرق شهر غزه و مکانی در شهر جبالیا در شمال غزه حمله کردند. همچنین ارتش رژیم اسرائیل در اطراف پایگاه صوفا در شرق رفح اقدام به شلیک منور کرد. تا لحظه تنظیم گزارش وزارت بهداشت فلسطین هیچ‌گونه تلفاتی اعلام نکرده است. اوایل روز دوشنبه، سازمان آتش‌نشانی اسرائیل از آتش‌سوزی در شهرک‌های غلاف غزه به دلیل «بالن‌های آتش‌زا» خبر داد و افزود: تیم‌های آتش‌نشانی و امداد و نجات، از جمله واحدهای داوطلب و تیم‌های ارتش در حال تلاش برای اطفای حریق هستند.

منابع عبری زبان اعلام کردند که حملات بامدادی به غزه، گسترده‌ترین حمله به این منطقه از زمان توقف جنگ ۱۱روزه بوده است. در مقابل منابع محلی در نوار غزه از شلیک ضدهوایی مقاومت فلسطین به سمت جنگنده‌های اسرائیلی در شرق غزه خبر دادند. این منابع اعلام کردند پدافند هوایی مقاومت فلسطین با جنگنده‌های متجاوز اسرائیلی در آسمان مناطق مختلف نوار غزه مقابله کرد.

رسانه‌های عبری نیز اعلام کردند که گلوله‌های ضدهوایی حماس که به سمت جنگنده‌های اسرائیلی شلیک شده بود، به چندین ساختمان در سدیروت اصابت کرده است. از زمانی که آتش‌بس با میانجی‌گری مصر ۱۱روز جنگ اسرائیل و حماس را در ماه مه متوقف کرد، گروه‌هایی در غزه به‌طور پراکنده بالن‌های آتش‌زا به اسرائیل ارسال کرده و این امر موجب شده است تا اسرائیل به حملات خود علیه تاسیسات حماس ادامه دهد.

فلسطینی‌ها می‌گویند هدف این بالن‌ها فشار بر اسرائیل است تا محدودیت‌های غزه را کاهش و اجازه دسترسی به اراضی بیشتری بدهد. تنش‌ها در این منطقه در حالی افزایش یافته است که اسرائیل به قطر اجازه داده بود تا کمک‌های انسانی خود را از سر بگیرد. برخی این اقدام را در راستای تقویت آتش‌بس ارزیابی کرده بودند.

اما آغاز درگیری‌ها از روز شنبه، آتش‌بس را بیش از پیش شکننده کرده است. به گفته پزشکان، روز شنبه در مواجهه با معترضان غزه در امتداد مرز، سربازان اسرائیلی ۴۱ فلسطینی را به ضرب گلوله مجروح کردند. حال دو نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

به گفته فلسطینی‌ها هم یک سرباز اسرائیلی به‌شدت زخمی شده است. چند روز قبل از خشونت‌های روز شنبه نیز نیروهای حاضر در غزه موشکی را به سمت اسرائیل پرتاب کردند که توسط سیستم ضد موشکی گنبد آهنین اسرائیل رهگیری شد. این حمله در روز ۲۱ آگوست صورت گرفت و نخستین حمله از این دست پس از آتش‌بس منعقدشده در ماه مه سال جاری میلادی به‌حساب می‌آید. در جنگ ۱۱روزه، بیش از ۲۵۰ فلسطینی که بسیاری از آنها غیرنظامی و کودک بودند، شهید شدند. طی جنگ ۱۱روزه، اسرائیل حملات بی‌وقفه‌ای را در اطراف مناطق ساحلی انجام داد و بارها تاسیسات غیرنظامیان هم مورد هدف قرار گرفت. اسرائیل غزه را تحت محاصره خود نگه داشته و خروج ۲میلیون فلسطینی را که در این منطقه زندگی می‌کنند، به‌شدت محدود کرده است. مصر نیز محدودیت‌هایی را علیه غزه‌ای‌ها در این منطقه لحاظ کرده است.